Expoziția „Oglindiri”, Galeria „Metopa” a U.A.P.R.
-Filiala Pitești, 2 martie-22 martie 2020
-expun: Mirabela
Bedereagă, Cîrstina de la Studina, Nicoleta Liciu Gribincea, Lucian Liciu-
Fiecare artist are felul său de a
fi și a picta, oglindind pe pânză stări trăite și subterfugii de dincolo de vizibil,
prin încercări atipice de a transfera emoția interioară spre un spațiu exterior. Exprimându-și
dominantele spiritului și credințelor într-o atitudine de revoltă sau de retragere
în matca unui imaginar salvator, expoziția artiștilor Mirabela Bedereagă, Cîrstina
de la Studina, Nicoleta Gribincea Liciu, Lucian Liciu vorbește tocmai despre
diferențele de adaptare ale artistului la realitate și despre modul în care energii defavorabile pot fi pozitivate în
pictură.
Astfel, imaginativă și fantastică
în alegerea elementelor de reprezentare, Mirabela Bedereagă sugerează lumea
pură a visului, evocată în compoziții încărcate de lirism cromatic, alăturat unor structuri
peisagistice simplificate, dar așezate în conotațiile unei interpretări
personale. Energiile formelor și tușelor prefigurează starea de beatitudine a artistei,
puterea acesteia de a materializa câmpuri de tonalități întrerupte de fina
execuție a unor componente recognoscibile. Delicatețea gestului care
plăsmuiește o atmosferă mirifică se citește pe întreaga suprafață a tabloului revitalizat de fiecare dată, prin contraste
cromatice, dar și prin nuanțe mai stinse, punctate de câte o structură, care
exaltă picturalitatea spațiilor tratate după criterii plastice. Mici cadre
geometrice anunță un întreg habitat, iar trasee prelungi de pensulă și juxtapuneri
descriu metamorfozele emoțiilor umane în analiza unor portrete. De la un
realism figurativ, Mirabela Bedereagă ajunge la un alt tip de expresie,
rezultat al posibilităților sale de a transfigura vizibilul, cu mijloacele subiective
ale picturii. Abordarea sa, extrem de poetică, ne vorbește despre salvarea sufletului
prin reîntoarcerea la o lume sinceră și spiritualizată, în scopul de regăsire a
frumosului, care nu se află în afara noastră, ci este atributul felului nostru
de a percepe universurile care vin spre noi.
Pictura lui Cîrstina de la
Studina se află sub semnul destinului uman. Năvodul, șerpuitoarele cărări ale
vieții, capcanele orașului contemporan definesc însăși traseul artistului în
acest tumult existențial al societății de acum. Vibrații sufletești, sentimente
omenești, stări contradictorii, se alătură interogațiilor prin intermediul cărora
artistul încercă să-și depășească condiția de care nu se poate desprinde.
Duritatea acestei lumi și obstacolele permanente care obturează devenirea
noastră, se află sub protecția unor credințe în anumite semne, precum aceea a
împletiturii năvodului, cu multiple valențe simbolice, care protejează,
încorsetează, eliberează omul ancestral din constrângerile la care este supus, independent de voința sa.
În mesajul compozițiilor lui Cîrstina de la Studina se poate regăsi fiecare
individ, care se luptă în plasa propriei sorți, neputând fi nepăsător la obstacolele
cotidiene. Regăsim aici și ideea marilor aglomerări urbane, ale orașelor
transformate de istoria vremurilor recente, reprezentate de orașul București,
care este același și mereu altfel, indiferent de modificările intervenite în
ființa lui, el își păstrează aceeași puritate și același mister.
Tradiția populară românească,
exoticele costume bogat brodate, amintind o cutumă pentru care obiceiurile și
credințele stau mărturia unei întregi civilizații, constituie subiectul
tablourile Nicoletei Liciu Grimbicea, artista care detectează în limbajul
formei și culorii, componente vizuale organizate după normele decorativului,
dar și conform expresivităților picturale, exprimându-se într-o interpretare
liberă, fără să înlăture principiile compoziționale specifice bidimensionalului.
Frize de galben și roșu, se contrapun negrului care susține osatura lucrărilor,
siluetele personajelor având o notă de efilare specifică spiritualității
noastre bizantine, dar și o anumită compactare în conținutul formal. Câmpuri de
mici structuri geometrice ritmează sugestiile de frize, conferind o mișcare a
planului, dar și o exaltare rezultată din
alternanța dintre ductul orizontal al culorii și alungirea siluetelor, unele
cu rezonanțe tipologice dinspre civilizațiile medievale și antice. Țesăturile,
ornamentele prezente pe piesele vestimentare sunt tratate cu eleganță și
rafinament de Nicoleta Liciu, oglindind atât sobrietatea, cât și spiritul
autentic al originilor noastre.
La polul opus, se află Lucian
Liciu pentru care tehnologizarea civilizației devine motiv de inspirație într-o
serie de reprezentări de factură
abstractă. Lucrările aparțin unei perioade anteriore viziunii de acum, care se
concentrează pe o exprimare directă a unor situații sociale reevaluate de
viziunea personală, dar regăsim în vechile abordări datele aceleiași estetici a
transpunerii clare și expresive a conceptului. Grafismele, pata de culoare, sinteza, implică registre și
asocieri ce ne conduc spre rețelele A.T., dar și spre reminiscențele
arhitectonice ale comunismului. Observăm în compozițiile sale crearea unor
trasee și suprafețe plate, cu geometrii evocând banalul, redat prin anumite
semne simplificare. Acestea sunt rezultatul unor detalii rămase în memoria
artistului și experimentate în conținutul tablourilor sale, cu aceeași frenezie
tipică felului său de a picta. Dacă Lucian
Liciu se exprimă prin variate formule ideatice izvorâte din experiențe sociale
trăite, nu înseamnă că nu tratează satiric prostia umană sau că nu deplânge drama
lumii mărunte, din imediata apropiere. Însă unitatea demersului său de până
acum este presărat cu serii ample de lucrări, cu trimiteri directe la
particularitatea societății noastre postdecembriste.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu