Pictorul Samir Sroi expune la
Galeriile „Sabion”
Un artist apropiat de estetica
impresionismului european, de efectele picturii în plein-air, pe care le
cunoaște foarte bine și la care adaugă sentimentul său sincer de a cuprinde
lumea, este Samir Sroi. Sirian la origine, acesta este licențiat al
Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București, secția
scenografie, în 1981, de la finalizarea studiilor de specialitate și până acum,
având preocupări variate, atât în domeniul creației plastice, dar și în sfera
pedagogiei de artă. Diversificarea permanentă a seriilor de lucrări, inspirate
din dramele vieții sau din bucuria de a trăi, l-au impus pe Samir Sroi drept un
pictor sensibil la natura care vine spre el și îi inundă sufletul. De data
aceasta, expune la Galeriile Sabion un grupaj de peisaje cu accent pe structura
compozițională, punând în evidență frumusețea reliefului evocat în planuri
perspectivale, lăsând privirea noastră să descopere unduirile domoale ale
dealurilor, curgerea lină a apei, lumina îmbietoare a amiezii, evidențiind
subiectul floral realizat în culorii vii, puternice, contrastante, reunite de
armonia compozițională. Uneori maluri abrupte sau pante line înconjoară mici
golfuri sau izvoare de apă conturate de factura pietrelor colțuroase, descrise în degradeuri
de violet, susținute de albul diafan, scăldat în frumusețea zilelor de vară. Florile amplasate în prim-planul tabloului, sunt
pictate prin pensulații ritmice, utilizând juxtapuneri de culoare, alăturări exaltante
de roșu, galben, albastru, verde și combinații care să învăluie întreaga
imagine prin distribuirea echilibrată a tonurilor și a elementelor componente
ale câmpului vizual. Acordul culorilor complementare și al armoniilor calorice,
conferă luminozitate desăvârșită lucrărilor bogate în materie picturală. Tușe
rupte și divizate implică o mișcare internă a imaginilor evocând partea poetică
a naturii, a acelui pitoresc care te îndeamnă la liniște și visare. Pictura lui
Samir Sroi este o explozie de culoare și bucurie prin exaltările locale de
nuanțe, prin atmosfera care abundă de tonalități, totul fiind așezat sub semnul
fascinației coloristice, venind din intensitatea pigmentului, care transmite
tablourilor valori expresive și lumini scânteietoare. Margini de lume unde
existența tihnită aduce cu sine liniștea spiritului contemplativ și unde natura
se află în gloria ei vegetală, permite o neîncetată transfigurare a materiei
sub acțiunea luminii solare. Dacă în majoritatea lucrărilor expuse remarcăm
absența omului, observăm în expoziție două compoziții atipice, în care acesta
își face simțită prezența, fie prin ideea de habitat evocată de fragmentul unui
cadru citadin amplasat la marginea apei, fie prin discreta pictare a două
chipuri abia sesizabile printre flori. În primul dintre acestea, sensibilitatea
artistului față de motivul pictural se schimbă prin utilizarea unor nuanțe mai
închise, dramatice, dar punctate cu note vegetale, care ambientează compoziția.
Amplasarea pe diagonală a acestei arhitecturi arhaice implică o continuare a
poveștii dincolo de limitele tabloului,
având o notă barocizantă prin misterul sugerat, prin situarea în istorie a
imaginii unei arhitecturi în ruină, exprimând
caracteristica discursivă a romantismului. Tentele de ecleraj ale
râului, tratat pictural în pensulații ample, în complementaritatea
albastru/oranj, marchează trecerea
ireversibilă a clipelor și a vieții. Aceeași
liniște domnește nestingherită și aici. Primplanul orizontal al apei este susținut
de verticalitatea clădirilor, ceea ce amplifică axele structurale ale lucrării
misterioase, încărcate de povești. În acest loc cineva a trăit, a iubit și a
plecat, lăsând în urmă amintirea unui timp trecut și ireversibil. Cealaltă compoziție,
în care observăm chipurile tinere a două personaje, care se ascund în spatele
florilor, ne amintește de dualitatea
ființei, de dorința ei de a fi liberă și de a se bucura de lucrurile mărunte
ale existenței. În registrul al doilea, se vede detaliul unui șevalet, semn că
pictorul își afirmă prezența, tabloul devenind o definiție a lui Samir Sroi, care se autodefinește prin
simbolurile existenței sale, în ambianța atelierului, pe care o evocă printr-un
detaliu. Expoziția de la Galeriile „Sabion” evidențiază datele unui paradis imaginat de
pictorul, care pornește de la realitatea nedisimulată a unor colțuri de natură,
ascunse contemporaneității noastre agitate, dar dorite și observate de ochiul său
contemplativ. Ansamblul expus cuprinde și scaune picate, obiectul utilitar
fiind trecut în spațiul artistic prin redarea în același stil cu tablourile
etalate, a unor scene specifice orizontului plastic personal. Samir Sroi, un artist cu multiple preocupări
în zona vizualului, redescoperă exoticul naturii și îl reconstruiește cu
mijloacele efemere ale picturii.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu