Alexandrina Stroe, „Chipuri în
Grădina Maicii Domnului”, expoziție de artă iconografică, la U Art Gallery
Alexandrina Stroe are o istorie
personală în ceea ce privește evoluția de la pictura realistă la cea abstractă,
apoi la icoana bizantină, realizată după canoane, fără derogări de la „Erminia” lui Dionisie
din Furna, ci doar prin amprentarea imaginii sacre cu mici decorațiuni
vegetale, care, prin caracterul lor decorativ, să înfrumusețeze suportul pictat. Trecerea de la pictura laică
la cea religioasă s-a produs în mod subconștient, artista evocând în spațiul
bidimensional Ochiul lui Dumnezeu, care a făcut și obiectul ilustrației de
carte. Trecerea la abordarea sacră s-a produs aproape imperceptibil, dar având
o cauză cu implicații genealogice, ceea ce a determinat-o pe plasticiană să
conștientizeze forța mesajelor divine. De la trăirile subconștiente și nevăzute,
Alexandrina Stroe a ajuns în punctul de a evoca lumi văzute cu ochii minții și percepute
cu simțurile credinței sale în puterea tămăduitoare a icoanelor. Un ușor volum
sugerat, amintind de Renașterea Paleologă, descifrăm în reprezentările
personajelor dispuse în plină pagină, unde artista urmează „stricto senso” datele iconografiei,
permițându-și însă, anumite derogări decorative, sensibil reperate în
compozițiile cu evangheliști, amintind de medalioanele cu sfinți de pe arcadele
bisericilor brâncovenești. În aceeași ținută estetică a decorativului, unele chipuri ale lui Iisus și ale Fecioarei
Maria sunt înconjurate de chenare asemănătoare vinietelor de manuscris, lucrate
aproape sisific. Blicurile, dând efecte
estetice și păstrând specificitatea picturii bizantine, expresivizează la
maximum câmpul imagistic, cu ajutorul armoniilor tonale bine temperate, obținute
din minuția execuției, din desen și pete ample de culoare, din experiență și
talent. Din punct de vedere tehnic, expunerea proiectului „Chipuri în
Grădina Maicii Domnului”, se desfășoară pe trei coordonate: icoana pe lemn, pe pânză și mozaic. Toate aceste imagini
implicând fațete ale divinității și energiilor pozitive, sunt sfinți
intercesori și protectori ai vieții noastre spirituale, efigii reprezentându-l
pe Iisus și anumite scene din viața sa, pe Fecioara Maria, îngeri, personaje
biblice și reprezentări teologice, selectate de artistă în funcție de propria
apartenență la anumite trăiri transcendentale. Spectaculoase sunt imaginile
evocând-o pe „Maica Domnului - Rugul aprins” și „Iisus la slavă”, „Inălțarea Domnului” și „Izvorul
tămăduirii”, unde, în abordări mai complexe, Alexandrina Stroe, reperează datele unei
picturi canonice, realizată la mare artă. Pe lângă pleiada de sfinți protectori
(Sfântul Cuvios
Antonie cel Mare, Sfântul Ierarh Nicolae, Sfântul Prorooc Ioan Botezătorul, Sfântul
Sava, Sfântul Mucenic Gheorghe, Sfântul Mucenic Dimitrie, Ilie, Andrei, Sfânta
Muceniță Hristina, Alexandru, Vasile cel Mare, Nectarie, Spiridon, Mina,
Iustina și Ciprian), sunt de remarcat și dipticurile, admirabil executate: „Buna Vestire”, „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, „Sfinții
Arhangheli Mihail și Gavril”, au caracteristicile
unui desen exact și riguros, susținut de culoarea cerută de normele stilului,
pe un fond bizantin, tratat cu foiță de aur, ocru sau albastru. În ceea ce
privește mozaicul, Alexandrina Stroe a fost fascinată de frumusețea celor mai vechi compoziții păstrate
din Mesopotamia și Egiptul Antic, de cele din Bizanț și Islam, care în
amalgamul de piese colorate, scoici și fildeșuri, decorând pavimente și
suprafețe murale, artista a descoperit fascinanta iluzie a frumosului. Redarea unor
simboluri zooomorfe și fitomorfe, a unor figuri religioase, impunând armonia
integrală a suprafeței, susținută de culori delicate, nuanțe extrem de fine, ce
neutralizează subiectul așezat central, ne arată o artistă preocupată de
variate încercări tehnice, punând în evidență căutările permanente de descoperire
a noului. Mielul Mistic, vița de vie, peștele, păunul, Sfântul Duh, Sfântul
Arhanghel Gavril, Sfânta împărăteasă Elena, sunt conturate în notele unor
adevărate bijuterii, prin structurarea suprafeței cu ajutorul unor tesserae
tăiate foarte mărunt și care reușesc prin frumusețea lor, să strălucească asemenea
unor nestemate. Si în acest caz, forma figurativă este cea care dă măsura
sensibilității și răbdării artistei de a căuta armonii depline și de a conferi
un pronunțat caracter pictural lucrărilor sale, plăcute ochiului și sufletului.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu