Constantin Tanislav, expoziția „Lăuntric”, la Galeria „Artoteca”
Pentru Constantin Tanislav
spațiul vast al ființei are valențe corelate cu ambientul personal, cu introspecția
asupra eului, diseminate în variate serii de compoziții, unitare în evoluția
ideii de autodefinire, temă a căutărilor sale. Ca atmosferă a perimetrului
peripersonal, elementele pe care se concentrează artistul sunt segmente
percepute de ochiul liber, într-o privire fugară, păstrând pe retină, geometria arhitecturii sau alte componente
aflate în vizorul imediat, dominând spațiul locuibil din afara sinelui, dar și
pe cel din alcătuirea sa psihologică. Astfel, „interiorul” devine un reflex
al intimității creatore, al dialogului cu sine și al stabilirii unei limitări între lume și eul
tainic, ca determinare a libertății, pe care acesta o dorește și o
particularizează prin demersul plastic propus. Între ciclurile de compoziții
derivate din tematica interiorului concret, vizibil, și lăuntricul energetic,
invizibil, apar diferențieri în ceea ce privește sistematizarea mijloacelor
corelate în configurarea subiectului. De la reprezentarea unei canapele cu
perne, de la un lambriu sau un perete, de la niște scări, generând un spațiu
locuibil, Constantin Tanislav descoperă raportul pe care ființa îl are cu
motivul pictural, cu atmosfera poetică imprimată memoriei sale de vederea în
perspectivă, de planuri multiplicate, de liniile hotărâte și totuși
declanșatoare de pitoresc, de ritmul repetitivității și al descreșterii, demonstrând
respectul față de principiile academice, care sunt sursa modelării personalității
sale artistice. Lumina naturală și artificială completează preocuparea pentru misterul
reprezentării figurative, redată în corectitudinea calculelor de armonie și
proporție, de formă și de interpretare a acesteia. Seria de lucrări deconstructiviste, în care trei-patru planuri
alcătuind generic câmpul tabloului, sunt analizate în expresivități
surprinzătoare și variate, fără a înlătura unitatea întregului. Lăsând loc detaliilor
gestuale, impuse de registrele în care pictorul își diseminează imaginea într-o
cadență a desenului și culorii, el include aici datele simple și firești ale
frumosului, în impresia de adâncime, de cufundare a privirii, de tridimensional,
deschizând lumi și universuri. Acest
moment face trecerea la pictura abstractă, unde artistul redefinește dinamismul
materiei în mișcare, tendința de ascensiune și gravitație, în limitele căreia
descoperim iluzoria mișcare giroscopată a traseelor de pensulă. Evidențiind
astfel jocul de direcții ale nuanțelor, reflectând, de data aceasta, sufletul,
trăirea, interiorul emoțional al omului, accentul cade pe inflexiunile
subconștiente, care implică ideea de fragment imagistic și de anulare a realității
figurative, care își au originea în pictura sa mai veche. Aici corpul uman,
redat în torsuri, ca fragment, ori în ipostaza modelului de atelier, ca
desăvârșire, este amplasat în contexte în care descoperim iarăși tendința
deconstructivistă, dar și pe cea a jocului de culori, axate încă de atunci pe
conceptul spațiului personal exterior și
pe cel lăuntric, interior, pe imboldul sufletesc peste care se suprapun
posibilitățile nelimitate ale
imaginarului său.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu