Florian Mihăilescu la Muzeul
Municipal Călărași
-expoziția „Voievozii”-
Florian Mihăilescu reconstituie
imaginea pictată bizantină sub forma icoanei, dar și în datele unei
interpretări personale, introducând sacrul în contextul actual al redefiniri
lui, în funcție de preceptele artistului, care dorește să păstreze și factura
religioasă, dar și nota unei interpretări care să o plaseze în contemporaneitatea
neobizantină, ce permite artei canonice derogări de la regulă, cu condiția
păstrării sentimentului transcendent. Expoziția „Voievozii” reface un
întreg traseu mistic al spiritului nostru medieval, prin alăturarea unor
simboluri, cuprinzând învățăturile „Erminiei”, dar este și posesoarea unor date stilistice
academice, așezate sub semnul unei interpretări personale de către Florian
Mihăilescu, pictorul care echilibrează lumea sub cupola protectoare a spiritelor
sfinte, a aripilor îngerilor, asimilate cu clopotele, care conferă ritm și
rezonanțe profetice compozițiilor menținute în tonalitățile cromatice rafinate
de albastru și griuri, pe fundaluri unde se profilează careiaje compunând crucile
specifice veșmintelor arhierești. Efilați în spațiul compoziției, îngerii
cunosc o abordare personală a temei, artistul dând măsura capacității sale de a
stăpâni spațiul plastic și de a da subiectelor abordate conotații originale,
păstrând semnificația ambianței mistice.
Mesajul direct asupra contextului social, desfășurat în paralel cu transformările
iconografice și spirituale ale Evului Mediu, îl regăsim în seria de lucrări grafice care
evocă voievozii. Abordarea are la bază o mișcare giroscopată a structurilor
compoziționale, vizualizate de artist într-o
imagine perspectivă de sugestie a calului și călărețului, caracterizați în
laviuri modelate în funcție de lumină și umbră, cu o mare delicatețe a
expresiei plastice. Într-o viziune modernă, Sfinții Mari Mucenici Gheorghe și
Dimitrie, sunt înfățișați în libertatea gestului de a contura rolul lor activ
în istoria creștinătății. Alături de grafică și icoană tradițională, Florian
Mihăilescu utilizează și tehnicile mixte pe pânză de sac sau tempera cu emulsie
de ou ori foiță de argint, folosite în contextul unor teme profane, legate
ideatic de trecerea timpului și de existență. Ciclul „Voievozi”, „Clopotul”, „Liturghie
îngerească”, „Izbăvire
pe mare”, „Adâncul”, „Fragment”, seria „Ziditor”, iată câteva
compoziții, reformulând conceptual și estetic discursul vizual al unui artist
pentru care inclusiv pictura de șevalet rămâne un punct de autodefinire a
spiritului său creator, lipsit de constrângerile vreunei direcții artistice,
fie ea și bizantină. Florian Mihăilescu poate alegere orice tip de exprimare, pe
care o poate adapta unor circumstanțe tematice și stilistice diferite, iar în
expoziția de la Muzeul Muzeul Municipal Călărași, vedem un artist care poate
trece cu ușurință de la un tip de interpretare vizionar la unul laic, fără a
pierde nimic din semnificația religioasă, apropiată sufletului său armonios.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu