Cornelia Căruntu sau cum poate efectul tapiseriei
să devină pictură
Siene, pământuri, brunuri, nuanţe derivate din
roşu englez, galbenuri, olivuri rafinate, albastruri puternice şi grizate
domină pictura Corneliei Căruntu, o iubitoare a trecerilor gradate de la o
nuanţă la alta, o raţională a delimitărilor şi fracturărilor compoziţiei în
scopul unui rezultat estetic, presupunând efecte de tapiserie datorită
texturilor şi reliefurilor create, graţie punctelor unite sau distanţate şi
grijii pentru numărul de aur şi compoziţie. Pictura Corneliei Căruntu este
dominată de motive florale, de poezia peisajului, de păsări şi cer, de luciul apei
şi de câmpuri. Aceste elemente care aparţin visului pentru artistă, chiar dacă
fac parte din recuzita peisajului, sunt adaptate concepţiei personale de a
reîntregi un microcosmos intuit, simţit şi modelat prin tehnica ei secretă.
Transpuse cu mare sensibilitate, structurile vizuale care o inspiră sunt
interpretate în compoziţii precedate de o muncă aproape sisifică în faţa suportului
de pictat. Artista îşi petrece întreaga zi suprapunând culori şi lucrând
meticulos, cu mare atenţie pentru efectele plastice determinate de registrele
verticale, oblice şi orizontale, care îi sudează imaginea creată conferindu-i
liniile de forţă. Pendulând între pictural şi decorativ, depăşind aparenţa
sugestivă a modelului, plasticiana realizează combinaţii de forme susţinute de
tonalităţi delicate, de umbre şi lumini, de discrete perspective, evocând
astfel raportul sensibilităţii sale interioare cu lumea exterioară. Materia
cromatică este împăstată cunoscând un periplu complicat până când consecinţele
travaliului ajung să fie propulsate în zona frumosului. Dacă ar fi să
radiografiem tablourile Corneliei Căruntu, am constata că la început acestea sunt
fove, trasformându-se total la finalul maratonului cromatic, la care artista ia
parte cu multă stăpânire de sine.
Pentru Cornelia Căruntu realitatea figurativă
rămâne reperul de pornire fundamental şi implicând punctul, linia şi culoarea,
componentele fundamentale cu ajutorul cărora asamblează valori plastice
diferite, recuperează din volumele naturii partea lor pitorească şi amănunte relevând
armonia dintre om şi natură. Obiectivă şi raţională în structurarea elementelor
de limbaj plastic şi în corelarea mijloacelor de expresie, Cornelia Căruntu elaborează imagini cu o picturalitate
aparte, ivite din tehnica folosită, rămasă pentru noi încă în ascundere, dar
care oferă câmpului de lucru, finite valori estetice, cu un impact puternic
asupra privirii. Sub tijele florilor, sub corole, peste planurile câmpurilor de
culoare, lângă aripile păsărilor, aşteptăm să descoperim un element enigmatic
relaţionat cu aceeaşi frumuseţe dezvăluită de liniştea degajată de varietatea
nuanţelor atât de rafinat nuanţate. Dar artista lasă închipuirea noastră să
aştepte şi să contemple tainelor naturii evocate prin culoare şi formă,
rivalizând prin mister cu stampelor orientale, mintea noastră intuind doar
infinitile frumuseţi care ar putea sta ascunse dincolo de vraja cromatică. Exersând
instinctul ludic al fiinţei sale prin asimilarea unor ritmuri oponente în
cadrul aceleiaşi compoziţii divizate în module analitice create cu ajutorul
punctului, armonizând şi unificând spaţiul bidimensional, Cornelia Căruntu a
devenit stăpână pe capacitatea acestui
semn plastic de a modela conturele şi conţinurile acestora, de a crea complementarităţi,
tonuri strălucitoare sau estompate, dar cu o putere de expresie conferită de spaţialitatea
discret redată şi amplificată de efecte obţinute prin suprapuneri.
În intervalul 2004-2012 aplecarea spre tehnica
temperei i-a oferit doamnei Căruntu experienţe inedite, realizând lucrări
mozaicate în cadrul aceloraşi teme prezente şi astăzi în pictura sa, precum
frunzele şi florile în oglindă. Tonurile graduale, straturile opace şi
transparente au contribuit la exersarea faţetelor plastice pe care le poate
cunoaşte utilizarea culorilor de apă.
În momentele de relaxare, Cornelia Căruntu
desenează în tuş motive florale şi vegetale, traspunând geometrii şi
sinuozităţi ale liniei, raporturi dintre albul hârtiei şi pata de negru, care
umple anumite forme inspirate din natură. Aceasta analizează traseele formelor cu
siguranţă în execuţie, cu o cursivitate degajată şi impetuoasă, imprimând lucrărilor
un caracter decorativ cu tentă de Art Nouveau. Tangenţial, cel puţin
deocamdată, abordarea motivelor populare de pe ţesături are forţa aceleiaşi
plasticităţi dobândite de restul operei.
Despre Cornelia Căruntu au scris Alex Ivanov,
Luiza Barcan, Octavian Mihalcea, Dumitru Constantin comentând pictura sa drept
o apariţie extrem de interesantă în peisajul picturii bucureştene unde
participă la expoziţii de grup. Dar seria de lucrări care au constitit anul
acesta subiectul simezei de la Galeria EriCris Art, reunite sub titulatura
„Scrieri” şi curatată de Răzvan Ionuţ Cirică, a impus-o în breasla pictorilor
preocupaţi nu numai de propria creaţie, ci şi de cunoaşterea a ceea ce s-a
petrecut în istoria artei până acum.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu