Metamorfoze, expoziție Iris Bianca Teodorescu-Căminul Artei-parter
-vernisaj 5 noiembrie 2018-
Iris Bianca Teodorescu este o
artistă mult mai profundă decât ne arată ludicul expresionist- abstract al
picturii sale recente. Discursul său vizual coboară dintr-o experiență ce
atinge deseori cote ale fovismului, prin sălbăticia și gestul direct cu
ajutorul căruia aplică și metamorfozează culoarea. Ideile compozițiilor pornesc de la imagini concrete, însă
observarea acestora prin intermediul culorii vine dinlăuntrul său, din gândirea
care structurează masele și petele cromatice în maxime intensități,
proiectându-le într-o irealitate în care
doar timpul poate fi regăsit și răstignit pentru sugestii ale increatului,
persistând în zona memoriei , de unde lumea se desface în zeci de nuanțe și
clipe. O pictoriță a citadinului și a grației feminine, a peisajului și a
dumnezeirii detectată nu numai în lăcașurile de cult reprezentate, ci și în
sfințenia lui Iisus, Iris Bianca Teodorescu revitalizează parcă spasmul
începuturilor cu fiecare lucrare în care lumina pare a se dezintegra, creând
construcții ale structurilor de pastă și o mișcare centrifugă acolo unde cercul
descrie admirabil ritmurile universului, ciclicitatea lumii, perpetua mișcare.
Pictura sa dă impresia unui parcurs liber, dar plenar, legat de oscilația unor
impresii asupra sentimentelor directe, ce dobândesc forme variate, pe care le
descoperim în portret, peisaj, în compozițiile cu flori și în cele
expresionist-abstracte, unde tonalitățile pot fi modelate la nesfârșit, în
intenția de reperare a eclerajelor, contrastelor și diversității Forma
geometrică a cercului, simbol arhetipal semnificând perfecțiunea, spre care
artista tinde cu fiecare treaptă spirituală, fie artistică, fie legată de
cunoașterea de sine sau de apropierea față de Dumnezeu, își are izvorul în
existența sa cotidiană, în roțile bicicletei care au purtat-o un timp în
labirinturile orașului. De aici pornesc acele învolburări ale materiei
picturale, acele fuzionări ale luminilor și umbrelor, pe care le regăsim în
peisajele citadine, ample vederi stilizate în maniera care o definește pe
artistă, ori evocări ale unor detalii de zid sau cadre urbanistice, într-un
colorit specific, atent aplicat, exprimând forță și dorința de mărturisire a trăirilor
și cercetărilor sale plastice. În
aceeași dimensiune stilistică se înscriu și portretele de tinere fete,
amplificând bucuria tinereții și dorința de dăinuire a unei frumuseți eterne. Modul gestual în care pensula descrie
podoaba capilară, înfățișând forma unor spirale și a unor curbe, ori grafii în
linie dreaptă sau arcuri de cerc, moderate de pete de pastă, așezate în
juxtapuneri, fac să vibreze imaginea și să fie posesoarea unor seisme interioare
ale materiei picturale.
Arhitecturile sunt abordate cu
admirația celei care descoperă ineditul în geometria unei ogive, în
blândețea unui ancadrament semicircular sau în clădiri bântuite de amintiri,
aducând în prim plan plastica fațadelor și așezându-le într-o relație
indisolubilă cu străzile încărcate de povești. Liniatura și desenul
splendidelor monumente religioase și de cultură selectate de artistă, sunt
alăturate picturalității, ale căror accente personale le observăm și în
abordarea buchetelor de flori așezate în vaze. Expoziția Metamorfoze, care
tocmai s-a deschis la Căminul Artei-parter, ne face să o privim pe Iris Bianca
Teodorescu, drept un artist format și cu o viziune bine argumentată.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu