Alex Ivanov, un fel de alchimist
Legătura lui Alex Ivanov cu
natura imanentă a omului religios și a celui înstrăinat de Dumnezeu se
desfășoară pe parcursul evoluției sale
artistice, în funcție de experiențele existențiale lămurite și nelămurite,
împărtășite nouă prin interogări vizuale, semne și simboluri, în care pare un
alchimist al destinului uman, supus multiplelor necunoscute. Închegarea formei
umane este de o coerență vizuală exemplară, aceasta fiind rezultatul științei
de a da vigoare elementelor de limbaj plastic abordate analitic, aplicate a
plat, dar și prin iluzia volumetriei. Reprezentările în care penița conturează
formele sunt mai apropiate exprimării detaliului, redării unor filigranări de
rafinată execuție, comparativ cu lucrările unde picturalitatea laviului
obținută din pata diluată a tușului, așezată a la prima, mai gestual, dar
atent, lasă amprente de modulare a negrului, griului, și uneori, a policromiei.
Alex Ivanov desenează o serie de închipuiri vecine cu alegoria, formulând
astfel metafore vizuale, având sensuri subtile, în vizorul său aflându-se și
drama și parodia, cu aceeași intensitate de implicare a sugestiei și a maximei
expresii în forma generală a lucrării. Artistul pornește de la un subiect pe
care îl dezvoltă în mai multe compoziții, în cicluri ideatice, în variante finalizate prin contextualizări filosofice ale omului, în
funcție de conținutul textelor pe care le ilustrează ori depinzând de neliniștile
subconștientului său, care îi cere să își concretizeze concluziile asupra
vieții noastre, materializată în drame, bucurii mărunte și experiențe
culturale, toate acestea conturând personajul modest, discret și fabulos, care
este Alex Ivanov. Tehnicile utilizate de artist sunt diverse. Laviul cu
diferențieri valorice, cu pete de griuri luminoase, se alătură închisurilor, imprimând un maximum efect de
plasticitate lucrărilor, culorile acrilice așezate în nuanțe puține, dar în
imagini încărcate de frumusețe, desenul în peniță cu ajutorul căruia analizează
amănuntul, gravura în aquaforte și gravura monotip, în această varietate a
modalităților de lucru, integrându-se și uleiul pe carton și pânză, dar și
metodele mixte de atacare a suprafeței. Sinteză conceptuală a graficii, sculptura
în bronz patinat, avându-l în centru pe omul biblic, prin intermediul căruia comentează
dilemele contemporaneități, îl apropie
pe Alex Ivanov de o mărturisire directă asupra fațetelor destinului, aflat în
umbră și nelâsându-se deslușit de ochiul scrutător al artistului. În tridimensional,
acesta nu mai este interesat de clișeele unei redări stricte, ci de starea de
spirit, de impresia asupra adevărurilor existenței. Sentimentul inutilității
omului, aruncat într-o societate fără repere, prezența eului liric captiv în
subiectivitatea lumii, sunt caracteristici ale sculpturilor sale, care preiau
temele esențiale ale graficii, cum ar fi căutarea fericii („Fumătorul de
opiu”) și
neajunsurile insului de astăzi („Omul cu pâinea”), suprapuse condiției artistului.
Personajele privesc în sus, fiind în căutarea unei realității spirituale
salvatoare, modelajul remarcându-se prin tectonica suprafeței, cu ușoare
reliefuri și adâncituri. Zbuciumul din
bronzuri se oglindește în grafica, unde există întotdeauna o tensionare a
spațiului plastic, nu numai prin stăpânirea meșteșugului, ci prin problemele
conceptuale aduse în discuție. Puritatea liniei devenind o scriitură, un gest controlat,
conturează subiectul într-o construcție monolitică, închegată, în sensul
sudurii mijloacelor de expresie. Caracterul de textură al unor lucrări, născut
din consistența elementelor de limbaj plastic, lasă deseori la vedere, mai
multe centre de interes ale aceleiași compoziții, ale cărei forme se învolburează,
se aplatizează și se tridimensionalizează, ascunzând și relevând geometrii, în
conture bine articulate, vorbindu-ne despre omul căzut în păcat și încearcând
să se salveze, astfel că, lupta dintre bine și rău apare definită prin simboluri zoomorfe și antropomorfe, prin
evocarea nudului feminin, făcând referiri explicite la ispită. Seismograf al
liniilor, Alex Ivanov așează ființa umană în zone alăturate suprarealismului. De
multe ori, capetele bărbaților sunt susținute de trunchiurile unor arbori, iar
păsările exprimând puterea gândului, transformarea și regenerarea („Oglinda cu
ticăloși”, „Excesiv”, „Amintiri din
salonul 156”, „Azilul
de păsări”), populează provocator câmpul imaginii. Remarcăm modul
diferit de abordare a structurii aviare, care de la meticulozitatea redării în
desen, atinge uneori cote ale abstractizării („Pasărea zmeu”, „Sperietoarea de
ciori”). Peștele, figurat singur sau
introdus în osmozele compozițiilor, completează schema simbolică a propunerilor
plastice, unde, alăturat chipului uman, rămâne dominanta figurativă a lucrărilor. Portretul și
corpul uman, în special nudul feminin sau trupul arborificat, depind de contextul
de amplasare în compoziție, noi semnificații ale mesajului artistic al lui Alex
Ivanov, putând fi astfel descifrate ori supuse întrebărilor. Noțiunile selectate
și înscrierea lor în spațiul bidimensional, implicând tridimensionalul prin
puterea lor de a defini volume perceptibile, denotă o disciplinare a câmpului
vizual până la limita rigorii, corespondența dintre diferitele planuri ale
lucrării, armonizând ansamblul lucrărilor și echilibrându-le. Alex Ivanov este
un reputat ilustrator, comentariile plastice la texte literare (Magda Mirea - „Ceva nu e”, Aurel Ivan - „Arlechin de
iarbă”,
Octavian Mihalcea - „Umbra de fier” etc.), definind
viziunea și concepția sa despre lume. Apropierea de peisaj este una legată de sentimentele
directe ale artistului asupra momentelor naturii, surprinsă în griuri colorate
și, indiferent de tehnica folosită aici, Alex Ivanov reafirmă expresia
deplinului exercițiu în zona creației. Studii și desene, crochiuri și gravuri,
picturi și sculpturi alcătuiesc spațiul de desfășurare al lui Alex Ivanov, un artist de forță, cu o
creație monumentală din punct de vedere al tangențelor pe care aceasta o are cu
spiritul uman și pe care o descoperim în creuzetele cărților ilustrate, pe orice
suprafața bidimensională din opera sa ori
în figurinele sculptate, denotând talentul său egal cu cel din gravură
sau cu cel scriitoricesc.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu