Grafica Mariei Unțanu acum
În grafica Mariei Unțanu,
abordarea veșmântului ca element de relevare a plasticităților, nu este ceva
nou. Cu decenii în urmă, acoperământul trupului era filigranat grafic în
compoziția „Cămașa morții”, care învăluia trupul unei tinere
fete, redată din profil și cu ochii închiși. Coroborând trăirea interioară și
pe cea exterioară ființei, Maria Unțanu a diseminat cele două stări de-a lungul
anilor de creație, redând ori trăirea și energia feminină, pentru că mai toate
personajele artistei sunt simboluri ale feminității și cunoașterii sinelui, ori
evocând contemplarea de dincolo de corp,
reflectată în naturi statice, cu valențe poetice și meditative, unde necunoscutul
determină interogația prezentă în cărările nesfârșite ale existenței,
exemplificate de firul țesăturilor care urcă și coboară, se apropie și se
depărtează, artista fiind inspirată de cusătura broderiilor și ștergarelor, a iilor
și cămășilor tradiționale. Acum, aceste componente fac trecerea de la ipostaza de carapace protectoare a trupului și
suprafețelor, la veșmântului tratat ca obiect de sine stătător, ca structură
plastică purtătoare de mesaje, uneori ca extindere a psihologiei omului sau ca
reflex al frumosului, însă cu multiple
valențe culturale, formând o amprentă artistică, un parcurs vizual unitar,
specific Mariei Unțanu. Mărturii ale
unui timp trecut, memorie a unei colectivități cu valori ancestrale, texturile care formează punctul de plecare al
imaginilor sale, sunt amplasate în zona cercetării expresivităților, potențate
de mijloacele desenului și ale unei experiențe particulare în construirea
formei gândită ca un ritm de linii, puncte și pete de culoare. Imaginea rămâne
o consecință a așezării raționale a traseelor vizuale, concepute în
conglomerate de entități abstracte, rezultate din dispunerea specifică stilului
său. Planurile, faldurile materialului, cu adâncimi și reliefuri analizate în
amănunt, sunt iluzorii, la fel ca viața omului. Veșmintele desenate de Maria
Unțanu au destin, vârste, sunt efemere, constituie amprenta unei identități,
impun o conduită, statornicesc idei, sentimente, reprezintă renașterea, viața
triumfătoare și tragedia dispariției. Schimbându-le contextul, acestea nu mai
acoperă carnea dumnezeiască a omului, ci devin stări ale materiei, obiecte de
admirat, reflexe ale frumosului, ferestre care multiplică lumea vizibilă, lăsând
loc imaginarului spre deschideri ale invizibilului. Scânteieri de lumină se
reflectă din loc în loc, lăsând ca jocul de umbre să tensioneze planurile în
registre diferite de reprezentare, osmozate în grafii și semne, uneori
componentele fiind diseminate în scheme geometrice, receptate doar de un ochi
atent. Sinestezia dintre structurile alcătuite, care induce inserția orientală a conceptului de labirint,
reminiscențe discursive coborâte din vechi civilizații copte și grecești sau inducerea
unei formulei asemănătoare ADN-ului, evocată printr-un tip de scriere abstractă,
inventată din elementele de limbaj plastic și din tehnica stippling, domină
acest areal imagistic, care devine simbol,
mit, arhetip. În unele cazuri, câmpul bidimensional prezintă anumite
configurații, preluate din regnul aviar și vegetal, din cel medieval și
sacerdotal. Alăturarea unor păsări,
care prin forma lor te îndeamnă să le prinzi în mâini și să le simți delicata
rotunjime a toracelui, apoi palme cu degete efilate sau mătănii, șoptind sub
mânecile verticale, asemănătoare turnurilor de catedrală, ori în ipostaza
rugăciunii, mărturisind credința și cumințenia ființei ce descrie o traiectorie
statică, descendentă acum, coboară spre pașii tăcuți și nemișcați, încorsetați
în fastuoase încălțări. Aceste aspecte completează ipostazierea veșmântului ca
simbol al evoluției și ambientează estetic compozițiile diferite, încorporând
mistere de nedescifrat, legate de adaptarea sufletului la dimensiunea cosmică
în care acesta devine. Veșmântul este o preocupare dintotdeauna a Mariei
Unțanu. Dacă în anii din urmă era adiacent al semnificației, cu trecerea
timpului a început să devină subiect esențial, efigie dispusă a plat, să se
afirme singular, lipsa chipului rămânând o absență de ordin estetic, recuperată
de sugestii, de prezența mâinilor și tălpilor, statornicind o psihologie, o
trăire directă, apropiată unei latențe a așteptării. Veșmântul, asemenea
chipului, ascunde și dezvăluie, are fațete și dedublează ființa, artista
ajungând la această transfigurare prin experiența culturală, care i-a permis să
facă analogii cu creația unor civilizații din colțuri diferite ale lumii, diseminând-o
într-un demers original.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu