marți, 6 august 2019


Muzeul Dunării de Jos, expoziție Cristi Șișman

Cristi Șișman locuiește în Austria și s-a reîntors la Călărași pentru a-și deschide o expoziție personală la Muzeul Dunării de Jos. Acesta pictează de un an, astfel că, abordările sale sunt diverse, și tematic, și plastic, accentul căzând pe trăirea umană, pe emoție, pe atitudinea directă în fața problemelor vieții. Portretul intuit în variatele ipostaze ale fericii și durerii, afișat în plină pagină sau introdus într- o compoziție mai amplă, denotă preocuparea pentru aspectele faciale, pentru sentimentul interior, care îl vizează pe cel exterior, reconstituind complexitatea psihologică a ființei, într-o lume zbuciumată și nesigură. Încercând să descopere potențele decorativului, dar și forța picturalității, Cristi Șișman, se reinventează de fiecare dată, iar noi descoperim un pictor care, instinctual, știe să aplice culoarea a plat, dar să se și joace cu ritmica tușelor juxtapuse, structurate în compoziții cu suprafețe ample de respiro, cu spații ce permit neutralizarea subiectului, într-o descriere sintetică, de o claritate ușor de interpretat.  Nu numai portretul și personajul în stările de meditație acaparează atenția pictorului, ci și timpul, care se distanțează de artist, de noi toți, acesta fiind sugerat în colajele încărcate de elemente simbolice, dar și în tablourile în care vârstele omului negociază trecerea clipelor cu o forță superioară, de la care așteaptă mântuire. Una dintre lucrările remarcabile din expoziție este un peisaj marin, intitulat Corabie, o evocare în delicate griuri colorate, conduse spre nuanțe terne, a unui cadru imagistic, care ne îndeamnă la meditație. Amintind Clasicismul secolului al XVII-lea francez, compoziția vorbește despre talentul lui Cristi Șișman, un personaj intuind legile nescrise ale picturii. Arta sa înseamnă și colaj, evaluat în expresia unei avangarde moderne, în cadrul căreia primează conceptul și redarea directă a unor idei. La șevalet, folosind culoarea în trăsături minimale, succinte și eliptice, dar și în analize expresive, artistul își resetează discursul vizual într-o  exprimare emfatică, neechivocă și retorică, în raport cu modul personal de percepere al realității. De origine română, dar cetățean austriac, Cristi Șișman revine în țară cu expoziția de la Muzeul Dunării de Jos, care arată publicului preocupările sale în a fi diferit în fiecare lucrare, în care caută noi sensuri existențiale. Într- o structurare clară a compoziției, de un echilibru căutat, adesea cu inserții de tușe tensionale, învăluite în picturalitate, artistul pornește de la formula vizuală figurativă, ajungând la noțiuni abstracte în exprimarea plastică.

Ana Amelia Dincă,
critic de artă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu