Sorin Ilfoveanu:
„Artei îi
place să se ascundă”
Un proiect vizual abia șoptit, dar de mare forță
plastică, în desene și pictură, în puritatea gândului de a atinge neantul și
haosul materiei, prin reluarea sistematică, aparent a acelorași și totuși
distincte intervenții plastice, ce mângâie suportul de lucru, prin linii
unduioase, în trasee largi și gesturi sigure, susținând desenul sintetic,
uneori eliptic, care se revitalizează în pictură și redevine un alt tip de eseu
vizual, cu aceleași mijloace estetice, sub forma unei noi expresii ipotetice
asupra raportului avut de artist cu restituirea entității sale infraliminale. Sorin
Ilfoveanu are felul său de a se defini prin personajele părând automimetice și
prin paradisul peisagistic regăsit în circumstanțele imaginarului său, a cărui
specificitate este inițiată de contactul cu realitatea mediului său existențial.
Liniile foarte puține și tușele ritmice, dar potolite, redau distinct ideile
susținute de granițele unui stil deja conturat, ajuns la o concentrare asupra
mesajului, prin simplificarea expresiei plastice. Astfel, povestea neștiută din spatele imaginii se
circumscrie clarității formelor, reprezentând de obicei un personaj purtând
adesea ofrande sau fiind într-o acțiune de recuperare a binelui. Alteori, un cuplu,
alături de care apar anumite simboluri, precum pâinea, florile, păsările și
animale ale pământului sunt puse în evidență prin stilizări și valorații,
printr-o cromatică distinctă de ocru, roșu, verde, maro și violet. Mult îndrăgitele peisaje de la Rădești,
mistificate prin paradisul specific marginilor de lume, apoi ontologia omului
creștin, cu daruri aduse zilei, ocupând monumental câmpul vizual, evidențiază
calitatea pensulației, a petei de culoare, fiind și o frumoasă amintire a
maestrului său, Corneliu Baba, „care te învăța ce este pictura, nu cum să
pictezi”. Estetica picturii catalane a constituit unul dintre izvoarele
stilului său, prin configurația geometrică și a suprafețelor sintetice, prin tonalitățile
distincte și prin suplețea formelor, coborând până spre subtile accente propriu-zis
bizantine, de configurație a chipurilor efilate. Inclusiv particularitatea
icoanelor pe sticlă este cea care și-a
lăsat amprenta asupra lucrărilor artistului, prin desenul simplu, sugestiv și
scheletul grafic, la care se adaugă puterea expresivă a covoarelor țărănești,
mai ales prin ornamentica vegetală, zoomorfă și antropomorfă, trecută într-un
registru compozițional și de interpretare personal. Parcurgând principiile unei
viziuni inconfundabile, aceste zone de influență nu au rămas în matca
incipientă a documentării, Sorin Ilfoveanu devenind posesorul datelor unui
spirit individual în ceea ce privește spectrul de definire al omului
statornicit în puritate și solaritate, dar și în partea lui de ascundere. Prin
intensitatea tonală contrastantă, însă calmă în expresie, ori prin accentele
liniei continue și de forță, descriind câteodată curbe ample, semeni
unor arcuri cuprinzând tainele întregii lumi, Sorin Ilfoveanu evocă figuri blajine,
pline de bunătate și liniștite. Înfruntându-și senin destinul, oricare ar fi
acela, chipurile par protagonistele unei
pribegii în care întâmplări neașteptate, se derulează asemeni vieții nemărturisite
a unor asceți. Izolate conceptual de orizontul materialității, de filosofia
palpabilului, având pe fizionomie amprenta unei fericiri taciturne, acestea
sunt lipsite de patimile sufletești, dar nu sunt ocolite de tangența cu răul,
lupta, suferința, nedreptatea, care întăresc virtuțile omului. Cu toate
acestea, de la o lucrare la alta, ele renunță la autocompătimire, având o
atitudine transfiguratoare în mesajul transmis, prin gestul susținut și
evocator al artistului. Un univers mistic transpare aici, făcând legătura ideatică
și îndepărtată în acest moment al creației, cu punctul de influență inițial,
cel al picturii catalane și al icoanei pe sticlă.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu