Sculptorul Grigore Patrichi Smulţi
(3 august, 1937- 14 decembrie, 2012)
Vă rog îninte de orice să aveţi în vedere că unui singur
om nu-i este hărăzit totul, şi că nu trebuie căutat în lucrările mele cea ce nu
stă în puterea talentului meu.
Nicolas Poussin
Citatul menţionat mai sus era
aşezat la loc de cinste în pliantul primei expoziţii personale a lui Grigore
Patrichi. Prin acesta, tânărul licenţiat îşi lua o măsură de precauţie,
atrăgând atenţia asupra faptului că sculptura nu era o treabă chiar atât de
uşoară şi drumul greu pe care îl începea nu trebuia judecat în pripă. Perceput
ca fiind unul dintre cei mai talentaţi artişti ai generaţiei sale, acesta încă
nu îşi adăugase numelui cuvântul Smulţi, locul unde se năcuse în data de 3
august 1937, într-o familie numeroasă. Greutăţile existenţiale nu fuseseră o
piedică în calea învăţăturii, căci părinţii s-au îngrijit să îi dea la şcoală pe
toţi cei şapte copii. Încă din primele clase viitorul sculptor desena, mai bine
zis făcea caricaturi politice inspirate din ziare şi le punea la gazeta de
perete. Dar nu numai hârtia şi creionul îl fascinau pe copilul Grigore, căci ambianţa
de acasă, chiar munca perpetuă pentru supravieţuire i-au dezvoltat
plasticianului anumite abilităţi. Ne
zicea mama-azi trebuie să facem iaz că mâine punem cânepa şi azi aşa, mâine
aşa, mi-a venit ideea să modelez în clisa aceea[1].
Pentru Patrichi, se pare că modelajul
era un joc frumos cu lutul şi motiv de exersare subconştientă a dexterităţilor
care îi vor fi benefice mai târziu când nereuşita la Liceul de petrol din
Ploieşti, putem spune, că a fost un noroc, şi nu datorită faptului că tânărul
Patrichi a stat un an acasă şi a muncit la colectiv în satul natal, ci pentru
că, între timp, tatăl său a aflat de existenţa unui liceu pentru cei care ştiu să deseneze.
Astfel că, până în 15 septembrie, băiatul lui Patrichi din comuna Smulţi a
plecat cu părintele său la Iaşi unde, deşi era zi de post, a mâncat cu noduri chiftele
ca să nu-l mânie pe Dumnezeu şi să nu cumva să se opună reuşitei sale la examen.
Dar totul a mers bine şi pe parcursul a două săptămâni toţi candidaţii s-au
pregătit cu profesorul Nicolae Popa
şi cu Mihai Cămăruţ, foarte bun
acuarelist şi pedagog, care spunea cu vorbă blândă e bine măi drăguţă dar aicea şterge. Specializarea se făcea încă
din primul an de liceu şi Grigore Patrichi a ales sculptura pentru că acasă
stând pe malul râului, lua clisă şi o modela făcând caloian. Studiul sculpturii
din perioada celor patru ani de liceu s-a desfăşurat sub îndrumarea sculptorul Eftimie Bârleanu care supraveghea cu
atenţie atelierul unde lucrau numai doi elevi, Grigore Patrichi şi Mircea
Spătaru. Însă studiile liceale s-au încheiat şi după doi ani de stagiu militar tânărul
plastician s-a angajat bibliotecar în comuna Corni ca să îşi mai uşuteze părinţii
de greutăţile cotidiene.
În acelaşi timp, acesta aştepta
cu nerăbdare toamna anului 1960 pentru a da examen la Academia de Arte din Bucureşti,
numai că, după mult doritul moment, aspirantul la Facultatea de sculptură a plecat la el în sat fără să aştepte
rezultatul. Într-o zi, când era la cules de floarea-soarelui, fratele mai mic,
George, a venit strigând în gura mare că a primit scrisoare de la facultate şi
că răspunsul admiterii este favorabil. Patrichi nu plecase pe jos la Paris ca înaintaşul său Brâncuşi, cum spune legenda,
ci doar 18 km până la gară trăgând după sine valiza în care mama îi pusese cele
trebuincioase, pentru a ajunge în Bucureşti să-şi continue studiile. Aşa s-a
despărţit artistul de lumea copilăriei pe care o va evoca în chipurile şi în
atitudinea personajelor de mai târziu. Dar în anul I de studenţie împreună cu
colegii Argeş Iepure, Adina Ţuculescu,
Iosefina Fekete, Cristian Breazu, Grigore Patrichi a trecut prin toate
secţiile, aşa cum prevedea programa, dar la toate, desenul era materia de bază.
Având îndemânare la sculptură, Smulţi optase în anul imediat următor, pentru
această specialitate la clasa profesorilor Constantin
Baraschi şi Andrei Sobotka, desenul
desfăşurându-se sub îndrumarea monumentalistului Costin Ioanid.
Timpul a trecut şi lucrarea
finală de diplomă trebuia să fie în tonul epocii, adică de factură
proletcultistă, dar Patrichi a expus alături şi portretele colegilor realizate în
piatră. După absolvire, în intervalul 1966-1970, fiind repartizat profesor de
desen în 2 sate, Niculeşti şi Ciocănari, artistul făcea naveta, abia în 1970 reuşind
să revină în Bucureşti unde se stabilise şi unde şi-a continuat activitatea
didactică.
Prima prezenţă expoziţională a fost la Bienala din
1966 din capitală, participând apoi la
toate manifestările artistice de grup anuale şi bienale, saloane oficiale şi
municipale, numai cu lucrări în materiale definitive care s-au bucurat de
aprecierea juriilor de selecţie. Majoritatea expoziţiilor personale au fost de
desen, dar şi sculptură fiindcă nu poţi
fi scuptor fără să ştii să desenezi[2].
Expoziţiile din Bucureşti. O
introspecţie în activitatea sculptorului ar pune lumină asupra implicării sale
în meseria de creaţie, dacă ne este permis să numim prin cuvinte simple vocaţia
de a fi sculptor. Pe strada Mihai Vodă, nr.2, la Amfora, galerie de artă din capitală care astăzi nu mai există,
Patrichi îşi deschidea în 1970 prima expoziţie personală ce cuprindea sculpturi[3]
şi desene[4].
Proiecte şi lucrări definitive au făcut obiectul tuturor expoziţiilor viitoare
care spre vârsta maturităţii artistului vor fi itinerate în mai multe oraşe din
România (Brăila, Tecuci, Galaţi,
Slobozia, Călăraşi). Ţinând cont de
detaliile intrinseci ale muncii dure cu materia scupturală, era destul
de greu pentru tânărul Patrichi să deschidă curând o nouă expoziţie. Statutul
de sculptor îşi intrase în drepturi şi peste trei ani, o altă prezentare de lucrări
va avea loc la Galeria Simeza. Comentariul
său, Octavian Barbosa, definea
scenariile de desfăşurare ale sculpturii lui Patrichi puctând sursa primitivă şi populară a acestor sculpturi care rezulta din simplificările formale[5].
Lucrările[6]
au fost comentate şi de Cristina
Angelescu. Aceasta remarca faptul că eroii
sculptorului nu sunt sclavii spaţiului. Ei îşi caută mişcarea spre pământ,
aplecaţi, ghemuiţi[7]...
Direcţia imaginativă care contura încă de la a doua expoziţie personală
trăsăturile definitorii ale artei sale va persista de-a lungul timpului şi se
va identifica într-o operă unitară. Discreţia şi lirismul de care vorbea Virgil Mocanu se pliau foarte bine pe echilibrul static al volumului ales-piatra
poroasă...Gândite în mase primordiale asimetrice asupra cărora se intervine
sumar pentru a desprinde un detaliu sau un gest semnificativ, sculpturile
poartă în ele seninătatea idolilor apotropaici, sunt puternice fără
agresivitate, absorbind lumina şi restituind-o îmblânzită[8].
Această lume formală pigmentată
de vechi elemente magice va reveni în stilista imediat următoare a artistului
când formele vor fi epurate de orice detaliu[9].
Esenţializarea elementelor în teme, materiale şi maniere diferite, stăpânirea
anatomiei se articulau în jurul prezenţei umane[10].
La Galeria Orizont în 1976, lucrările expuse[11]
tăieturi drepte, severe în piatra care alteori se lăsa modelată în linii curbe
ce descriau ample volume sferice. Lemnul
evoca fragilitatea materialului supus cioplitului pentru a reda fluiditatea
abia perceptibilă a unui tors drapat.
Estetica artei sale mergea spre
ipostaze ideale şi spre sensul simbolic al lumii[12].
Liric în modernismul său unde fiinţa feminină este fragilă şi meditativă,
plasticianul surprinde atât atitudinea elementului invocat în esenţa materiei
cât şi alăturarea potrivită a titlului cu modeleul şi concepţia generală a
imaginii. În 1979 Căminul Artei a fost gazda
lucrărilor sale care emanau linişte şi mister, individualitate şi
perenitate, accentuând viziunea artistică asupra elementului antropomorf.
După o experienţă artistică
destul de îndelungată, discursul vizual rămânea coerent în creaţiile[13]
din expoziţia de la Căminul Artei, din 1982, ceea ce însemna o rămânere în
interiorul aceleiaşi credinţe în propria lume imaginată. Există o blândeţe în exuberanţa lor reţinută, în tăcerea lor, care nu
este a pietrelor, deşi din piatră sunt făcute, ci a vietăţilor ascunse în
ierburi şi frunze[14]...menţiona
Octavian Barbosa despre sculpturile lui Patrichi. Modul cum pruncul îşi
escaladează mama, personaje istorice cu chipuri senine, portretele unor
personaje feminine, odihna şi sacrificiul fiinţei, gestul de tandreţe faţă de
un element animalier, păstrau într-o viziune unitară stilul lui Patrichi. Mircea Deac a fost cel care intuise bine
poziţia sculptorului în arta timpului său prin izolarea de mişcări artistice efemere, de
ideologii sau de şcoli improvizate de sculptură[15] urmând drumul mistic al materiei, al formelor solide,
bazate pe volumul bine studiat.
Expoziţia de la Galeria Orizont
din anul 1988 a fost dedicată memoriei tatălui său. Şaisprezece sculpturi[16]
îl omagiau pe bătrânul Patrichi care mersese la Iaşi în vremea tinereţii sale
pentru a-şi da feciorul la învăţătura artistică. Mircea Grozea, prefaţatorul
catalogulului celei de a 6 a expoziţii personale a sculptorului, comenta arta
sa ca având rădăcini în ethosul popular. Acesta citându-l pe Octavian Barbosa susţinea ideea că
lucrările erau adevărate cuminţenii ale
pământului, situând demersul artistului în direcţia unui primitivism de sorginte rustică şi
apreciind perseverenţa, energia , ponderea estetică în abordările sale[17].
Pe de altă parte, era evidentă şi creaţia de monumentalist. Sculptura în plein-air realizată în numeroasele
tabere unde a participat de-a lungul vremii, dar şi lucrările de mici dimensiuni,
au acea tendinţă de grandios şi de solitudine ce caracterizează materia lumii. Dedicată
de data aceasta mamei în vârstă de 89 de ani, expoziţia din 1993 de la Galeria Orizont, se remarca prin expresivitatea motivului ales obţinută prin
sintetizarea linilor şi topirea detaliilor[18], prin puternicul
caracter monumental. Sinteza la care ajunsese volumele, ritmul planurilor şi al
liniilor, tenta bizantină surdinizată sau monumentală[19]
echilibra dialogul cu spaţiul şi teluricul, într-o consonanţă ideală.
Compoziţiile[20] Această armonie a
elansării pe verticală dar şi a aderenţei
cu lumea arthaică a pământului face o adevărată filosofie din sculptura lui
Patrichi.
Începând cu anul 2001 Patrichi începe să expună şi
în alte oraşe, până la această dată personalele sale având loc numai în
Bucureşti.
Expoziţiile din provincie. Un mare sculptor român expune la Brăila-Grigore Patrichi Smulţi.
Sub această titulatură era anunţată expoziţia şi făcute invitaţiile pentru
vernisajul din 18 mai 2001, la Galeriile
de artă ale municipiului[21]
unde era expusă o singură lucrare din marmură, restul numai sculpturi în piatră[22].
Cu ocazia acestui eveniment, Maria Stoica,
critic de artă, vorbea despre autenticitatea operei lui Patrichi[23].
Făcând o introspecţie în opera artistului, aceasta observă că lucrările
sculptorului s-au afirmat ca răspuns la o
chemare interioară în afara căreia viaţa, cu toate ale ei,şi-ar fi pierdut
sensul adevărat. În sculptură a găsit bucuria, puterea şi curajul de a
continua.
Itinerarul lui Patrichi prin ţară continua. În
luna mai a anului 2002 se deschide
expoziţia de la Muzeul Mixt Tecuci[24],
în iulie revine la Brăila cu douăzeci de lucrări în lemn[25],
în august expune la Galeria Atrium a Muzeului Judeţean de Artă Prahova din
Ploieşti -compoziţiile în lemn şi desenele au fost etalate în interior, iar
sculptura în piatră, în curtea muzeului[26]-.
Către sfârşitul anului artistul expune[27]
lucrări din piatră şi o singură compoziţie în grafit la Centrul Cultural UNECO
Ionel Perlea din Slobozia, compoziţiile fiind itinerate la Muzeul Dunării de
Jos din Călăraşi. În ultimele două oraşe menţionate se va reîntoarce în 2004.
La vernisajul expoziţiei de sculptură şi desen de
la Muzeul de Artă Vizuală, artistul,
citându-l pe sculptorul Ion Vlasiu,
expunea de fapt şi secretul succesului său tacit încă în contextul mai larg al
unui secol de artă românească. Reputatul său înaintaş spunea lucrează până mori. Nu te uita nici înainte,
nici înapoi. Lucrează ca să dai un sens prezentului , să te simţi ca un râu
care curge. Ne dăm seama că Grigore Patrichi a avut un respect profund
pentru antecesorii săi fie români, fie străini, fie pictori sau sculptori, pe
care i-a citat mereu şi ale căror cuvinte i-au fost călăuză. Expoziţia de la
Galaţi, se remarca prin bucuria artistului de a se dărui pe sine materiei[28].
Statica arhitectonică, maiestuozitatea unor personaje, modeleurile calme, fără
goluri şi linii tensionate, induc în conştiinţa privitorului, elemente ale
echilibrului şi al raportului dintre materie şi gândirea sculpturală[29]
care se prelungea prin cei doi fii Bogdan şi Răzvan, licenţiaţi în sculptură, care îl continuă şi îl
universalizează pe tatăl lor. Artistul expusese aici, în anul 2005, 40 de
lucrări în piatră, marmură şi lemn[30].
Donaţia. Există momente când artiştii trebuie să-şi înstrăineze opera din diferite
motive. În cazul lui Grigore Patrichi acest lucru a fost grăbit de lipsa unui
atelier, motiv pentru care plasticianul a donat în trei rânduri peste
100 de lucrări de sculptură şi grafică Muzeul Dunării de Jos, Muzeului Brăilei,
Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion Ionescu -Quintus”, Muzeul Judeţean Argeş,
Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea” Slobozia. Numele său este cunoscut
publicului călărăşean care i-a putut
admira opera în cadrul expoziţiilor Ecce Homo şi Chipuri şi Nechipuri.
Manifestarea din
2005 care a onorat creaţia sa din depozitele muzeului a fost un moment
prielnic de a i se înmâna titlul de cetăţean de onoare al oraşului.
Patrichi graficianul.
Grigore Partichi Smulţi este acel artist care escavează în etapele unei idei
până când aceasta dobândeşte întreaga încărcătură emoţională transferată din
propria-i structură în fiinţa materiei creatoare. Pentru a concepe un volum,
plasticianul realizează mai multe schiţe premergătoare şi constatăm că acestea
sunt o enclavă a feminităţii. Puternica notă de senzualitate, melancolie şi
mister a personajului feminin adus în faţa privitorului ca acea măsură a
frumuseţii absolute apare în viziunea sa drept un imprevizibil ecran de
expresivităţi ale chipului şi trupului. Curioasa, După baie,
Blonda, Confidente, Melancolie, Gest, Tors, etc. sunt ipostaze de invocare a
tuturor energiilor lăuntrice de care este capabil un astfel de subiect.
Compatibilitatea dintre formă şi hârtia neutră, speculată de artist astfel
încât materialitatea ei şi desenul să intre în dialog indestructibil,
completează formula orizontului vizual aflat sub semnul devenirii în cele 33 de
schiţe unde compoziţiile se constituie din câteva linii sumare, unificatoare
ale întregului. De multe ori acestea se transformă în nelinişte, scriere,
dezinvoltură, trecând dincolo de puterea de conturare a gestului obişnuit. La
un moment dat personajul devine volumetric semn că desenul şi-a împlinit
menirea de relevare a unei viitoare sculpturi. Sunt însă şi compoziţii de o
picturalitate impresionantă şi privindu-le ne dăm seama că Grigore Patrichi ar
fi fost în egală măsură un pictor de talent.
Personajul masculin
apare în mod excepţional în grafica sa şi nu într-o apoteoză a atributelor caracterologice,
evocarea fiind legată mai mult de partea nostalgică a unei prezenţe fără
rezonanţă existenţială spectaculoasă. Bunicul, Amicii, Ştrengar, Portret, sunt
chipuri scoase din anonimat şi introdus într-o altă dimensiune alături de
Narcis şi un Saltimbanc.
Nici în desenul
premergător şi nici în sculptură plasticianul nu a fost atras de extravaganţele
expresiei plastice, ci a rămas ataşat de forma echilibrată care să exprime clar
o idee.
Patrichi sculptorul.
Sculptor figurativ, Grigore Patrichi Smulţi, speculează cu atenţie fibra
materiei care îl conduce spre o idee şi apoi către o formă definitivă de
metamorfozare a căutărilor plastice. Acestea sunt o pledoarie pentru
raţionalitatea şi echilibrul desăvârşite în materiale definitive. Piatra de Boşchioi,
preferată de artist datorită calităţilor apropiate marmurei în urma unei bune
finisări, este utilizată în paralel cu piatra mai moale de Podeni, ori cu
marmura de Moneasa, la care se adaugă grafitul, un material industrial, folosit
în mod excepţional. Disecat în aceleaşi forme clare, uşor de cuprins cu
privirea, lemnul se supune criteriilor artistului de a şti cum să cuprindă pe
suprafaţa sa motivul şi de a-l adapta unei structuri vizuale destinată prin
dimensiunile mai reduse, spaţiului interior. Fie că este peren sau efemer,
materialului nu îi este sieşi suficientă cromatica naturală a suprafeţei deja
prelucrată. Atunci, toate acele lucruri făcute cu meşteşug sunt regândite şi
recromatizate prin aplicarea unei substanţe apropiată efectelor plastice ale
bronzului.
Sculptura lui Grigore Patrichi Smulţi
este diversificată în unitatea stilistică a operei, uneori evocând acea
„fantasia” prezentă într-un număr restrâns de lucrări. „Năluca”, piesă
”aşezată” într-un orizont de aşteptare prin conceperea ei drept proiect pentru
un viitor monument public este interesantă prin soluţiile găsite pentru a face
vizibil invizibilul lumii, se remarcă prin rotunjimile volumelor în acord cu
fluxul energiilor cosmice, relaţionare susţinută de un tip de poliaxialitate completat
de culoarea neagră cu ajutorul căreia sculptorul a trasat verticale negre pe
suprafaţa polisată a materiei.
Dar printre compoziţiile mai apropiate rigorilor clasice de
a gândi în piatră o anumită idee, există în creaţia lui Grigore Patrichi Smulţi,
lucrări cu angulozităţi mai pronunţate, de o lizibilă alternanţă între plin şi
gol, ceea ce permite balansul luminii şi umbrei pe suprafeţele supuse acţiunii
dălţii. Multe din obiectele în piatră amintesc
zeităţi născându-se din monolit pentru a popula pământul transformat în
locul sacru de expunere a unei trilogii asemănătoare cu relicvele arheologice
ivite din vechea fiinţă a civilizaţiilor. „Zenit”, „Jurământ” şi „Cititor în
stele” se integrează aceleiaşi tipologii a „Spectrului foamei”. Această sculptură este un aspect al dramelor existenţiale de care artistul
este interesat, ilustrând astfel un proverb ardelenesc referitor la un personaj
care era atât de flămând şi sărac încât norocul l-a părăsit inclusiv la pomană
şi a murit cu lingura în brâu.
Plasticianul a ataşat
preferinţelor sale pentru subiecte folclorice inclusiv simboluri biblice
regăsite în Geneză. „Eva” reprezentată având capul înclinat, ceea ce evocă o
dublare a vinovăţiei pentru alungarea omului din rai, este definită în forme
rotunde, feminine, artistul jucându-se cu geometriile, la fel ca în „Cugetare”,
replică a păcatului şi sacrificiului, căruia îi opune starea de levitaţie,
elansarea preferând discursul sculptural aflat în simbioză cu lumea solului. O
întoarcere la 180 de grade în ceea ce priveşte modul de eviscerare a materiei
impus de textura lemnului se observă în seria de sculpturi „Chipuri şi
nechipuri” din care artistul a donat instituţiei câteva lucrări. Conturată pe
reprezentarea corpului uman cu accent pe gest şi pe sugerarea trăirilor
interioare ale personajelor care se eliberează din statutul de a fi condamnate
la nefiinţa lemnului, acesta captează încremenirea şi inocenţa, de unde abia
bănuim strigătele lor surdinizate.
O direcţie interesantă a
tensionărilor subconştiente ale plasticianului se poate detecta în fragmentele
de creaţie unde schiţele dezvăluie proiectarea şi disecarea ideii care urmează
să fie inserată în viitorul volum conceput. Majoritatea desenelor premergătoare
au o constanţă
stilistică însemnând robusteţe şi stabilitate ca principii regăsite în forma
rezultată, de multe ori incongruentă cu fragilitatea şi personalitatea sa
modestă şi generoasă, care şi-a găsit un corespondent în permanenta aspiraţie
solară a individului.
Ana Amelia Dincă
[1]
Ribinciuc, Angela, Şi eu am plecat
din sat
[2] Ribinciuc, Angela, Şi eu am plecat din
sat-interviu cu sculptorul Grigore Patrichi Smulţi, în Viaţa liberă, Galaţi, An
XVI, No.4754/27 ianuarie 2005;
[3] Grigore Patrichi a expus Doină, Visare,
Eva, Victorie, Ofrandă, Veghe, Jurământ, Durere înăbuşită, Confidenţe, Tors,
Aşteptare, Tors, Portretul Anei Ipătescu, Portret de fetiţă, Portret de
cariatidă, Portret cu broboadă, Portret cu plăieş, Portret de adolescentă, Portret
de cioban, Portret de copilă, în Pliantul expoziţiei;
[4] Desenele expuse la Amfora s-au numit Pe
plajă, Portret I, Gest I, Gest II, Nud,
Cuplu I, Portret II, Legendă, Ţărancă, Eva, Nud îngenunchiat, Gânditor, Portret
III, Cuplu II, Ştrengar;
[5] Barbosa, Octavian, în Grigore
Patrichi Smulţi-sculptură, Catalogul expoziţiei personale din 1973;
[6] In memoriam, Încăierare, Omagiu lui
Vuia, Supliciu, Tors I, Tors II, Muma pădurii, Mamă şi fiu, Figură culcată,
Figură şezând, Visul unei nopţi de vară, Bocitoare (din ciclul 1907), Ion
Slavic, în Catalogul expoziţiei;
[7] Angelescu, Cristina, Galeria
Simeza, Grigore Patrichi Smulţi-sculptură, în Săptămâna, serie nouă, din 16
martie, 1973;
[11] Omagiu lui Brâncuşi, Pasăre de pradă,
Tors I, Voievod, Independenţa, Compoziţie I, Compoziţie II, Pro-Patria, Tors
II, Tors şezând, Legendă, Supliciu, Simbol, Portret I, Portret II, Ultimul
zbor, Echilibru, Odihnă, Meşterul Manole, Aşteptare, Omagiu lui Picasso, Omagiu
zburătorilor, Nălucă, Tors de amazoană, Tors drapat, Portret de copil;
[13] Compoziţie, Gânditor, Gest I, Gest
II, Gest III, Cantorie, Omagiu lui
Vlaicu, Aniversare, Veghe, Dans, Împreună, Jertfă I, Jertfă II, Jertfă III,
Ascensiune, Strămoş, Tudor Vladimirescu, Nud I, Nud II, Odihnă I, Odihnă II,
Portret I, Portret II, Tron matern, Omagiu Eroului necunoscut, Floae pentru
calul meu şi un număr de 13 desene;
[14] Barbosa, Octavian, text în Pliantul
de expoziţie Grigore Patrichi Smulţi de la Galeria Căminul Artei, Bucureşti,
1982;
[15] Deac, Mircea, text în Catalogul
expoziţiei Grigore Patrichi Smulţi de la Galeria Căminul Artei, Bucureşti, 1982;
[16] Pasiune, După ploaie, Copil cu
fluier, Doina, Gest I, Gest II, Gest III, Naufragiat, Eroica, Nălucă, Supliciu,
Cu mama, In memoriam, Nud I, Nud II, Unire, în Catalogul expoziţiei personale
de la Galeria Orizont, Bucureşti, martie, 1988;
[20] După baie, Compoziţie, Supliciu I,
Supliciu II, Eva, Pasăre, Tors şezând I, Tors şezând II, Maternă I, Maternă II,
Trup adolescentă, Trup adolescent, Violoncelistă, Visare, Momâie I, Momâie II,
In memoriam, Tors aplecat, Reculegere I, Reculegere II, Femeie în negru,
Narcis, Tors în mişcare, Tors drapat, Dante, Mişcare reţinută, Ceaslovul, Tors,
Pasăre II, În echilibru, Pasăre III, Ocrotire, Pasărea nopţii, Goluri, Pasăre
IV, Ghitaristă, Gest I, Gest II, Gest
III, Gest IV, Gest V;
[21]Invitaţia expoziţiei.
[22] Ofrandă, Jurământ, Portretul
eroului necunoscut, Trup, Supliciu, Echilibru, Rapsod, Eroica, Odihna, Efort,
În bătaia vântului, Eva, Cititor în stele, Mioritica, Reverie; în pliantul expoziţiei.
[24] Muzeul Mixt Tecuci, pliant de
expoziţie Grigore Patrichi Smulţi;
[25] După ploaie, Somnambul, Melos, Tron
Matern, Mesager, Paparuda, Portret paparudă, Disperare, Reculegere, Jertfă I,
Jertfă II, Trup, Ana lui Manole I, Ana lui Manole II, Jurământ,Pasăre,
Aniversare, La oglindă, Doină, Cărturar, în pliantul expoziţiei de la Brăila,
iulie, 2002;
[26] Muzeul Judeţean de Artă Prahova,
invitaţia şi pliantul expoziţiei sculptorului Grigore Patrichi Smulţi;
[27] Cugetare, Ofrandă, Duhovnic,
Victorie, Cititor în stele, Jurământ, Supliciu, Zenit, Eva, Doină, Reculegere,
Năluca, Învierea lui..., Veghe, Spectrul foamei, Reverie, Trup, Melancolie,
Retro, Ana lui Manole, conform pliantului de expoziţie;
[30] El şi Ea vârsnici, El şi Ea adolescenţi,
Ziua şi Noaptea, Nostagia mării, Trup I, Trup II, Eva, Narcis, Melancolie,
Veghe, Extaz, Rugă, Reculegre, Ana lui Manole, După baie, Vlăstar, Chip
înaripat, Chip, Gest I, Reverie, Aniversre, Supliciu I, Supliciu II, Chipuri,
Ana lui Manole, Mireasa, Bacanta, martir, Dans, Două generaţii, In memoriam,
Fecioara cu pruncul, Cu mama I, Cu mama II, Povară, Reculgere, Pasăre de pradă,
La oglindă, Cărturar, Pasăre; desenele, fără titlu, alb-negru şi color;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu