Pictorul Ştefan Şerban
În pictura lui Ştefan Şerban expresionismul
abstract alternează cu preferinţa pentru figurativ, relevând o stare de spirit
zbuciumată, antrenată de căutări în direcţia găsirii unor noi modalităţi de
expresie plastică. De la natura statică redată conform stilisticii şcolii
româneşti moderne de artă, la peisajul tratat în nota surprinderii unui aspect
trecător, configurat într-o notă personală de abordare, până la expresionismul
abstract indus unor compoziţii de rafinament cromatic, Ştefan Şerban pendulează
între pictura de şevalet şi colaj, utilizând diferite tehnici şi fiind
preocupat în permanenţă de concordanţe stilistice. Succesiunea abordărilor,
diferite atât stilistic, cât şi estetic, se datorează experienţei îndelungate în faţa
şevaletului, dar şi studiilor superioare de specialitate, care l-au supus pe
artist interogaţiilor şi conflictelor cu propriile sale cercetări vizuale.
Pornind de la motivele realităţii
regognoscibile şi ajungând prin sinteză să redea expresia clipei sau să
zăbovească mai atent la detaliul unui portret ori al unui colţ de natură,
pictorul concretizează gradarea cromatică, dozarea pigmentului, echilibrul şi
armonia compoziţinală în istorisiri plastice, semnalând pasiunea pentru
lucrurile sensibile ale acestei lumi confuze şi disonante.
Portretul nu ocupă un loc
important în opera pictorului, tangenţele cu această temă fiind relaţionate cu
o idee, un simbol, un mister. Figura părintelui Galeriu, unul dintre cei mai importanţi
duhovnici şi predicatori ai Ortodoxiei, conturează individualitatea prin înfăţişarea
chipului plin de bunătate şi de credinţă în Dumnezeu, prin umanitatea sa expusă
de artist
într-o admirabilă gama calorică.
În natura statică se remarcă
exaltarea cromatică, vibraţia tuşei împăstate, logica articulării
compoziţionale şi o picturalitate accentuată, care conferă nobleţe imaginii. Culoarea
este pusă în straturi, destinul formelor în lucrările cu flori datorându-se
unei structurări după criterii compoziţionale, lăsând florile să îşi revendice
fragilitatea, să devină suprafeţe sau accente de culoare, în efortul lor de a
crea atmosfera de destindere pentru care au fost culese şi aşezate în vazele
din atelierul artistului. Grupate în buchete, au acea organicitate a devenirii
şi transformării lor într-un centru de interes.
Lumina, una dintre principalele componente la care
artistul îşi raportează căutările, străbate spaţiul tablourilor şi triumfă în
peisajele romantice, unde întinderile de apa dunăreană sunt incantaţii în
subtile modulaţii de culoare, aduse plăsmuirii divine a naturii. Nuanţe de roşu
şi galen, alb şi albastru, ocru, maronuri şi griuri evocă anotimpurile readucând
pe pânză atmosfera specifică mutaţiilor cosmice şi redând uneori solitudinea contemporaneităţii.
Peisajele lui Ştefan Şerban sunt un loc unde te poţi cufunda cu privirea, poţi
medita şi visa nestingherit, însuşi artistul lăsându-se cucerit de acest motiv,
care pune stăpânire asupra sa şi pe care îl disecă demonstrându-i secvenţialitatea
şi frumuseţea, devenite reflexul calităţilor expresive, al funcţiilor culorii
şi unor soluţii plastice menite să evidenţieze atât nivelul tehnic la care a
ajuns artistul, cât şi dimensiunea estetică de înţelegere a metodelor creative.
Compoziţia expresionistă este o
preocupare constantă a pictorului demonstrând că spiritul său nonconformist
poate jongla cu fluidizarea culorii într-un gest controlat şi poate aplica
într-un mod ferm, adesea impulsiv, tuşa prelungă, de un duct ludic. Aceasta se
transformă în forme descriptive conturând chipul uman sau eviscerând anatomia
străzii prin intermediul culorii aşezată spontan, dar cu ştiinţa celui care
deţine pârghiile cromatologiei, mai ales când referinţele sale se opresc asupra
albastrului dominant devenit uneori violent, încercând cu ajutorul nuanţei
reci, o reumanizare a gândurilor şi sentimentelor atinse de tranformările
civilizaţiei actuale, care îl determină pe artist să păstreze o anumită
sobrietate şi să fie rezervat faţă de experimente mult prea avangardiste.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu