joi, 29 august 2019


Galeriile Sabion, expoziția Interferențe, Claudiu Victor Gheorghiu și Cristina Georgescu
-6 septembrie-17 septembrie 2019-

Claudiu Victor Gheorghiu își concentrează întreaga atenție spre lumea sacră, spre spiritul divin care ar putea să-i proiecteze sufletul în zona deplină a purității, a transcendenței și binelui. Lucrările sale sunt momente de reculegere, de întoarcere către sine, de monumentală liniște și serenitate. În demersul său vizual, recurența bucăților de pergament cu versete din Biblie, constituie un punct de climax în ceea ce privește statornicia artistului  în perimetrul artei religioase. Un pictor hotărât, implicat în fenomenul artistic actual, identificându-se cu ideea de adevăr și frumos, acesta nu se dezice de elementele și personajele dispuse după învățăturile Erminiei bizantine, păstrând nu numai rigorile acesteia, ci intervenind cu măiestria personală, cu fragmentul de text selectat, cu expresia desăvârșită a desenului sigur, concis, expresiv și canonic. Claudiu Victor Gheorghiu își concepe filacterele asemenea unor fâșii de pergament , abordate cu minuția unui ascet  care,  în rugăciune, își dă măsura dumnezeirii sale.
Într- o manieră personală, de grație a desenului și pensulației, dublată de prețiozitate cromatică și efecte compoziționale de mare rafinament, Cristina Georgescu face o rememorare a civilizației Gumelnița, transpusă în expresie plastică. Utilizând la maximum mijloacele specifice picturii, aceasta găsește  admirabile soluții de ritmare a câmpului imagistic, articulate pe simboluri, acoperind suprafața de desfășurare a actului pictural. Apărute ca o consecință a unei revelații interioare, lucrările sale converg cu meseria de restaurator, înglobând în sine o întreagă experiență, cu urmări directe în planul creației  personale. Notațiile Cristinei Georgescu reînvie motivul compozițional, ca factor direct al soluțiilor de plasticitate deplină, generând armonie, acorduri cromatice distincte, în consonanță cu firea sa delicată și poetică. Universul imaginat de aceasta, deși pornește de la un dat simbolic autentic, redevine în alt registru, o formă de reverberare a eului liber, rămas pur și cizelat, cu fațete misterioase, asemeni civilizației Gumelnița, necunoscută suficient încă.


„Interferențe”, expoziție semnată de Claudiu Victor Gheorghiu și Cristina Georgescu, la Galeriile „Sabion”

La origine, filacterele sunt fâșii de pergament pe care se scriau versete biblice și care au pătruns în cultura noastră din spațiul ebraic. De data aceasta, ele constituie motivul vizual al expunerii artistului Claudiu Victor Gheorghiu, la Galeriile „Sabion”, cunoscând o interpretare personală, regăsită în seria celor patru evangheliști, unde îmbinarea dintre text și imagine, dobândește potrivite modalități de evocare a sentimentului religios. În „Stihiri” și în  „Cina din Emaus”, selectată la Salonul Național de Artă Contemporană 2018, organizat de Uniunea Artiștilor Plastici din România, delicatețea tehnică aflată sub aura canoanelor picturii bizantine,  are o ținută discursivă demnă de remarcat, evocând atenția acordată de artist muncii în fața „pergamentului său”. Experiența plastică și cultura îi permit să fie asemenea unui cărturar medieval, zăbovind la misterul unui lucru sfânt. Rugăciunea iconarilor din Erminie către Maica Domnului, dar și sărbătoarea biruinței icoanelor, care se sărbătorește în prima duminică din Postul Mare, au datele estetice ale manuscrisului. Viniete atent realizate, fragmente de anluminuri, prezența decorativului, calitatea caligrafiei, răbdarea execuției, vorbesc despre un Claudiu Victor Gheorghiu pasionat de ceea ce face, identificându-se cu spiritualitatea creștină și, prin aceasta, redescoperindu-se. „Idol, Duhul Apei, Duhul Casei, Duhul Aurului, Semn, Cumințenia lutului, Răscruce, sunt compozițiile expuse de artista Cristina Georgescu la Galeriile Sabion.  Aceasta folosește tehnica olandeză de a picta, pornind de la colorarea suprafeței  cu brunuri închise, apoi încercând să descopere ecleraje, printr-un parcurs estetic ce pornește de la întuneric și ajungând la lumină, creând astfel forme, armonii și suprafețe, care se exaltă reciproc. În orice stadiu al demersului plastic s-ar fi oprit lucrul său, pânza va fi avut efecte expresive, semnificații și mister, prin însăși tematica aleasă, inspirată din simboluri ale Civilizației Gumelnița. Restaurator la Institutul de arheologie Vasile Pârvan, Cristina Georgescu a desenat mult, exersând diferite expresivități ale liniei și decorativului, care se regăsesc în lucrările expuse acum. Spații aerate, structuri geometrice bine articulate, alăturate petelor de culoare, alternări de mijloace de expresie și elemente aflate în contrapondere, impun pe suportul pictat simetrii, dar și interferențe cu proiecții matematice, prin ușoare derogări baroce, care permit subiectului să se înscrie într-o compoziție deschisă. Spirala și careiajul, linii diverse înnobilând câmpul imagistic, punctul și simbolurile arhetipale așezate în plină pagină, evocă dorința artistei de a aduce mai aproape de noi, o lume demult dispărută, redată cu arsenalul picturii și așezată în alt context plastic.


Ana Amelia Dincă 

Ana Amelia Dincă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu