Expoziția „Trei”, Horia Cristina
la Centrul Artelor Vizuale/ Galeria Căminul Artei
Tema zidului este o inserție a
memoriei artistului în spațiul pictural, un detaliu plastic devenit
nonfigurativ și motiv de popas asupra datelor senzoriale, pe care Horia
Cristina le transferă într-un bidimensional palpabil și vizibil, cu asperități
și structuri rezultate din tehnica aplicată. Înlăturând forma, acesta permite
unor culori încărcate de prezența materiei fizice să fie limite între prezent
și trecut, între ascundere și dezvăluire, între lumină și întuneric. Artistul
își pune sufletul pe tapetul pânzei sale, lăsându-și descoperite sentimentele
contemplării, puterea de înțelegere a neantului, care se află și în el, și în
noi, făcând o comparație între duritatea zidurilor și clipa efemeră, ambele aflate
la intersecția vremurilor trăite, dar și a celor care vor urma. Această barieră
tranșantă, semnificată de zid, un obstacol impenetrabil, devine la Horia Cristina
o carapace protectoare care ascunde, separă și protejează, fiind conținătoarea
unei experiențe umane, aflată dincolo și dincoace de acest cadru concret și, în
același timp, intangibil. În câmpul cromatic, nimic nu deranjează privirea,
totul devine calm, liniștit, metaforic. Planul aplatizat al compozițiilor pune
în discuție un univers fără limite, o extindere a trăirii artistului și o
prelungire nemărginită a emoției sale în extremitatea cadrelor tabloului, care
permite fluxului energetic să îi depășească marginile. Absența formei, permite
luminii să curgă intermitent, să întâmpine zone umbrite prin sugestii obținute
din griuri discrete și extrem de rafinate, printre care descoperim un cumul de
energii desfășurate pe verticală și orizontală, implicări ale gestului direct
al pensulei, urmat de suprapuneri ce lăsă să se întrevadă o structură grafiată,
într-un ritm de plasticități, determinând inflexiuni de culoare, diferențe de
texturi, în spațiul vibrant al tabloului. Evident că o astfel de abordare poate
fi ambiguă, chiar ermetică, însă luminozitățile, suprafața degajată a
lucrărilor, elasticitățile stărilor conținute, venite dinspre artist, în sensul
impresiei avute la un moment dat în fața peretelui unei case arhaice, arsă de
soare la Sulina, ori în arșița citadină a Bucureștilor, unde umezeala ploii sau
aerul răcoros al nopților de vară sunt prezente în simțurile și în amintirea artistului,
refăcând trasee ale trecerii timpului peste noi, prin fragmentare memoriei
citadine și rustice, identificată cu însăși viața noastră. Horia Cristina
sistematizează suprafața bidimensională prin realizarea asperităților pânzei,
pe care dorești să le atingi. Exprimarea concisă și totuși trăind puternic în
expresia ei coloristică, stratificarea planurilor, combinațiile imagistice
mereu diferite, mereu proaspete în strălucirea diurnă și în misterul nocturn,
dau concretețe unei perspective vizuale indescriptibile la prima vedere, prin
traseele directoare ale tușelor sau liniilor
inserate în pagină sub forma unor careiaje grafice. Impactul orizontului inspirațional
imediat asupra pictorului face posibil
un întreg registru imaginar, sugerat
prin simple gesturi mai hotărâte sau mai lejere, care unduiesc pensula în
direcții diferite, păstrând încărcătura bucuriei de a picta, așa cum o percepem
în traseele de culoare aliniate sau aplicate după reguli, pentru că și pictura
abstractă are rigorile ei, Horia Cristina încercând să sugereze o ordine și o
sonoritate reținută a spațiului nonfigurativ, vorbindu-ne prin demersul său
creator, despre zone ale meditației și contemplării.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu