„Sentimente în culori”, expoziție semnată
de Maria Iacob, la Galeriile Sabion, Calea Victoriei, nr.68-70, București
Pictura Mariei Iacob este
luminoasă și caldă, plină de energie pozitivă, de bucuria de a exista,
reflectând sensibilitatea artistei pentru solaritate, pentru acvatic, în nevoia
de a fi în centrul unei lumii pure, lipsită de labirinturi. Încântătoarele sale
peisaje venețiene, cu arhitecturi renascentiste , în fața cărora gondolele plutesc
liniștite, creează privitorului stări de meditație, de pătrundere într-un tărâm
al fericirii, în care ar vrea să viețuiască, în deplină armonie cu sinele. Împăstate,
prin materia cromatică abundentă, aplicată uneori în relief, tablourile
colorate spectaculos au câteodată tușe
prelungi, animând suprafața picturii și accentuând
orizontalitatea noastră ca ființe, aspirând spre transcendentul , pe care
pictorița îl atinge prin limbajul picturii. Pigmentul tonurilor are scânteieri
prețioase și puterea de a transmite, prin distribuirea echilibrată în planul
pânzei, aspectele poetice, specifice lagunei venețiene. Florile, simbolul
iubirii pământene, sunt surprinse în gloria lor vegetală, cu rotunjimile corolelor
tratate în pensulații succesive, în nuanțe de roșu și alb, Maria Iacob
utilizând puține culori în cazul acestor naturi statice, pentru a obține
plasticitatea maximă a formelor reprezentate. Un loc aparte în cadrul creației
sale îl ocupă peisajele rurale, amintindu-ne de anii copilăriei, de succesiunea
anotimpurilor, care corespund vârstelor omului, de exoticele așezări arhaice, ce
rememorează viața grea, dar plină de farmec, a străbunilor noștri. Case așezate
într-o geografie aspră, pe pantele dealurilor, înconjurate de garduri
sărăcăcioase, peste care clipa a lăsat urma sa ireversibilă, se întrec în
picturalitate cu maiestuoase căpițe de fân, străbătând asemenea unor personaje,
imaginile unui timp apus, care totuși continuă să existe, rememorând rădăcinile
ființei noastre efemere. Nici detaliile citadine nu lipsesc din orizontul de
abordare al artistei. Printre două clădiri, vorbind de ancestrala istorie a
locurilor, lăcașul tainic al unei mănăstiri se proiectează pe fundalul unui
relief montan, făcând din lucrare un exemplu de structurare compozițională după
norme de școală. Cu aceeași plăcere, Maria Iacob abordează aspectele marine,
detalii de golfuri care îi permit să se desfășoare prin gesturi plastice mai
libere, în care tușele când ritmice, când alungite, induc sentimentul unei
zbateri tacite a materiei terestre. Într-o abordare modernă a imaginii, Maria
Iacob ne face să visăm prin accentul pe care îl pune pe forța culorii, cu
ajutorul căreia călătorește în spații încărcate de frumusețe, reconstruind formele lumii noastre cu
mijloacele nedisimulate ale sensibilității sale.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu