Florentina Niculiță la Sala „Foaier” a Cercului
Militar Național
A fost o
surpriză plăcută prezența pe simezele Sălii Foaier a Cercului Militar Național
a tinerei Florentina Niculiță, ucenic al artistului Petre Chirea, al cărui
atelier îl frecventează de 4 ani. Cu o evoluție frumoasă, cu gramatica
limbajului plastic însușită la modul serios, aceasta demonstrează o bună
înțelegere a legilor scrise și nescrise ale compoziției, oprindu-se pentru a
exersa, asupra picturii românești interbelice, un izvor nesecat de învățătură
pentru cei care iubesc culoarea, aplicată modern, dar așezată pe armătura
desenului. Dispunerea în plină pagină a subiectului, fără a aglomera imaginea,
preferința pentru ritmarea suprafeței prin tușe juxtapuse, omogenizate datorită
rafinatelor griuri colorate, rezultate din amestecul complementarelor, denotă
un grad de experiență, pe care o va transforma benefic și în anii următori. Temele
consacrate ale artei, dau măsura unui popas asupra peisajului citadin și
rustic, asupra marinelor, portretelor, însă expoziția ne propune și o mutație
discretă în zona expresionismului abstract, unde sentimentele directe ale
tinerei pictorițe sunt transpuse în datele unui gestualism reținut, dar cu un
grad de dezinvoltură în care citim tensiuni și mișcarea materiei cosmice,
redate în acrilice pe hârtie. Însă tehnica sa preferată rămâne uleiul pe pânză,
surprinzând cu ajutorul acestuia puterea de dublare a ființei, în măștile
venețiene, unde decorativul rămâne intenția principală de a experimenta arsmatetica,
disciplină ce îi permite să insereze și accentele de picturalitate, fără de
care expoziția Florentinei Niculiță nu ar avea nivelul estetic scontat. Pentru
a rămâne în aria portretului, putem spune că figurile de tinere, au inocența și farmecul adolescentin, prin
care însăși artist se caută și se regăsește în zâmbetul pur, nostalgic, nedisimulat,
specific vârstei. În peisajele marine, atmosfera de culoare, amintirea picturii
în plein-air și a efectelor impresioniste de pitoresc prin intermediul
principiilor compoziționale și cromatice de la sfârșitul secolului al XIX-lea,
precum și asimilarea învățăturii școlii românești interbelice de pictură,
conferă o valoare în plus uceniciei sale de până acum. Atunci când citadinul
este prezent, aplecarea asupra unui desen mai riguros devine evidentă, volumele
conturându-se într-o schemă articulată după principii ale geometriei și
perspectivei, scopul demersului vizual rămânând adeptul tendinței de
picturalitate, ceea ce creează forța expresivă a tablourilor de pe pereții
galeriei. Petre Chirea, maestrul Florentinei Niculiță, este la rândul său un
pictor consacrat, aflat în plină forță creatoare, aflându-se acum în ipostaza
de exemplu pentru tânăra, care bate la porțile artei. Acesta o îndrumă astfel
încât eleva sa să poată să se exprime liber, în limitele preceptelor de școală,
oferindu-i totodată din cunoștințele asimilate în cadrul studiilor academice de
specialitate. Iată-l pe domnul Petre Chirea în ipostaza de pedagog și într-un
moment de reușită deplină.
Ana
Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu