Expoziția „Trei”, Alexandru
Nicolae Ispas, la Centrul Artelor Vizuale/Căminul Artei/Etaj
Pictura lui Alexandru Nicolae Ispas
exprimă sentimentul libertății interioare, o imanență a stării de extaz,
inspirată de sunetele muzicale, punct de pornire a imaginilor amprentate de un
colorit puternic, dinamic în expresie, cristalizat pe un stil abstract, coerent
în unitatea abordării. O înțelegere pură a invizibilului și o aluzie la datele
spiritului, care dorește să descifreze spații neexplorate încă de artistul
imaginativ, pentru care sonoritățile lui Frédéric Chopin sau Ludwig
van Beethoven devin surse de inspirație, elemente ale unei meditații regăsite în
străfundurile eului și revărsate peste un spațiul pictural, creând iluzia unui
plan intangibil. Așa pare fundamentul discursului plastic al lui Alexandru
Nicolae Ispas, care relevă potențele culorii, capacitatea acesteia de a defini omeneștile
lumi lăuntrice, mărturisind bucuria ființei de a interacționa cu muzica,
într-un demers alăturând liniștea cosmică și tăcerile meditative ale artistului,
cu plutirea și eterul, cu fluidul și solidul, substituind materia din care
suntem alcătuiți, cu abisuri și cu imperceptibilul repaos terestru, cu
mocnirile sale marine și tectonice,
echivalând cu dinamica universului. Suprafața lucrărilor are densități
de culori epatante, aplicate gestual pe câmpul imagistic vibrant și eteric,
având trasee tonale modelate în aplicații diferite de lungime și grosime, de
ecleraje evaluate prin coroborări de tonuri mai închise ori luminoase,
evidențiind suprapunerile și intersectările de tușe alungite, întrerupte brusc
sau care se finalizează pierdute unele în altele, într-o tensiune convergând spre centrul tabloului.
Continuându-se mental spre o direcție de dincolo de lucrarea propriu-zisă, liniile
directoare se deplasează liber sau controlat, fără a stabili zone de implicare
aleatorie, ci spații picturale gândite, armonioase și echilibrate. Ceea ce
atrage atenția în aceste compozițiile sunt resursele inepuizabile de alăturare a
culorilor, în compoziții care nu se repetă la nivelul expresiei, forma
geometrică a cercului și punctului creând adâncimi, planuri și reliefând
spații, într-un joc de pete de culoare și pensulații, tinzând spre o notă
suprematistă. Aluziile făcute la spațiul cosmic, prin inspirația auditivă
venită din energiile muzicii, dă impresia nașterii luminii din întuneric, în
perpetua dinamică a misterului
universului și a necunoscutului. Acest neant pe care îl sugerează artistul, concordă
cu neliniștea omului căutător de răspunsuri în ceea ce privește subiectivitatea
existenței sale, limitate ca timp fizic, dar și în ceea ce privește concretețea
vieții, a idealurile spre care tinde și pe care le poate atinge sau nu. Cercetând
esența existenței prin raportul dintre pictură și muzică, dintre disonanțele
vieții și armoniile supranaturale, Alexandru Nicolae Ispas asociază cele două
tipuri nonfigurative de peisaje, terestru și cosmic, cu metamorfozele
devenirii, raportate la preceptele propriei sensibilități, la puterea de a pătrunde dincolo de sine, la
posibilitatea de a experimenta și descoperi treptele suferinței și bucuriei, asimilând întreaga
încărcătură emoțională a ființei, pe care o plasează în aceste câmpuri de
culoare rezonând muzical cu starea de a fi, în care schemele raționalului sunt
lăsate alături pentru moment, iar desfătarea sufletului și spiritului sunt
surprinse în momente de contemplare. Sensul, pe care Alexandru Nicolae Ispas îl
dă alternanțelor de culorii și spații imaginare, este reflexul unei fericiri
nemărturisite, al unui optimism, care surprinde trăirea directă a artistului în
datele ei superioare.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu