Ivonna Efremov, Alexandru
Efremov, Andrei Efremov și Maria
Constantinescu la Galeriile „Sabion”
Așezată sub semnul
spiritualității, expoziția „Poveste de Crăciun” a reunit trei
artiști și un cercetător: Ivonna
Efremov, Andrei Efremov, Maria Constantinescu și Alexandru Efremov, identități
particulare în abordarea ideii de creștinism, de credință, de spiritualitate,
de pământ divin, aflat sub semnul dumnezeirii.
Peisajul hibernal ocupă un loc
privilegiat în abordarea doamnei Ivonna
Efremov, preocupată de farmecul naturii înzăpezite, pentru care utilizează o paletă
tonală ținută sub control, în culori puține, care să confere claritate
receptării imaginii și să inducă privitorului starea de contemplare. Suprafața
compozițiilor este ușor de cuprins cu privirea și punctează atmosfera diafană,
frumusețea naturii în iarnă, pitorescul pajiștilor înzăpezite, unde regăsim
liniștea pierdută a contemporaneității. Aceste
peisaje te îndeamnă la visare prin frumusețea lor, prin liniștea pe care o
degajă, prin orizontalitatea pe care se desfășoară lin, tăcute, maiestuoase.
Atmosfera poetică pornește din interiorul artistei, din starea meditativă
provocată de experiența vieții, desfășurată sub semnul anotimpurilor,
regăsindu-se pe sine în aceste întinderi presărate de arbori, care structurează diferit compozițiile, de la
detaliu, la reprezentarea unor cadre peisagistice ample, luminoase. Atmosfera ușor grizată a iernii se face resimțită
pe cărările acoperite de zăpadă, pe dealurile și munții, înălțându-se semeți și
metamorfozându-se cu cerul surprins în gloria iernii, în griuri delicate, în
manieră modernă, de o expresivitate debordantă. Alexandru Efremov a fost
prezent în expoziție prin intermediul cărții sale „Icoane românești”, un regal al
imaginii sacre de pe teritoriul României. Dedicându-se întreaga viață modului
cum creștinismul s-a manifestat în varietatea lui stilistică în diferitele zone
geografice ale țării noastre, prin intermediul icoanei, autorul particularizează
din acest punct de vedere regiunile reprezentative, evidențiind punctele comune
și aportul particular specific fiecărui areal creștin. O lucrare complexă, de
referință, bogat ilustrată, dublată de o cercetare analitică, susținând
expoziția „Poveste de Crăciun”, ne-a lăsat moștenire cercetătorul Alexandru Efremov, atrăgându-ne atenția
supra puterii spirituale pe care o au asupra devenirii noastre aceste obiecte-simbol,
cu încărcătură dumnezească.
Andrei Efremov evocă spectacolul
transparențelor dintre lumile interioare și exterioare ale ființei, prin intermediul
vitraliilor. Redefinind prețiozitatea acestei tehnici într-o manieră ce
cuprinde tehnica Tiffany, sticlă manuală și vitraliu pictat, cuprinzând un
areal generos de exprimare, de la arta de înaltă ținută estetică la datele
decorativului, Andrei Efremov reînvie trăirea spirituală a ființei prin
simboluri și personaje sacre. Compoziții precum „Portretul lui
Brancuși”, „Sfântul
Gheorghe”, „Îngerul
păzitor”, abordate într-o expresie de sintetizare a formei, conferă forță expresivă
imaginii, rezultată din renunțarea la detalii și accentuarea conturului
figurativ general, evidențiind astfel mesajul. Ideea Iisus în mandorlă, cu
jocul de linii invocând o mișcare permanentă a lumii și a gândurilor, simboluri
arhetipale, fac trimitere spre izvorul vieții, spre introspecția interioară și
credință, spre ideea de bine și adevăr. Maria Constantinescu expune îngeri și
compoziții de mici dimensiuni, cu simboluri zodiacale, în delicate atingeri de
pensulă ce încorporează laviuri transparente și pete de culoare menținute cu
știință în tonalități care să susțină stilul său inconfundabil, pornit din
sfera artei bizantine și din arealul tradiției populare românești, pe care le-a
condus la note originale de abordare. Pictura Mariei Constantinescu are
prețiozitatea unor rafinate bijuterii, prin fragilitatea liniilor care
construiesc forma stilizată, în spiritul vechilor icoane pe sticlă ori al
manuscriselor medievale miniate. Din inepuizabilul izvor al tradiției, un loc
aparte în interpretările vizuale ale Mariei Constantinescu îl au îngerii,
aceste ființe protectoare, prezente și invizibile în același timp. Rafinamentul
și delicatețea expresiei plasticei, modul de asumare al unui orizont vizual
preluat și statornicit în matca unei experiențe trăite în ambianța satului
românesc, evoluând concomitent cu parcursul existențial al pictoriței,
selectarea arhetipurilor și trecerea lor prin filtrul talentului și a unei
munci asidue, fac din opera de până acum a Mariei Constantinescu un popas la
care revenim pentru a învăța cum se transformă, devenind originale, reperele artistice
ale tradiției.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu