Doina Herivan Moisescu
În Colecția Patzelt se află o
extraordinară compoziție a Doinei Herivan Moisescu. „Sozopol-Pe malul
mării”,
lucrare în plein-air, ilustrează acel dialog cu ilimitatul, care se apropie de
zonele meditative ale eului, atitudine recurentă în pictura artistei, pendulând
între figurativ și nonfigurativ, între forme amintind datele realității și sugestii
coloristice ale motivului de inspirație. Planul amplu de albastru într-o pată
sintetică de culoare, alături de orajul menținut într-un registru tern, apoi
pensulații ritmice de verde și nuanțe grizate, structurează plastic o
suprafață, unde sufletul artistei se refugiază în găsirea libertății. Natura
halucinantă, prin efectele optice pe care le iradiază, găsește pe pânza Doinei
Herivan Moisescu, ecouri subiective și emoționale, creând metamorfoze încadrate
în convenții compoziționale, dar lăsând și gestul liber și tensionat al
pensulației să vibreze în spațiul pictat. Lucrarea a fost realizată în 2014, în
Tabăra de pictură de la Sozopol, iar în jurul ei, o întreagă arie estetică se
dezvăluie, abundând de culoare și lumină, de tendințe stilistice emergente spre
o definiție a frumosului. Atenția
îndreptată spre plasticitatea culorii, potențează mai accentuata latură
abstractă, când subiectul își dizolvă forma figurativă, păstrând doar amintirea
acesteia, regăsită în lucrări ce imprimă memoriei noastre tensiunea internă a
materiei vii sau liniștea deplină a spațiilor unde se desfășoară alăturări de
pete de culoare de diferite tonalități și conture. Tușele îngemănate, osmozate
și puternic pigmentate, dezvăluie o
artistă care își menține vocația picturalului. De cele mai multe ori, latura
abstractă este reflexul unei gândiri ce preferă suprafețe generoase de culoare,
având și sugestii vizuale de analiză cromatică, imprimând ochiului nostru construcția
mentală a ceea ce ar fi fost o componentă vizuală ușor de recunoscut. Nu este
nimic surprinzător în trecerea de la planurile calde și senzuale împăstate, la
desenul mai atent susținut de trasee generoase, care abundă de tente
pătrunzătoare și de prețioase luminozități. Peisaje marine sau citadine,
detalii de arhitecturi înnobilate de flori sau motive arhitecturale gotice,
grădini paradisiace, ascunzișuri pitorești, portrete, naturi statice,
compoziții mai mult sau mai puțin abstractizate, sunt rezultatul călătoriilor,
taberelor în plein-air sau ale căutărilor de atelier, prin intermediul cărora, Doina
Herivan Moisescu dorește transubstanțierea lumii, în modul personal de
transfigurare și reperare a universului plastic ales să o reprezinte. Orașele
medievale își păstrează, în alternanța lor geometrică, soliditatea
caracteristică, supusă unor înlănțuiri de unghiuri și cuburi, a căror
preeminență, păstrată în subsidiar, permite senzației pe care o lasă
pâmânturile asupra ochiului, să mențină monumentalitatea lor, în partea
narativă de evocare. Este evidentă materialitatea, evocând metamorfozarea
organicului și puterea acestuia de a se disipa în stilizări și de a transforma în
spații ludice, registre inerte de culoare din natură, prin alăturări de
elemente, care contribuie la exaltarea reciprocă ale mijloacelor de expresie.
Evadând din umbrele discordante ale existenței, în partea de absolut a ființei,
Doina Herivan Moisescu surprinde în pânzele sale și structuri naturale de sine stătătoare,
cercetate până la detaliul pietrelor și rocilor, cărora le adaugă simboluri
creștine, partea de spiritualitatea a artistei fiind reiterată inclusiv în
lucrări peisagistice, precum „Fereastra spre Ierusalim” ori „Roua Sionului”. O notă aparte
în opera Doinei Herivan Moisescu o constituie naturile statice concepute în
ancadramente amintind ferestre încărcate de flori, rafturi sau cutii unde
obiecte obișnuite se afișează vertical și echilibrat, după normele compoziției
statice. Și grădinile, inspirate din bucuria zilelor petrecute în natură, cunosc
o glorie a lor. Încadrate în polipticuri
sau în tablouri singulare, permit artistei să creeze feerii și jocuri de spații
cromatice, ce au eleganță și vigoare, punctând pitorescul, aflat în rezonanță
cu artista.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu