„Subtilități”, expoziție Maria Măncianu- Bogatu, la Muzeul
Municipal Călărași
Destinul artistic al Mariei
Măncianu Bogatu este cu atât mai fascinant, cu cât și-a început destinul profesional
prin apropierea de pictură și desen, apoi a continuat cu fascinația pentru arta
sticlei, iar ceea ce vedem în acest moment sub semnătura sa, denotă un întreg
parcurs atent construit, care a pus în valoare exercițiul însușit ca elevă a
Liceului de Artă „Octav Băncilă” din Iași, apoi ca studentă la Universitatea Națională de Arte din București.
Membru titular al Uniunii Artiștilor Plastici din România, este o prezentă
activă în cadrul saloanelor de artă naționale și locale, expunând, de câte ori
are ocazia, în orașul unde trăiește și își metamorfozează gândurile artistice. Expoziția
„Subtilități”, de la Muzeul
Municipal Călărași, surprinde
nenumăratele vibrații ale sticlei, rezultate din efectele tehnice și din
conceptele coborâte din tainele arhetipurilor. Inspirată din lumea bizantină și
din tradiția noastră etnografică, expresivitatea formelor sale alătură simboluri
recognoscibile și un figurativ interpretat, de o plasticitate ivită din însăși
structura sticlei lucrată cu accente decorative, în date estetice abstracte,
dar și rigorile formelor reale. Diferitele
tehnici cu ajutorul cărora artista își valorifică
ideile, sunt cele care dau prețiozitate compozițiilor variate, surprinzătoare
prin căldura cromatică și prin repartizarea rațională a elementelor de limbaj
specifice, pe suprafața materialului fragil și prețios. Sticla fuzionată
termoformată, sticlă suflată și gravată, sticlă float fuzionată termoformată,
sticlă fuzionată cu inserție de împletitură metalică, sticlă friată fuzionată,
sticlă alăturată ceramicii, fac parte din căutările artistei de a un sens
ideilor sale, coagulate în apropierea spiritualității și uneori, în jurul
copilăriei. Conceptuală sau utililitară, dar cu adnotații într-o zonă de
profundă expresie vizuală, expunerea Mariei Măncianu-Bogatu însumează „Subtilități
bizantine”, „Înălțare”, „Lacrima cerului”, „Zestrea”, „Sincopa călăuzei”, „Armură cu ștaif”, „Devenire”, „Martor”, care aduc în
prim plan, funcția semiotică a sticlei. Principiul simetriei necesită și
asimetria, iar suprafața liberă este susținută de jocul de fond, impus coerent,
armonios și expresiv. Geometrismul ca normă generală, grafia liniei, ca discurs
particular, conduc exercițiul Mariei Măncianu Bogatu într-un areal vizual
elaborat, în contextul căruia distingem vase de cult, veșminte sacerdotale, ștergare
tradiționale, artista demonstrându-ne cum un obiect, încărcat de spiritualitate
sau nu, poate fi trecut printr-o infinitate de modalități de interpretare și
cum potențele tehnice pot defini un stil sau o abordare vizuală, la un moment
dat.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu