Zamfir Dumitrescu
Unul dintre cei mai raționali
pictori ai celei de a doua jumătăți a secolului al XX-lea, din spațiul
românesc, este profesorul de perspectivă, Zamfir Dumitrescu. Gândirea sa
analitică, proiectată asupra elementelor simple ale universului uman, cuprinde
nu numai rigoarea, ci și o evidentă doză de poezie, asimilată visării, singurătății
și liniștii, relaționată cu dorința omului de a-și proiecta ființa dincolo de
limitele fizice și de a realiza o nedisimulată contopire a spiritului obiectiv cu
cel subiectiv, a imaginarului cu realitatea, a manierei de a practica desenul
de esență academică cu dorința de a reprezenta, cu ajutorul efectelor valorice,
stările omului contemplativ. Opera sa
cuprinde variații ale temelor consacrate ale bidimensionalului, cu nenumărate variante combinatorii ale speciilor picturii,
lizibile la nivelul detaliului și structurării imaginii de ansamblu.
Multiplicarea spațiului compozițional, prin simbioza dintre interior și
exterior, prin microcosmosul unei încăperi, sugerat prin geometria formelor,
recunoscute de ochiul nostru ca aparținând unui ambient intimist, lasă la
vedere naturi statice, proiectate pe fundalul unor peisaje, regândind la nivel
simbolic, comuniunea omului cu natura din care acesta face parte. Uneori recuzita
obiectuală este preluată din contextul
mediului interior, fiind amplasată în ambientul natural, un scaun, un
fotoliu sau o canapea, marcând locul de meditație al artistului, care ne spune
că pământul cu apele și vegetația lui, face parte din sine și că elemente, aparent
oponente, pot oricând să se armonizeze prin legile nescrise ale naturii. Planurile orizontale succesive, registrele verticale
etajate, sunt rezultatul unor exerciții de optică și calcule matematice ale
unui pictor pentru care organizarea plastică a compoziției are întotdeauna
subtilități de interpretare și corespondențe dintre cele mai incitante
aparținând istoriei culturii. Prin utilizarea metodelor științifice de sugerare
a spațiului perspectiv, consacrate de tratele de pictură și de perspectivă ale
secolelor precedente, Zamfir Dumitrescu impune provocatoare scenografii suprafeței
lucrării, susținute de „cadența geometrică”, recurentă pe parcursul perioadelor de creație. Structurile plastice clare
și riguroase nu sunt prezente numai în tablourile în care natura statică și
peisajul interferează. În abordarea interioarelor, și acestea de o varietate
surpinzătoare, modul de așezare în pagină a componentelor este conținătorul aceleiași logici în care
simetria și numărul de aur, alături de alte procedee secrete de încadrare și
vizualizare, au inepuizabile implicații structurale. Metoda de calcul a imaginii perspective a lui Brunelleschi
și perspectiva albertiană, care lămurește raportul dintre privitor și câmpul
vizual, farmecul compoziției baroce poliaxiale, încărcată de patetism și
teatralitate, lasă un loc special detaliului, amintind monumentalitatea
lucrurilor simple, prin filtrul cărora pictura lui Zamfir Dumitrescu contextualizează
experienței personale, secolele premergătoare existenței sale artistice. Prezența personajului feminin, dar și a altor
personaje mitologice și sacre, în compoziții asociate cu întâmplări imaginative,
biblice sau preluate din viața reală a artistului, nu înlătură atenția asupra nudului
feminin, care, doar în mod excepțional, face obiectul unor compoziții dedicate
exclusiv temei. Iluzionismul raccourci-ului, rigoarea desenului proporționat pe
osatură și pe componenta miologică, plasează abordările de acest fel, în obișnuita
opțiune a artistului pentru tridimensional, formele rotunde și senzuale, fiind trecute
prin filtrul mai multor idealuri de reprezentare. Frumusețea feminină o
regăsim, nu numai în compozițiile complexe ideatic și structural, ci în însăși
categoria portretului de copile și tinere femei, conținătoare a unor restituții
ale istoriei artei, pe ale cărei date științifice, Zamfir Dumitrescu
proiectează, în mod original, caracterele psihologice și anatomice ale
modelului, păstrând neschimbat raționamentul perspectiv, arhitectonica imaginii
și specificitatea compozițională, care ordonează și subsumează aceleași note
ale teatralului, misterului și alegoriei. Prin multiplicarea modulară, care
enunță ritmuri regulatoare ale componentelor compoziționale, prin implicarea
armonioasă a liniilor de forță spre punctul de fugă și spre centre de interes, prin
numărul de aur prezent „de facto” și prin alte asemenea atribute ale perfecțiunii imaginii pictate, Zamfir
Dumitrescu face un exercițiu asupra frumosului obținut prin rațiune.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu