Vasile Aionesei, Maria Unţanu, Marcela Smeianu,
Ştefan Şerban, Camelia Ion expun la Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea din
Slobozia
Privind lucrările din expoziţia
membrilor stagiari ai Filialei U.A.P. Slobozia-Ialomiţa, ne dăm seama de
corespondenţele stabilite în mod involuntar între generaţii, şcoli artistice şi
tendinţe izolate, care, fără să vrem, incită curiozitatea privirii.
Vasile Aionesei, Camelia Ion,
Marcela Smeianu, Maria Unţanu, Stefan Şerban şi-au reunit lucrările pe simezele
Galeriei Arcadia de la Centrul Cultural UNESCO Ionel Perlea, demonstrând diversitatea
abordărilor şi calitatea stilistică a artei lor.
Vasile Aionesei, reputat
portretist, prin capacitatea sa de a cuprinde în notaţii succinte trăsăturile
modelului, dar şi în studii de o analiză atentă o geometriei figurii, a rămas
fidel principiilor perene ale artei. Desenator şi pictor, iubitor al naturii,
al cărei mister îl evocă în peisaje de factură modernă şi în naturi statice,
Vasile Aionesei a surprins şi prin realizarea statuii lui Mihai Viteazul, ce
urmează a fi inaugurată la Slobozia. Arta sa depăşeşte interesul pur analitic,
în suprafeţe sintetice de culori grizate sau de o prospeţime cu impact direct
asupra privirii, pictorul selectează întinderile de pământ şi cer, pădurile,
apele, reprezentând misterul încremenirii sau bucuria de a trăi în urma raportului
de empatie stabilit între artist şi natura dătătoare a unei depline libertăţi
de comunicare plastică.
Camelia Ion claustrează structura
imaginii prin amplasarea acesteia în centrul imaginii, ceea ce îi conferă forţă
şi o tendinţă de neutralizare în raport cu fundalul construit special ca o massă
cromatică ce evidenţiază enclavele senzoriale de tente. Uneori culori vii, alese
cu grijă, epatând prin modul de structurare în câmpul compoziţional, alteori
nuanţe mai potolite, definesc cromatologic preferinţele Cameliei Ion, artista
ce redă mai degrabă invizibilul decât vizibilul, lumea subconţientă, decât pe
cea reală, conştientă.
Expresionismul abstract al lui Ştefan
Şerban alternează cu preferinţa pentru figurativ, relevând o stare de spirit
zbuciumată, antrenată de căutări în direcţia găsirii unor noi modalităţi de
expresie plastică. De la natura statică redată conform stilisticii şcolii
româneşti moderne de artă, la peisajul tratat în nota surprinderii unui aspect
trecător, configurat în direcţia abstractă de abordare, până la expresionismul
abstract indus unor compoziţii de mare rafinament cromatic, Ştefan Şerban
pendulează între pictura de şevalet şi colaj, utilizând diferite tehnici şi
fiind preocupat în permanenţă de concordanţe stilistice, pentru a fi un artist
al timpului său.
Iubitoare a lumii vegetale, Marcela
Smeianu selectează din orizontul apropiat florile, pe care le transpune într-o
tuşă modernă, bine studiată şi temperată, fiind fascinată de studiul
structurilor naturale şi având o comunicare afectivă cu diferitele componente
ale naturii în devenire sau în glorie vegetală. Ritmul structurilor naturale
regăsite în tensiunile cromatice, reacţiile diferite ale artistei în faţa
motivului, creează orchestraţii ale limbajului pictural, devenit un
acompaniament plăcut pentru omul care stă şi meditează în faţa lucrărilor artistei,
cea care aduce mai aproape de noi frumuseţea trecătoare a lumii vegetale.
Grafica Mariei Unţanu îşi
păstrează fragilitatea şi prospeţimea stilitică, forţa expresivă şi
originalitatea, ceea ce conturează o viziune unitară şi coerentă. Desenând
chipuri feminine cu răbdarea celui care reconstruieşte şi reumanizează lumea
interioară a unei fiinţe feminine generice, al cărei model devine artista însăşi,
graficiana mărturiseşte îndoielile sale asupra perenităţii fiinţei, nealterată
de comportamente exterioare, propunând un cosmos al trăirilor şi atitudinilor
umane, şi râmând, prin acestea, în zona psihanalizei. În stilul grafic personal
şi în mii de puncte şi linii, Maria Unţanu relevă senzaţii optice, energetice
şi esoterice prin construirea unor imagini de ansamblu sintetice, de multe ori
concepute pe un singur plan, alteori, când spaţiul lucrării este populat de mai
multe personaje, discrete perspective şi sugestii volumetrice lasă formele să deţină
controlul nemijlocit asupra construcţiei generale a imaginii.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu