Dorin Manea la Muzeul Municipal
Călărași
-florile și corpul uman-
Căutând absolutul în afara sa,
Dorin Manea îl intuiește nu numai în florile câmpiei, pe care le-a evocat în
nenumărate acuarele, evidențiind frumusețea ascunsă a vegetației Bărăganului.
Acum, artistul redă subiectul vegetal în aranjamente de atelier, utilizând arsenalul cromatologic
și compozițional sub forma diferitelor naturi statice, conținătoare de obiecte,
drapaje, fructe, detalii de copaci înfloriți, cărți, vase ceramice, flori, așezate pe hârtie în
moduri diferite, artistul căutând să alcătuiască în expresii plastice distincte
și de mare forță expresivă, o lume intimistă. Creanga înflorită este o nișă
tematică prin care spațiul este inundat de scriitura modelată a pensulei,
urmând trasee sinuoase, dar armonioase și echilibrate, acoperite de mici inflorescențe, care
tensionează câmpul analitic al imaginii. În vaze, alte specii de flori sunt
transpuse cu entuziasmul celui care descoperă pentru prima dată decupajele
vegetale ale naturii. Aceste naturi statice devin pretextul jocului cu nuanțele
și cu desenul, cu fragmentul vizual sau cu ansamblul, de la simple notații,
Dorin Manea ajungând să stăpânească o întreagă suprafață, reflex al
meditațiilor asupra lucrurilor efemere, care întregesc frumusețea vieții
cotidiene. Tematica nudului marchează aceleași preocupări pentru discursul
clar, ușor de surprins cu privirea, chiar dacă este gândit în lucrări complexe
sau se afișează în plină pagină, în ipostaza modelului de atelier. Conceptual sau simplu crochiu cu accente de
laviuri, corpul feminin are racursiuri, proporții, linii delicate care să
implice prin plasticitatea lor, reflexele luminii și umbrei, arătându-ne un Dorin
Manea atașat și de transparențele culorilor de apă, dar și de picturalitatea
cerută de apropierea față de pigmentul intens de culoare, aplatizat în pata
cromatică sau aplicat tușă lângă tușă. Un acuarelist descriptiv în esență,
creator de atmosferă poetică, artistul rămâne fidel principiilor de școală,
care afirmă frumosul ca valoare supremă, adaptata temelor clasice, dar moderne
prin modul de abordare.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu