miercuri, 28 august 2019


Florentina Niculiță la Sala Foaier a Cercului Militar Național

A fost o surpriză plăcută prezența pe simezele Sălii Foaier a Cercului Militar Național a tinerei Florentina Niculiță, ucenic al artistului Petre Chirea, al cărui atelier îl frecventează de 4 ani. Cu o evoluție frumoasă, cu gramatica limbajului plastic însușită la modul serios, aceasta demonstrează o bună înțelegere a legilor scrise și nescrise ale compoziției, oprindu-se pentru a exersa, asupra picturii românești interbelice, un izvor nesecat de învățătură pentru cei care iubesc culoarea, aplicată modern, dar așezată pe armătura desenului. Dispunerea în plină pagină a subiectului, fără a aglomera imaginea, preferința pentru ritmarea suprafeței prin tușe juxtapuse, omogenizate datorită rafinatelor griuri colorate, rezultate din amestecul complementarelor, denotă un grad de experiență, pe care o va transforma benefic și în anii următori. Temele consacrate ale artei, dau măsura unui popas asupra peisajului citadin și rustic, asupra marinelor, portretelor, însă expoziția ne propune și o mutație discretă în zona expresionismului abstract, unde sentimentele directe ale tinerei pictorițe sunt transpuse în datele unui gestualism reținut, dar cu un grad de dezinvoltură în care citim tensiuni și mișcarea materiei cosmice, redate în acrilice pe hârtie. Însă tehnica sa preferată rămâne uleiul pe pânză, surprinzând cu ajutorul acestuia puterea de dublare a ființei, în măștile venețiene, unde decorativul rămâne intenția principală de a experimenta arsmatetica, disciplină ce îi permite să insereze și accentele de picturalitate, fără de care expoziția Florentinei Niculiță nu ar avea nivelul estetic scontat. Pentru a rămâne în aria portretului, putem spune că figurile de tinere,  au inocența și farmecul adolescentin, prin care însăși artist se caută și se regăsește în zâmbetul pur, nostalgic, nedisimulat, specific vârstei. În peisajele marine, atmosfera de culoare, amintirea picturii în plein-air și a efectelor impresioniste de pitoresc prin intermediul principiilor compoziționale și cromatice de la sfârșitul secolului al XIX-lea, precum și asimilarea învățăturii școlii românești interbelice de pictură, conferă o valoare în plus uceniciei sale de până acum. Atunci când citadinul este prezent, aplecarea asupra unui desen mai riguros devine evidentă, volumele conturându-se într-o schemă articulată după principii ale geometriei și perspectivei, scopul demersului vizual rămânând adeptul tendinței de picturalitate, ceea ce creează forța expresivă a tablourilor de pe pereții galeriei. Petre Chirea, maestrul Florentinei Niculiță, este la rândul său un pictor consacrat, aflat în plină forță creatoare, aflându-se acum în ipostaza de exemplu pentru tânăra, care bate la porțile artei. Acesta o îndrumă astfel încât eleva sa să poată să se exprime liber, în limitele preceptelor de școală, oferindu-i totodată din cunoștințele asimilate în cadrul studiilor academice de specialitate. Iată-l pe domnul Petre Chirea în ipostaza de pedagog și într-un moment de reușită deplină.

Ana Amelia Dincă  





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu