Pictorul Mihai Cismaru( 1943- 2003)
-corespondențele artistului cu el însuși-
Pictor de excepție, încă de la
debut, Mihai Cismaru este receptat ca fiind unul dintre cei mai buni elevi ai
maestrului Corneliu Baba, finalizând studiile academice de specialitate ca șef
de promoție, în anul 1970. Curtat de colecționarii români, acesta pare că se
desfășoară într-un teritoriu vizual modernist, de sinteză a datelor imaginii
receptate în plein-air sau în aranjamentele statice de atelier, însă codul de
descifrare se află în antiteză cu marile explozii de viziune, opera sa putând
fi citită în noțiunile acalmiei și simplității monumentale, aflându-se astfel în
descendența prestigioasei estetici a picturii românești interbelice, pentru
care a optat, în cele din urmă. Sumbru, potolit, moderat, continuator al
rețetelor de școală, aflate sub aura convențiilor moderne, mai libere, de realizare a compoziției, Mihai Cismaru
captează sub aura picturii sale, dorința de absolut, stări emoționale revărsate
asupra lumii văzute și o mare putere de înțelegere a materiei statice. Ceea ce
îl distinge în contextul breslei sale, este capacitatea de a regândi universul
imediat în constituentele unei personale
fizionomii cromatice a tabloului. Empatia stabilită între artist și motivul
vizual, care aparent, se poate afla la îndemâna oricui, devine una dintre cele
mai interesante povești de existență artistică a plasticianului. Expansiunea
culorii, organicitatea ei într-o comunicare continuă cu subiectul ales, apoi cu
artistul, care își cufundă trăirile în abisul terestru, în lumina și umbra
caselor modeste și al vechilor noastre mănăstiri, devenite sub penelul său
cetăți ideale, unde spiritul se eliberează sub cupola filosofiilor și
credințelor lumi, vorbesc despre recompunerea concomitentă a spațiului și timpului.
Mihai Cismaru, cel care, identificându-se
cu o lumea neînțeleasă și încărcată de labirinturi, își consumă
nelimitat vocația de a trăi în
consonanță cu potențele culorii. Aceasta este aplicată în 3-4 scheme
compoziționale, inspirate din realitate și cuprinzând esența unor imagini rustice,
a unor cadre citadine, a unor obiecte și flori, a câtorva autoportrete, lăsând astfel
compoziția să îți afișeze funcțiile picturale și principiile structurale, ceea
ce culminează cu armonia exemplară,
punct focal al demersului său, lizibil în formele figurative generale și
clare, recognoscibile, pe al căror
schelet, tușe aplicate dinamic, analizează farmecul deplin și ascuns al
naturii. Un instrument muzical, un vas, o casă veche, o barcă, o margine de
pădure, sunt pretextul pensulațiilor ritmice juxtapuse, aplicate uneori
imperceptibil, alteori pregnant, artistul folosind pământuri și aristocrate
nuanțe de griuri și tonuri stinse, dramatice, ce statornicesc în spiritul
picturii noastre, nelimitatele expresivități căutate de un artist de talent, ce
poate regândi, cu mijloace simple, cele mai cunoscute forme de apropiere de o
entitate superioară, amintind prin aceasta, trecerea clipelor și
perisabilitatea existenței. Căutând lumina și umbra, creând contraste de închis
și deschis, uneori de clarobscur, Mihai Cismaru neutralizează subiectele prin
distingerea unor planuri simple, delimitate sau pierdute în conture diluate, cu treceri rafinate, imperceptibile de la a o
zonă la alta. Aceste efecte de estompare ale granițelor bruște între elemente,
se alătură petelor de culoare învecinate liniilor, eclerajelor cărora le
găsește corespondent în brunuri, gestului dezinvolt, cu trasee drepte, căruia
îi alătură un traiect meandrat și tensional. Alteori, zonele sunt separate
tranșant, printr-o urmă mai amplă de nuanță închisă, ce traversează echilibrul
tabloului, restructurându-l din mai multe direcții, pe registre de suprafață plană
și pe dispuneri de adâncime, dar păstrând neștirbită armonia plastică. Mihai
Cismaru este un pictor ideal, în măsura în care și-a stabilit prin arta sa, corespondențele
ideatice cu el însuși, izvorâte din energiile benefice ale naturii sau din cele
captate de obiectele avute la îndemână și care l-au ajutat, la modul mistic, să
traverseze derapantul teritoriu al contradicțiilor sale interioare.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu