Expoziție Valeria Tofan, Centrul
Artelor Vizuale/Căminul Artei parter
Expoziția Valeriei Tofan a fost gândită pe două coordonate. Una vizând
studiile de atelier și peisajele abordate în manieră modernă, cea de a doua
direcție oprindu-se asupra picturii abstracte, care evocă grădinile cu flori,
spațiile multicolore și bucuria artistei
de a se afla în fața șevaletului. Modul acesteia de a înțelege pictura, vine
dintr-o vocație interioară, din pasiunea de a redefini lumea în termenii
frumuseții, în limpezimea ei diurnă, în datele simple ale existenței. O lejeritate a expresiei, o plăcere de a
aplica nuanțe care se exaltă reciproc, prin alăturări de culori vii, puternice,
epatante, construiesc un univers divers stilistic, încărcat de expresivități și
mesaje vizuale. Pe Valeria Tofan o interesează jocul tonalităților în spațiul
pânzei, rezultând nu numai ideea de câmp floral, ci și de structură văzută la
microscop. Pajiști încărcate de culoare, sugestii peisagistice într-o compunere
centrată și echilibrată a imaginii, unde observăm uneori și maiestuozitatea
copacilor încărcați de belșug, dar și o intuire a meditației și nostalgiei,
care se revarsă în spații ritmate de tușe, făcând să trăiască natura prin
repetitivități și aglomerări de enclave coloristice, evocând o lume solară și
paradisiacă. Apelând la tradiția imagistică a satului românesc, Valeria Tofan
evocă aspecte inedite ale arhitecturii, cu structuri specifice, preluate nu
numai din sfera rurală, ci și din cadrul urban, pe care îl întâlnim în mai multe
lucrări. Aici, fragmente ale unui timp trecut, prin redarea unor clădiri vechi,
prin rememorarea unor străzi străbătute de artistă, pun în evidență dialogul
dintre diferitele trasee ale pensulei, care accentuează un desen realist sau
creează accente de plasticități evidente.
Pânzele în care obiectele sunt așezate tăcut, după normele compoziției, cu o
distribuire armonioasă a elementelor figurative și culorilor, totul ținut sub
control în mod admirabil, generează compoziții aflate sub semnul modernității,
al sensibilității, al talentului și experienței. Atrag atenția compoziția cu coloane verticale
și singure, dispuse la malul mării drept stâlpi ai transcendenței, cea cu
trasee de crucifixuri și drame ale singurătății și morții subînțelese din
atmosfera tragică a tabloului, casa pictorului Vasile Mureșan Murivale,
remarcabilă lucrare ce impune în prim plan o instalație artistică a colegului
de breaslă, tabloul cu ii puse la uscat, peste toate apărând monumentală
frumusețea naturii, a vegetației, sentimentul de bine care o stăpânește pe
artista cu multiple modalități de exprimare plastică. Resimțită pe alocuri, picturalitatea
concurează cu aplatizarea culorii,
ductul pensulațiilor mai libere cu juxtapuneri ritmate de tonuri dispuse
riguros, unitatea tablourilor fiind dată de armoniile rezultate din
distribuirea elementelor pe pânza care abia așteaptă să fie înnobilată. Valeria Tofan rămâne o artistă pentru care
realitatea statornicește punctul de plecare al viziunii sale, în fiecare
compoziție rapelul la forme aparținând existenței noastre, conturând o viziune
modernă, care evidențiază atât tratarea liberă a compoziției prin interpretări
personale, dar și o apartenență la rigori academice, care îi disciplinează
discursul.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu