Expoziție Dorin Manea, Muzeul
Municipal Călărași
Expoziția de acuarele din acest
an, de la Muzeul Municipal Călărași, cuprinde lucrări din mai multe perioade
creație, în care observăm o mare siguranță de sine în structurarea
compozițiilor prin alternarea jocului de volume în peisajele citadine, dar și
aplecarea spre o cromatică aplicată fără ezitări, menținută în nota
picturalului, laviul fiind doar modalitatea de schimbare a registrelor tonale,
în scopul plasticității imaginii. În acest context, călătoria din Argentina, din
anul 2018, produce o modificare a viziunii stilistice a artistului, geografia,
clima, lumina tropicală, specificul urbanistic, schimbând opțiunea lui Dorin
Manea pentru nuanțe calde, intense, orfice, susținute de un desen figurativ,
care începe acum să devină mai complex și mai expresiv, fără a aglomera câmpul
compozițional, care respiră prin spațiile dintre planuri și prin adâncimile
perspective. Jocul de cuburi, de suprafețe reprezentând fațade peste care se
suprapune grafia unor arbori, echilibrând sau creând asimetrii, împreună cu
axele străzilor unor vechi orașe, conturează emergent experiența artistului în preceptele
geometriei și a traseelor structurale, ce permit metamorfozarea gândirii sale
exacte, mai raționale, cu cea plastică,
mai poetică și mai permisivă. Peisajele de pe malul Borcei, deși sunt creația
unei perioade anterioare, sunt cadre vizuale dominate de sentimentul meditației
în fața unei naturi pitorești, unde bărcile, la fel ca oamenii, așteaptă apusuri și răsărituri, iar atmosfera
apei și marginilor de pădure, ne dezvăluie o tensiune dramatică prin griurile
colorate, prin degradeurile de violet, oranj, galben, verde și alburi
grizate, redefinind parcă trăsături ale începutului lumii. Ideea de portret înseamnă
pentru Dorin Manea chipurile celor
dragi, membri ai familiei, cărora le intră în caracter, prin studierea
psihologiei acestora, printr-un accent specific figurii, printr-un gest
particular și definitoriu. Cunoscându-i îndeaproape, acesta poate să evoce o
serie de trăiri și emoții, căutând în interiorul lor căldura sufletească,
frumusețea interioară, demnitatea, bunătatea…Găsirea unor atitudini care să
evidențieze câte nuanțe compoziționale poate dobândi realizarea unui portret,
pune în discuție dorința artistului de căutări perpetue în zona echilibrului
static, ce poate deveni dinamic prin simple modulări ale liniei și culorii. În
autoportrete îl vedem pe Dorin Manea cu șapca de marinar, pe care o poartă de
Ziua Marinei, când străbate urbea Călărașilor, ca un personaj boem, romantic și
totuși autoritar, afișându-și noblețea de intelectual rasat și patima pentru
lucrurile frumoase ale existenței. Portretul soției sale, Nicoleta Cecilia, în
chimonoul primit în dar de la maestrul Corneliu Ratcu, vine să completeze
nuanța de exotic a portretelor acuarelistului, care uneori abia atinge
suprafața hârtiei cu laviuri, alteori alăturând intensități și diluții, care se
pun în evidență reciproc. Peste atmosfera
acuarelelor lui Dorin Manea domină plăcerea sa de a comunica tacit cu micile
bucurii ale privirii, care investighează liniștea, în formele ei profunde,
metafizice, resimțite prin vizorul unui artist dornic de a se reinventa cu cu fiecare atitudine în raport cu universul
din care face parte.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu