Acuarelele lui
Petru Botezatu
Puterea imaginativă a lui Petru
Botezatu se lasă pradă viselor activate cu ochii minţii, prefigurând astfel,
într-un mod supranatural, povestea fantasticului din om şi a puterii lui de
fabulaţie. Această atmosferă îşi pune amprenta şi asupra lucrărilor în tehnica
acularelei, care nu delimitează, ci continuă tipul de gândire plastică specific
experienţei anterioare, simultaneitatea scenelor, dar şi a fragmentelor vizuale
izolate, acaparând structura imaginii pe care artistul ne-o propune. La fel de
misterioase ca şi episoadele din pictură, diferite ca tematică şi stil de
categoria desenelor, acestea eludează neliniştile şi zbuciumul compoziţiilor în
ulei. Formele şi tuşele liniştite evocă starea de unitate a lumii, iar prospeţimea cromatică, rotunjimile volumelor
şi liniile curbe creează o frumoasă organicitate a compoziţei. Identificăm aici
scene profund umane, fabulatorii, dar şi specificul apartenenţei artistului la spiritualizatea
românească.
Retorica visului îi permite lui
Petru Boteazatu un discurs emergent către zona fantasticului, care face
referinţe la lumea vizibilă, creând spaţii antinomice, evidenţiate prin asocieri
inedite, prin asamblarea unor structuri imagistice diferite în acelaşi cadru,
prin variaţiuni compoziţionale ingenioase şi prin raportarea lor la straturile
inaccesibile ale invizibilului.
Artistul a realizat 60 de
acuarele, serie începută la Bucureşti, în decembrie 2012, şi încheiată în aprilie
2013, în locuinţa sa din Birmingham, Alabama, în ultimele 8-9 luni înainte de abordarea
acestei specii a graficii, făcând pictură murală pe spaţii de proporţii, acum
trebuind să se adapteze la o suprafaţă mai restrânsă, mutaţie făcută cu
uşurinţă, fiindcă Petru Botezatu poate trece în mod firesc de la o categorie artistică
la alta.
Aceste lucrări fac obiectul unui
album prefaţat de soţia sa, Cora Botezatu care, cu vocaţia literară a celui
care stăpâneşte arta descrierii, menţionează atmosfera apariţiei lor: „În afara
rezervei de hârtie Arche, pe capătul mesei au rămas din ianuarie şi până în
luna aprilie un vas cu pensule, o întreagă gamă de creioane de desen şi radiere
moi, şi o ulcică smălţuită, în care apa devenea din ce în ce mai tulbure, pe
măsură ce ziua înainta. Colile albe de hârtie franţuzească se umpleau în mod
aproape miraculos de o reţea de linii în creion care devenea expansionistă, lua
în primire întreaga suprafaţă, devenind un păienjeniş subtil, dar eficient în
atragerea formelor, figurilor, născocirilor, o adevărată capcană neobosită
pentru imaginaţia artistului.”
Aflat la vârsta maturităţii în
momentul creării acurelelor, Petru Botezatu
transcrie întru-un mod ludic manifestările tinereţii şi transformările
fiinţei sub aura protectoare a divinităţii. Adolescente cu chipuri senine, asemeni
unor fecioare coborâte din icoane sau din cărţile de poveşti, sunt visătoare şi
au aerul unor creaturi fragile, a unor stihii bântuind libere prin spaţiul şi
prin materia fluidă a culorilor de apă.
Nu există lucrare din care să lipsească
omul. Niciodată singur, întotdeauna în compania semenilor ori a duhurilor sau a
unei identităţi divine, precum Zeul suprem sau îngerii, copleşit de măreţia
naturii, a semnelor supranaturale şi a visului, domină prin prezenţa sa frontală,
prin portrete redate din profil şi semiprofil, prin figura întreagă, câmpul
compoziţiilor, acoperind cerul care abia se întrevede printre verticalele
copacilor şi siluetelor umane.
Uneori fizionomiile sunt
sintetice, tratate într-o schemă în care esenţializarea nu este eliptică, nu
ţine seama de amănunt, artistul fiind interesat de sugestia generală a formelor
şi de transmiterea unei stări. Personajele sunt înconjurate de elemente ale
naturii. Apare uimirea, contemplarea, iubirea, blazarea, rememorarea,
ramificaţii nesfârşite ale comportamentului uman, conturate şi prin gestică, atitudine, privire. În câteva lucrări
chipurile îşi pierd identitatea materiei fizice fiind figurate ca nişte umbre
umblătoare care veghează spaţiul plastic. Dacă portretele au caracter de generalitate,
nu înseamnă că ansamblul lucrărilor nu devine unul analitic prin atenţia
acordată peisajului conţinător al amănuntelor specifice, de la forme de relief
care abundă de vegetaţie la cerul surprins în diferite grade de diluţia a
albastrului.
Artistul imprimă acestor acuarele
o factură echivocă, lasând loc unei interpretări ambigue în decriptare, însăşi
structura reprezentării de la care autorul a pornit, fiind supusă
interogaţiilor. Putând fi „exponate într-un muzeu interior al fiinţei”, cum
spunea Cora Botezatu, acestea mărturisesc intransigenţa de care dă dovadă
artistul în afirmarea viziunii susţinută de metoda de cunoaştere a disciplinei
artistice, cu tot ceea ce presupun normele şi principiile acesteia. Albastru şi
verde, roşu şi violet, galben şi ocru, dezvăluie tonusul creator al artistului,
plenitudinea energetică în faţa subiectului, învăluit fiind de speldoarea
naturii, care i se releva pe fereastra casei din Birmingham: stejari, arbuşti,
frunze uscate, păsări, regăsite în scenele al căror dinamism este amplificat de
motive florale, vegetale şi aviare.
Privind straturile suprapuse din
aceeaşi culoare sau din culori diferite în nuanţe transparente, pentru a obţine
lumina şi strălucirea suprafeţei, sesizăm o anumită fragilitate transmisă de
estomparea, diluţia cromatică şi accentuarea elementelor, de acurateţea şi
siguranţa tehnică în execuţie, de trecerile rafinate de la închis la deschis şi
laviuri delicate, acestea făcând parte din procedeele de fixare ale formelor
aflate sub controlul a două traiectorii plastice. Prima se referă la componenta
de organizare a reprezentării, care apropie acuarelele de structura compoziţională
a icoanelor, iar cealaltă este congruentă cu stilistica picturii naive prin
câteva elemente caracteristice
spiritualităţii româneşti (case tărăneşti cu
decoraţii specifice arhitecturii de lemn, tradiţionala căruţă, imagini de basm,
troiţe, sfinţi), prin caracterul narativ şi nota de pitoresc, prin tendinţa
expresionistă şi raporturile disproporţionate dintre elemente, prefigurând prin
acestea, neobişnuitul lumii imaginate, adesea completat cu alegoria tablei de
şah, un motiv preferat de Petru Botezatu şi evidenţiat nu numai de zona
graficii sale, ci şi de pictură. Împreună cu aceasta, soarele, semiluna,
steaua, corabia, pomul vieţii, ochiul, spirala, funia în torsadă, ordonează
sfera simbolică a desenelor şi disciplinează, discret, anumite sensuri.
Irealul şi miraculosul sunt
redate cu uşurinţa celui care îşi stăpâneşte meseria, fragmentele vizuale ale
unei lucrări parcă decurg firesc unele din altele, mai multe scene fac obiectul
aceluiaşi cadru, multiplicarea spaţiului se petrece prin deschideri repetitive
sub forma ferestrelor, unde detectăm noi întâmplări, ce întreţin tensiunea discursului plastic.
Geometrizări şi iluzii optice,
configurări în planuri matematice ale perspectivelor, ceea ce evidenţiază
accesul privirii cu mai mare uşurinţă în schemele compoziţionale din fundal,
abundă de siluete sau de componente ale naturii. Devenid suportul unor lumi
paralele, registrele îndepărtate ale compoziţiei sunt de o forţă vizuală
similară cu personajele de dimensiuni mari, ocupante ale centrului de interes.
Tablouri echilibrate, cu elemente
dispuse simetric de o parte şi de alta a unei axe centrale, unifică notaţiile
spontane, transformând osatura vizuală a lumii fabuloase, într-o entitate imuabilă.
Acestea sunt raliate cu lucrări care determină mişcare când componentele imaginii
converg spre o latură a compoziţiei, îndemnându-ne să ne închipuim povestea
dincolo de cadrele restrânse impuse de suportul reprezentării.
Deşi avem impresia că fiecare
situaţie se continuă în ambianţa
acuarelei alăturate, scenele acestea au fost create fără vreo legătură între
ele, fiind ordonate doar de forţa de inventivitate a artistului, de abilitatea
sa de a transcrie unitar piesele unui joc plastic.
Rezervându-şi dreptul de a crea o
mitologie în versiune personală, cu o tentă speculativ-filosofică („Vârste
paralele”, „Rememorare”, „Contemplare”, „Înţelepciunea formelor”, „Jocul
relativităţii”), Petru Botezatu vorbeşte despre raportul, distanţa şi diferenţa
dintre generaţii, despre dualitatea fiinţei şi puterea de dedublare a acesteia,
despre posibilităţile ei de a călători în straturi mentale nebănuite.
„Colona devenirii” este o transcripţie a
modificării spirituale a omului petrecută de–a lungul timpului, de la
primitivismul credinţelor tribale evocat prin folosirea simbolului totemic, la creştinism, religie
argumentată prin figura lui Iisus.
Seria de acuarele a lui Petru
Botezatu constituie un segment din munca sa de o viaţă şi denotă unitate în
aparenta ei diversitate, dar încă nu poate fi supusă unei revizuiri definitive
datorită vastităţii, diversităţii şi
complexităţii operei plasticianului, aflat în plină forţă creatoare. Acest grup
de lucrări sunt creaţia unei foarte scurte perioade de timp, deşi, de-a lungul
existenţei, acuarela a fost o preocupare constantă, la fel ca desenul şi
pictura care i-au pecetluit
ingeniozitatea demersului plastic. Însă nestatornicia destinului său se
lasă ascunsă în „Serpentina lui Petru”, o
autodefinire a artistului, o conjuncţie
cu sinuozităţile periplului existenţial, citit în contorsiunile liniei curbe, în
a cărei mecanică fără sfârşit şi început, stă scris numele artistului.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu