Elena Constantin-portrete, flori,
peisaje
Elena Constantin întrebuințează
mijloacele cele mai potrivite pentru a-și exprima dragostea pentru lucrurile
simple și pentru oamenii frumoși, caracterizați de o moralitate deplină și de
un destin aparte, pe al căror chip se citește uneori munca grea, suferința și
blazarea. Majoritatea lucrărilor sale sunt inspirate din lumea satului și a
naturii, peisaje, flori și portrete, evidențiind stilul modern al picturii sale
și maniera atentă și analitică în utilizarea desenului. Remarcabile sunt
studiile de portrete grafiate, unde măsura talentului în reprezentarea unei
fizionomii căreia îi surprinde toate datele caracterologice, ne vorbește despre
o artistă posesoare a unei înzestrări native, care și-a perfecționat meșteșugul
în anii de studiu în atelier și în fața modelului. Figurile de țărani ajunși la
senectute sunt subiecții preferați, datorită problemelor de plasticitate pe
care le impun tectonica și asperitățile carnației faciale, elaborate parcă
într-un laborator de cercetare și nu pe suportul bidimensional. Accentele
fizionomiei sunt obținute în cadrul rețelelor lăsate de riduri, surprinse de
artistă în linii modulate și modelate, cu acuitatea unui grafician, cu atenția acordată
felului în care țesătura de linii se mulează pe armătura osaturii craniului, lăsând
la vedere detalii ale epidermei, unde lumina și umbra, golul și plinul stabilesc
plasticități, creând atmosfera unor psihologii încărcate de melancolie și
așteptare, de curăție sufletească și bunătate. Greutatea anilor și a vieții se
observă în privirea aprigă, pe fețele încărcate de o anumită melancolie, sub
pălăria sau broboada ce acoperă parțial podoaba capilară, lăsând la vedere o
porțiune a părului împletit sau lăsat discret să se întrezărească, tratat cu
particularități specifice modelului. Figurile lui Petre Țuțea și lui Nae
Lăzărescu, dar și chipurile inocente ale copiilor, fac parte din preocupările
căutărilor plastice din zona
portretului, aici artista intervenind cu forța de expresie a culorii, prin care
redă bucuria, curiozitatea, tinerețea și speranța. În naturile statice cu flori
și legume, Elena Constantin caută ineditul cromatic și structural al imaginii
pe care urmează să o reprezinte. Ciulinii Bărăganului, florile de măr,
mușcatele sunt neutralizate de ancadramentele ferestrelor, de detalii de
arhitectură și culoare, intrând în dialog plastic armonios și echilibrat cu
vasele în care sunt așezate sau amplasate lângă acestea. Decantarea materiei
picturale și prezența senzorialului denotă o sensibilitate pentru vegetalul
transpus în suprafețe de culoare, urmărind schema figurativă a structurii
compoziționale. Dezvoltate pe verticală sau pe orizontală, în funcție de
aranjamentul obiectual alcătuit de
pictoriță, naturile statice au fervoare și exaltare coloristică, modernitate a
pensulației și sentimentul plăcerii artistei de a reconstrui cu mijloacele
picturii, mai liric și mai viu, universul imediat apropiat sensibilității sale.
În zona peisajului, remarcăm opțiunea pentru spațiile romantice, încărcate de
lumină și culoare, de contraste calde și reci, de efecte perspectivale, de tușe
dinamice și spontane uneori, atingând
cotele unei iubiri împărtășite nouă, în ceea ce privește orizontul sensibil al
Elenei Constantin.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu