marți, 19 noiembrie 2019


Doina Herivan Moisescu

În Colecția Patzelt se află o extraordinară compoziție a Doinei Herivan Moisescu. Sozopol-Pe malul mării, lucrare în plein-air, ilustrează acel dialog cu ilimitatul, care se apropie de zonele meditative ale eului, atitudine recurentă în pictura artistei, pendulând între figurativ și nonfigurativ, între forme amintind datele realității și sugestii coloristice ale motivului de inspirație. Planul amplu de albastru într-o pată sintetică de culoare, alături de orajul menținut într-un registru tern, apoi pensulații ritmice de verde și nuanțe grizate, structurează plastic o suprafață, unde sufletul artistei se refugiază în găsirea libertății. Natura halucinantă, prin efectele optice pe care le iradiază, găsește pe pânza Doinei Herivan Moisescu, ecouri subiective și emoționale, creând metamorfoze încadrate în convenții compoziționale, dar lăsând și gestul liber și tensionat al pensulației să vibreze în spațiul pictat. Lucrarea a fost realizată în 2014, în Tabăra de pictură de la Sozopol, iar în jurul ei, o întreagă arie estetică se dezvăluie, abundând de culoare și lumină, de tendințe stilistice emergente spre o definiție a frumosului.  Atenția îndreptată spre plasticitatea culorii, potențează mai accentuata latură abstractă, când subiectul își dizolvă forma figurativă, păstrând doar amintirea acesteia, regăsită în lucrări ce imprimă memoriei noastre tensiunea internă a materiei vii sau liniștea deplină a spațiilor unde se desfășoară alăturări de pete de culoare de diferite tonalități și conture. Tușele îngemănate, osmozate și puternic pigmentate,  dezvăluie o artistă care își menține vocația picturalului. De cele mai multe ori, latura abstractă este reflexul unei gândiri ce preferă suprafețe generoase de culoare, având și sugestii vizuale de analiză cromatică, imprimând ochiului nostru construcția mentală a ceea ce ar fi fost o componentă vizuală ușor de recunoscut. Nu este nimic surprinzător în trecerea de la planurile calde și senzuale împăstate, la desenul mai atent susținut de trasee generoase, care abundă de tente pătrunzătoare și de prețioase luminozități. Peisaje marine sau citadine, detalii de arhitecturi înnobilate de flori sau motive arhitecturale gotice, grădini paradisiace, ascunzișuri pitorești, portrete, naturi statice, compoziții mai mult sau mai puțin abstractizate, sunt rezultatul călătoriilor, taberelor în plein-air sau ale căutărilor de atelier, prin intermediul cărora, Doina Herivan Moisescu dorește transubstanțierea lumii, în modul personal de transfigurare și reperare a universului plastic ales să o reprezinte. Orașele medievale își păstrează, în alternanța lor geometrică, soliditatea caracteristică, supusă unor înlănțuiri de unghiuri și cuburi, a căror preeminență, păstrată în subsidiar, permite senzației pe care o lasă pâmânturile asupra ochiului, să mențină monumentalitatea lor, în partea narativă de evocare. Este evidentă materialitatea, evocând metamorfozarea organicului și puterea acestuia de a se disipa în stilizări și de a transforma în spații ludice, registre inerte de culoare din natură, prin alăturări de elemente, care contribuie la exaltarea reciprocă ale mijloacelor de expresie. Evadând din umbrele discordante ale existenței, în partea de absolut a ființei, Doina Herivan Moisescu surprinde în pânzele sale și structuri naturale de sine stătătoare, cercetate până la detaliul pietrelor și rocilor, cărora le adaugă simboluri creștine, partea de spiritualitatea a artistei fiind reiterată inclusiv în lucrări peisagistice, precum Fereastra spre Ierusalim ori Roua Sionului. O notă aparte în opera Doinei Herivan Moisescu o constituie naturile statice concepute în ancadramente amintind ferestre încărcate de flori, rafturi sau cutii unde obiecte obișnuite se afișează vertical și echilibrat, după normele compoziției statice. Și grădinile, inspirate din bucuria zilelor petrecute în natură, cunosc o glorie a lor.  Încadrate în polipticuri sau în tablouri singulare, permit artistei să creeze feerii și jocuri de spații cromatice, ce au eleganță și vigoare, punctând pitorescul, aflat în rezonanță cu artista.

Ana Amelia Dincă      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu