Felicia Huideș expune acuarele la
Muzeul Dunăriii de Jos din Călărași
O mare sensibilitate în ceea ce
privește peisajul, Felicia Huideș se lasă cu totul purtată de farmecul
atmosferei create de laviurile delicate ale tehnicii, folosite concomitent cu
tonurile intense, puternic nuanțate și aplicate cu bun gust. Practicând de numai
un an acuarela, pictorița ne dezvăluie dragostea pentru specificitatea
anotimpurilor, pentru detalii din natură, transpuse deosebit de atent, în
culori transparente, dar și mate. Aspectele urbane evocate sunt structurate
după normele geometriei arhitectonice, peste care Felicia Huideș intervine
cromatic într-un mod admirabil, având în vedere perioada scurtă de experiență
în lucrul cu hârtia și culorile de apă. Misterele peisajului citadin sunt
descifrate în suprafețe sintetice, în adâncimi perspectivale, în simetria
compozițională, concepută după ax imaginar centrat de străzile liniare, unde
apar elemente ale viețuirii. În evocarea naturii, primează pendularea între
starea materiei în diferite momente ale zilei și ale anotimpurilor, reevaluate
conform stării meditative a artistei, care a evoluat în ultimul timp, prin
înțelegerea profundă a experienței cerute de tehnică și de motivul plastic. Veneții,
marine, locuri izolate, mărginite de
ape, bărci plutind liniștite, proiectate pe cerul limpede ori pe jocul cubic al
arhitecturii, sunt mereu diverse în schema compozițională, în căutările de
perfecționare ale manierei de realizare a imaginii. Folosind uneori două-trei
culori în diluții de diferite grade de intensitate, Felicia Huideș creează o
întreagă lume, chiar dacă aceasta reprezintă pământul, cerul și apa, reunite
într-o descriere generală, lasând loc reveriilor. Când este vorba de abordarea
florilor, atenția sa se concentrează asupra unui colorit puternic și variat, asupra
specificității speciei abordate, întotdeauna evidențiind frumusețea formei și
armonia creată de natură. Oranjuri și violeturi luminoase, roșuri și alburi
diverse, griuri stinse, liniștitor-tulburătoare, contraste de cald-rece, efecte
ale eterului, atmosfera teroasă a materiei, impresia de depărtare și apropiere,
sunt simțite și căutate, plasticitatea lor creând umbre și penumbre, spații
aerate, subtilități picturale, ce se integrează în frumusețea imaginilor realizate
amprentate de interiorul afectiv al pictoriței. De la primele apariții pe
simeze, în expoziții de grup și personale, aceasta s-a remarcat prin apetența
pentru culoarea în infinitele ei posibilități de aplicare și pentru forma
figurativă interpretată, iar experimentele în zona abstractului și a
stilizărilor care o preocupă în ultimul timp, demonstrează dorința de perfecționare permanentă și de schimbare a
expresiei plastice, care începe să se personalizeze.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu