Re- Conectare
-expoziție Rodica Benintendi,
Muzeul Literaturii Române, 16 martie 2020, ora 19,00-
Manifestările interioare ale
eului, au la Rodica Benintendi o recurență mereu surprinzătoare în expresia
plastică, încărcată de simboluri ale trecerii timpului, ca noțiune a filosofiei,
a fațetelor feminității, ca experiență de autocunoaștere, în măsura în care
lumea cosmică devine reflexul transcendental al devenirii. Fluxul acestui tip
de emergență îi permite artistei să își restaureze cele mai ascunse
contradicții, să devină pozitivă și intangibilă, în urma unor experiențe ale
libertății, mărturisite în osmozarea dimensiunii celeste cu cea acvatică, a
traseului lăuntric cu cel subteran. Suprapunerea
clipei ireversibile cu trăirile subconștiente, relaționate cu visul și cu puterea
gândului de a-și construi propriile temple ale memoriei, devin o definiție a
picturii doamnei Rodica Benintendi, ale cărei subterfugii estetice pot fi
citite în rețelele spațiilor și
planurilor compozițiilor, în materialele prețioase pe care le utilizează, aparținând
prin ținuta lor unui suprarealism condescendent, unei viziuni pornind din
interior și izbucnind spre exterior în bucuria a trăi. Lăsând loc dimensiunii
contemplative, verticalitatea lucrărilor sale au în contrapondere tonalitățile
vivante, forma și neantul nonfigurativ din detalii, stilul său evocând ritmuri
în trasee cromatice și tușe vibrând suprafața pânzei, într-o mișcare neîncetată
a materiei biologice. Câmpuri abstracte alcătuite din modulări ale elementelor
de limbaj plastic, se alătură zonelor de sugestie sau de figurare
recognoscibilă a corpului feminin. Acesta este transpus în deplina lui grație și construit
parcă după date ale unei geneze mistice, care permit omului, prin puterea sa de a
călători imaginar, să fie și cosmic, și marin,
și teluric, evocând stări care aparțin senzației de plutire, de alunecare în
vis, de inducere a stării de monolit. Frenezia tehnică, stilul și semnificația
fiecărei lucrări, ne vorbesc despre opțiunile plastice ale pictoriței Rodica Benintendi, care cercetează în
permanență laturile purității din interiorul ei, înțelese ca un raport cu
perfecțiunea, cu binele, adevărul și frumosul. Această dorință de autodepășire
este evocată prin mijloacele expresive, unitare și armonioase ale penelului,
revigorate în fiecare tablou, conforma mesajului, direct sau tainic, aruncând astfel
o undă de mister, care provoacă privitorul și îl incită la interogații. În
ultimă instanță, acest mister nu rămâne închis într-o carapace, el se dezvăluie
în datele unui figurativ interpretat, relevând ideea că Rodica Benintendi, explorând
capcanele cele mai profunde ale sufletului său, proiectat în spațiul
nedisimulat al visului, rămâne un spirit profund, în dorință de a fi un om
frumos și, în egală măsură, liber.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu