Expoziția „Urban”, Centrul
Artelor Vizuale, Căminul Artei-parter
Dragoș Lupu, Petre Chirea,
Constatin Tanislav, Evanghelia Taka, Petronela Berlea, Cătălina Folea, Cristina
Taraș, Mirela Iordache, Loredana Dragne
Orașul incubează în sine o întreagă
civilizație, arătând prin arhitecturile lui, treptele istoriei și evoluția
gustului și a gândirii artistice a unei
comunității în datele apogeului ei ori în momentele decadenței sale, alăturând
stiluri, idei, tendințe. Proiectul „Urban”, curatat de
Dragoș Lupu, arată influența citadinului asupra demersului plastic al unor artiști, care au
receptat tema în datele ei cele mai diverse, de la imaginea romantică, la cea
dramatică, de la sentimentul recuperării, la cel al conservării. Reflex al
socialului, urbanul devine motiv de observație estetică, de reactualizare a
unor probleme asupra cărora trebuie să mai stăruim. Dragoș Lupu alătură
modernul și clasicul, văzute prin ochiul alpinistului urban, care percepe
imaginea Atheneului Român, reașezată într-un spațiu și într-un timp nedefinite,
prin reprezentarea incompletă a ansamblului arhitectonic, datorită vederii de
sus. Desenul riguros, permite o vizualizare clară a clădirii, neutralizată de
cerul grizat, punând în evidență plastica fațadelor. Cealaltă compoziție evocă
un detaliu dintr-o stradă mărginită de blocuri
ridicate la începutul secolului al XX-lea și dominată de aglomerația specifică
vremurilor actuale. Aici tușele redau freamătul unei zile obișnuite, imaginea
fiind admirabil structurată printr-o atenție sporită acordată echilibrului
elementelor și planurilor geometrice. Alpinistul utilitar, apropiat stilistic
realismului fotografic, se concentrează asupra muncii sale, dar privirea nu
neglijează perspectivele asupra orașului. Studiat în datele proporțiilor
corpului uman, în mișcarea specifică muncii sale, acesta este o analiză
expresivă a formelor și a consecințelor estetice implicate în concept. La Constantin
Tanislav observăm o ușoară îndepărtare de figurativ și apropierea de
abstractizarea formei, printr-o mai mare libertate de expresie, concentrată pe
trăirea interioară. Acesta pornește de la conceptul deconstructivismului,
realizând un joc de structuri abstracte, punctate de câte un element
recognoscibil, fiind interesant de potențele cromatice în ceea ce privește
abordarea urbanului. Punctul de plecare a lui Constantin Tanislav se află de
această dată în clădirile capitalei, expertizate tehnic, pe care se află bulina
roșie, artistul realizând expertizarea plastică a unor fragmente vizuale ale
arhitecturilor privite din exterior, dar face un recurs și la ruine, ca simbol
al habitatului și existenței, evocând umbra, ființa umană, degradarea, în
ultimă instanță nepăsarea contemporaneității și neputința omului de a redeveni.
Întreaga operă de până acum a artistului Petre Chirea este dedicată orașului,
ca entitate ce comprimă civilizația și gândirea omului din diferite perioade
istorice. Proiectul „Manuscriptum”, care va fi expus în 2020 la Nὒrnberg, este inspirat dintr-un caiet descoperit la
Sibiu, conținând cea mai veche relicvă de limbă germană de pe teritoriul
României. Petre Chirea l-a tradus în expresie plastică, aducând pe simeze o
mică parte din acest ansamblu. Într-un stil expresionist-abstract, cu o
aplicare gestuală a culorilor, plasticianul experimentează în planul câmpului
imagistic, folosind arta aplicată, colaj, obiect, vorbind, în același timp,
despre bucuria omului de a descoperi misterele vechilor orașe, viața lor
nevăzută, particularitățile pe care ochiul artistului nu le percepe decât la o
privire atentă și curioasă, din dorința de
a se cunoaște pe sine și de a-și înțelege
propria istorie. Raportul interior/exterior îl întâlnim în lucrările Cristinei
Taraș, care, în cele două naturi statice cu flori, așezate pe pervazul ferestrei
atelierului, de la care artista meditează asupra orașului, făcând o paralelă
între urban și rural, realizează o inversiune a două spații existențiale. Dacă
în mediul pastoral, vegetația este omniprezentă ca element firesc al peisajului,
citadinul a determinat-o pe Cristina Taraș să introducă natura în ambianța
camerei, prilej de a opune închisul și deschisul cromatic, lumina și umbra, în
datele figurativului, caracterizat de un desen incisiv, corect, expresiv, de
mare forță plastică, dispus în preceptele unui stil modern. Apare aici ideea de multiplicare a spațiului,
de eliberare a eului care iese în afara dimensiunii sale, totul fiind evocat
într-o notă de concret și firesc, în griuri foarte delicate, relevând printr-o
cromatică esențializată, frumusețea aflată dincoace de cotidian, imaginea
însăși devenind o fereastră spre alte spații imaginare ale urbanului. Materialele diverse, structurate în spațiul
parietal și tridimensional, compun instalația Evangheliei Taka, parte dintr-un
proiect, reiterând aspecte legate de perioada copilăriei. Astfel, din arealul
picturii figurative, simbolice, aceasta se oprește în zona experimentului,
ansamblul expus atrăgând atenția prin nonconformismul său. Zidul devine
reflexul citadinului uitat, în măsura în care artista întărește ideea de oraș
vetust, prin dărâmăturile evocate de grămada de cărămizi, amestecate cu
jucării, patine și alte elemente amintind de anii copilăriei. Granița dintre
lumi vizibile și invizibile, timpul pe care îl detectăm în cromatica peretelui
colorat astfel încât să ne permită să ne imaginăm deceniile care au perimat
interiorul camerei, al unei case și poate, un întreg oraș, unde oamenii și-au trăit
bucuriile și tristețile. Evanghelia Taka
ne arată fațada tragică a urbanului, unde spațiul interior, separat de cel exterior, se extinde
conceptual la bariera sufletului introvertit, forțat să existe într-o lume fără
repere. Orașul Cătălinei Folea este unul imaginar, ideal, aparținând
reveriei, atitudinea sa fiind mai
degrabă romantică, decât una de revoltă.
Una dintre compoziții reiterează un spațiu metafizic, cu geometrii ce
structurează câmpul bidimensional al pânzei. Cealaltă aduce în discuție
efectele futuriste, formele rotunde, care populează lucrarea sub forma unor
globuri plutitoare, ritmate cu ajutorul tușelor de culoare, tensionate prin
repetiție. Culorile puternice, radiind lumină, un fel de mecanisme geometrice, inducând
mișcarea interioară a materiei, au muzicalitatea lor, dispersându-se în întreg
spațiul pictat. Impresia de static, dar
și de clipă în derulare, sunt susținute de incandescențe cromatice, zone
luminoase și de greutate tonală, spațiile aceleiași imagini exaltându-se reciproc.
Texturile diferite și variatele
structuri pe care le vedem la Mirela Iordache,
creează o dinamică, un ritm, o mișcare, iar crăpăturile evocate amintesc
pământul arid al spațiilor întinse. Artista pornește de la conceptul entropiei,
preluat din termodinamică, aplicate sub forma expresiei plastice. Culori extrem
de rafinate, valorații și treceri ușoare de la lumină la umbră, transpun în
câmpul imagistic un discurs abstract, determinat de sensibilitatea pictoriței
la detaliul expresiei vizuale. Spațiul este nonconformist, deschis spre
intuiție și trăire interioară, fiind un reflex al nuanțelor și contradicțiilor
urbanului actual. Loredana Dragne a realizat o serie de lucrări dedicate
motocicliștilor, ca un omagiu adus acestora, în urma unei întâmplări, care a
marcat-o și i-a influențat viziunea artistică, pentru moment. Instalația expusă
în cadrul proiectului Urban, conține două lucrări parietale și un ready- made,
constituit dintr-un ansamblu de cauciucuri. Partea conceptuală a instalației este
explicită prin inscripțiile celor două compoziții parietale, prin care Loredana
Dragne ne atenționează asupra dreptului motocicliștilor de a circula în
siguranță, alături de ceilalți participanți la trafic, în orașul supraaglomerat
al secolului XXI. Prezența artistei pe simeze se desfășoară în accente de alb,
negru și gri, într-o atitudine de revoltă față de contemporaneitatea citadină. O
tânără redată din spate, constituie subiectul lucrărilor Petronelei Berlea.
Acestea au expresia realismului, prezentând dualitatea dintre finețea corpului
feminin și partea dură a orașului, contrastul fiind obținut prin folosirea unor
fotografii realizate de artistă, care au
fost transpuse pe pânză, evocând structuri fotografice vechi, prin intermediul
unor segmente de corp și studii de drapaj, ajungând la efecte deosebite prin
utilizarea unor pete de rugină și mucegai, creând astfel impresia de perete scorojit. Compozițiile
Petronelei Berlea întruchipează principiile clasice de a picta, bazate pe un
desen corect, pe rafinament coloristic, evidențiind preceptele de școala
însușite. Contraste pline de mister, transfigurarea unei tehnici pe alt suport,
explorând capacitățile expresive ale motivului, studiul luminii, atmosfera
sumbră și dramatismul mesajului, lasă la vedere o pictoriță preocupată de a
reda maximum de plasticitate, prin puține, dar abordate în desăvârșirea lor. Corpul pe care îl vedem în lucrări aparține
artistei care, întoarsă cu spatele la privitor, își manifestă revolta față de
citadinul în care trăiește.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu