Petru Botezatu, un
artist cosmopolit
Autodefinindu-şi viziunea în contextul unor „lumi
multiple” relevate de imaginaţie, Petru Botezatu ne împărtăşeşte direcţia
vocaţiei sale creatoare: „picturile mele pot fi percepute ca făcând parte
dintr-o suprarealitate şi par fantasmagonice”. Astfel, practicând o artă cu
trăsături specifice, rezultat al confruntării artistului cu experimentele
plastice ale căror conţinuturi sunt asimilări, permutări, regăsiri ale gândirii
personale în contact cu diferitele
experienţe tehnice, vizuale şi imaginare, definind totalitatea
existenţei umane, plasticianul s-a confruntat cu un destin care l-a determinat
să penduleze între mai multe spaţii geografice (România, Canada şi S.U.A) şi
să practice o pictură formată din
acumulări
stilistice transpuse original în compoziţii foarte diferite, uneori în mai multe maniere, motiv care ne determină
să îl evocăm în termenii omului şi
pictorului cosmopolit, a cărei sursă creatoare este corelată cu modul dramatic de
a contempla lumea, dar şi cu percepţia poetică asupra acesteia la un moment
dat.
Opera vastă, aparent diversă, luată ca totalitate, îl
defineşte pe Petru Botezatu drept un artist practicant al tehnicii în acrilic
pe pânză, al picturii religioase, adică al icoanelor canonice şi necanonice,
tratate ca nişte imagini spirituale şi nu neapărat ca obiecte de cult, al
frescelor de tendinţă neobizantină, al acuarelei şi desenului, ce descriu, în
termenii unui vocabular plastic, ideea autoiluzionării în căutarea fericirii
pierdute.
În cadrul artei sacre, remarcăm îmbogăţirea imaginilor
cu ornamentaţia sculpturală având forme
geometrice şi vegetale, alăturate contrastelor de culori vii, care să bucure
privirea enoriaşului venit să se roage, să spere şi să se pocăiască pentru
faptele sale lumeşti. Această preferinţă pentru ornament prezentă uneori şi în
lucrările laice, accentuează formele, conferindu-le o frumuseţe aparte, iar eclerajul face să se
topească lumina divină prin ferestrele arhitecturii, compoziţiile convenţionale
şi simbolice respectând canoanele ortodoxiei şi lăsând să se întrevadă frumoasa
liniatură elenistică a drapajelor, cu simplitatea ei monumentală, de un
echilibru şi o armonie ce induc stări de linişte sufletească şi emoţie
dramatică. Culorile terne ale frescei medievale sunt înlocuite cu nuanţe
puternice, dar delicate şi luminoase, având limpezimea boltei cereşti. Însă problematizarea
identităţii creatoare se extinde şi la
suprarealismul picturii de şevalet, pe care îl identificăm ca tendinţă în
ciclul de lucrări „Imaginaria”, format din trilogia „Metafore”, „Muzica
sferelor” şi „Viziuni interstiţiale”, inclusiv în nenumărate desene unde acest
onirism este determinat de aglutinarea de personaje, de fantasticul lumii
imaginare care creează stări, atitudini, spaţii ale căror sonorităţi sunt date
de mişcarea şi de dialogul personajelor cu elementele naturii, cu o cromatică
ce concentrează în ea sentimente şi trăiri contradictorii.
Pomul vieţii este un simbol
recurent în creaţia lui Petru Botezatu, la fel preocuparea pentru devenirea
umană. Orice scenă pare a avea o continuitate în celălalt tablou, oamenii parcă
îşi spun poveşti, iar caracterul esoteric predomină şi alungă subiectul în
afara timpului, acolo unde este proiectat şi pitorescul vieţii de la ţară.
Acesta se concentrează în seria de desene, dar şi în imaginile care au facut
obiectul primei expoziţii personale din Bucureşti inspirată de folclorul şi mitologia românească,
artistul integrându-se prin reluarea originală cu accente stilistice de pictură
naivă, a unor motive, în substanţa autentică a culturii populare.
În alb şi negru, grafierile lui Petru Botezatu
reflectă trei coordonate de abordare. Una priveşte aceeaşi notă suprarealistă
în care imaginarul lasă la vedere puterea de fabulaţie a minţii, alta, în care
viaţa omului de la ţară este prezentată în contextul existenţial al
preocupărilor zilnice, iar cea de a treia direcţie denotă capacitatea de
desprindere de figurativ şi de creare a unor forme abstracte care denunţă
invizibilul. Zona graficii este completată de acuarele
în care se reflectă puterea universurilor imaginare de a interfera, însciindu-se ca abordare în aceeiaşi viziune
personală a artistului. Petru Botezatu a pictat biserici toată viaţa şi influenţa
stilului picturii murale este vizibilă în organizarea unor compoziţii după
structura icoanelor („Marele lab”, „România mitică”, „Viaţa secretă a
femeilor”, „Zeitate solară” etc.) organizate în două registere, cu gruparea
personajelor în perspectivă izocefalică, pe fondul unei naraţiuni imaginare.
Petru Botezatu a abordat şi ilustraţia de carte,
„Pastelurile” poetei Constanţei Buzea fiind de menţionat în acest context.
În
mod excepţional, artistul intervine cu elemente noi pentru a înfrumuseţa
ansamblurile concepute. Pietrele, statuetele şi colonetele fac din compoziţiile
sale lucrări neconvenţionale sau care le apropie de altarele gotice. Fără a
constitui o preocupare constantă, realizarea unor frize care înconjoară
imaginea centrală, ramele pictate care continuă povestea din tablou, ecouri ale
tapiseriei în aplicarea mijloacelor de expresie cu o cromatică ce aminteşte
căldura firelor de ţesut, dar şi organizarea compoziţiei după criterii care
îmbină cuceririle estetice ale istoriei artei, determină capacitatea artistului
de a aplica divers şi inedit mijloacele de expresie.
Constantin Prut, Dan Grigorescu, Tudor Octavian au
cuprins în cronici activitatea şi viziunea pictorului care, în intervalul
1972-1976, a putut fi remarcat, ca expozant, în sala Fondului Plastic din
cadrul Filialei Artiştilor Plastici din Ploieşti, dar şi în spaţiul de expunere
al Teatrului de Comedie din Bucureşti.
Formele echilibrate ale artei sale, cu tendiţe de efilare şi
tentă expresionistă rezultată din liniile
şi tuşele de culoare rafinată, exaltă experimentele artistului din sfera
acuarelei şi desenului, a picturii de şevalet şi a celei murale în încercarea
de recuperare a imaginarului personal într-un mod analitic, dar original.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu