Pictorul Valentin Tănase
Universul suprarealist în care ne
introduce pictura lui Valentin Tănase izvorăște din imagini recognoscibile, pe
care le asociază, explorând spațiul memoriei și irepetabilitatea clipei,
descoperite în seducția mării și în spectacolul
fascinant al valurilor, legănându-se surdinizat. Atemporalitatea peisajelor și
compozițiilor sale evocând vârstele omului, începând de la naștere și ajungând
la deplina înțelepciune, nu este o simplă problemă de sugestie, ci este
rezultatul unor acumulări existențiale din zona lecturii, a artei ori a
trăirilor sale directe. Pentru Valentin Tănase pictura este spațiul călătoriei
către sine, drumul spre autocunoaștere
și spre iluminarea interioară. Lumea mundană și cea spirituală conlucrează pentru
sufletul său, care și-a statornicit căutările în spațiul iubirii și al
timpului, al istoriei și al evadării din nebuloasele contemporaneității. Permanenta
tendință de a accede spre absolut se desfășoară prin aplecarea asupra unor teme
precum geneza, călătoria, iubirea, timpul, muzica, așezate stilistic în
doctrina academică a scolii europene de pictură și cuprinzând datele desenului
clasic, al structurilor compoziționale baroce, al efectelor de trompe - l - oeil
și al raccourci-urilor spectaculoase, fără a ignora o zonă personală de oniric,
în ceea ce privește implicarea
elementelor selectate și combinate de artist. Nudul, clepsidra, ceasul, caii,
marea, păsările, labirintul, turnul și cupola, obiectul antic, tot felul de
simboluri ce ne-ar duce cu gândul la spații esoterice, la sugestii din cultura
scrisă și vizuală a lumii, evocă deplina intensitate afectivă a artistului în
raport cu timpul personal, dar și cu timpul cosmic. O pictură aristocratică, prin reperele statornicite în principii solide de școală, prin
soluțiile compoziționale erudite, ce apar firești în evoluția sa, Valentin
Tănase propune în fiecare tablou subtilități ideatice și ipoteze, despre modul
cum omul ar trebui să viseze și să își caute utopica fericire. Bărbatul, femeia și copilul sunt redați în
imaginare compoziții sferice, ca un reflex al continuității și unității lumii, sugerând perfecțiunea și ordinea lucrurilor.
Siluetele feminine elegante, tinerele grațioase cântând la vioară sau la pian, ajung
să se identifice, în cele din urmă, cu sunetul mării sau cu momentele ei de
liniște nedisimulată, aceste personaje asemănătoare muzelor, devenind liantul
osmotic dintre apă și pământ și cuprinzând teluricul, eterul și lichidul vital
al existenței, cu forțele lor invizibile.
În discursul lui Valentin Tănase, femeia poate fi o insulă, un izvor,
apoi o corabie, ea măsoară clipele și este templul, începutul și sfârșitul,
eternitatea și efemerul, fiind evocată întotdeauna
drept un ideal de frumusețe armonică, având atributele romantismului, sensibilității
și senzualității, și fiind receptată de artist într-o aură pozitivă și în
sensul realismului fotografic din punct de vedere al reperelor stilului.
Sculpturalitatea formelor ei anatomice, monumentalitatea, delicatele expresii
ale rotunjimilor trupului, ne amintesc de Valentin Tănase sculptorul, de
capacitatea acestuia de a se exprima în pictură cu datele iluzorii ale
tridimensionalului. Muzica nu poate fi separată de frumos și nici de frumusețe,
ea este asemenea unei femei care te învăluie cu farmecul ei devastator. Tocmai
de aceea, sonoritățile picturale ale lui Valentin Tănase sunt sinonime nu numai cu realitatea și naturalul,
ci și cu osmoza care înglobează transformările materiei, din această panoplie
nelipsind nici raportul cu divinitatea. În contextul corelării sunetului cu
marea, apare și ideea contemplării, a melancoliei, a nostalgiei și visării,
stări descrise în peisajele marine, unde corăbii alunecă ori par încremenite peste
valurile inducând tensiuni prin pensulația ce urmează curbele meandrate ale
mișcării apei, sugerând astfel ritmurile vieții. Uneori motivul cabalin îl
înlocuiește pe cel acvatic, acest substitut devenind un reflex al
subconștientului și al dorințelor nestăvilite de cunoaștere ale omului. Mulțimea gândurilor, traseele labirintice, învăluind
mintea acestuia, cu potențe de cuprindere
a misterelor universului, sunt descoperite în compoziții suprarealiste, în care
Valentin Tănase păstrează aproape de sine necunoscutele și întrebările ființei.
Legătura artistului cu clasicitatea din diferitele ei timpuri este vizibilă în aplicarea
unor principii compoziționale, ținute sub control cu măiestrie. Austeritatea
desenului este anvelopată în note romantice și într- un discurs plastic impregnat
de adnotări filosofice, viziunea devenind monumentală prin însuși umanismul
operei sale, evocând respectul pentru valorile spirituale ale trecutului. Ne
atrag atenția multe elemente structurale din lucrările artistului, însă
construcția piramidală renascentistă și proiecțiile perspectivale, amintind
plafoanele baroce cu spectacolul lor dinamic, vorbesc despre virtuozitatea
tehnică la care a ajuns pictorul Valentin Tănase.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu