Silviu Ioan Soare şi Victor Grigore vor expune la Muzeul Judeţean Ialomiţa
Plastica mică realizată de Silviu Ioan Soare reuneşte
lucrări de ceramică sculpturală şi papier mấché, în care artistul a căutat să
diversifice forma de expresie şi să jongleze cu posibilităţile volumului,
într-o arie de interpretare de la monolit la nud, de la reprezentări abstracte
la moduli, de la portret la evocarea unor alegorii religioase, care să indice
un anumit mesaj simbolic, sugerat în tridimensional.
Corpul feminin, mai bine zis torsul, este văzut ca
un reflex al purităţii şi frumuseţii. Această temă este un pretext pentru
artistul care cercetează posibilităţile plastice ale liniei şi materialului,
poliaxialitatea şi raccourciurile. Păstrând o viziune care are în vedere linia
figurativului, aşa cum observăm în compoziţia „Aedon”, apropiată de estetica
sculptorilor din Antichitatea clasică, artistul nu devine preocupat numai de
detaliul drapajului, lasând materialul să pară că flutură în bătaia vântului,
ci şi de atmosfera generală a lucrării
pentru care a găsit o modalitatea de prezentare adecvată punerii în evidenţă a fragmentului
anatomic, prin suspendarea lui pe soclu cu ajutorul unei tije metalice. Arderea
în cuptor cu lemne a fost folosită nu numai în această lucrare, ci şi pentru
compoziţia „După-amiaza”, un tors în
care elemente ale trupului femeii sunt aşezate în cadrele unor unghiuri
alternând cu rotungimi ale formei. Ca material dominant, Silviu Soare foloseşte
gresia, regăsită în seria de himere, interpretări suprarealiste ale unor
fantasme ivite din visele sale şi din încercările de descoperire ale
materialului.
Din punct de vedere tehnic, cea mai complexă
lucrare din expoziţie, este „Adam”. Multiplele arderi, creând efecte de
picturalitate pe suprafaţa sculpturii, au fost combinate cu experimente de
expresie, iar modelarea la mână, a permis o alternare a plinului cu golul, a
unor sinuozităţi cu suprafeţe circulare şi netede, până în punctul de
echilibrare deplină a compoziţiei.
Spectaculoasă este „Hanukiya”, un omagiu adus de
artist celor opt zile ale sărbătorii evreieşti Hanuka. Lucrarea arsă în cuptor
electric, este o menoră cu nouă braţe, componenta centrală, numită shamash,
fiind folosită pentru lumânarea care le aprinde pe celelate opt. Silviu Ioan
Soare interprezează în notă personală acest simbol ebraic, reprezentându-l în
dimensiuni mai elaborate, astfel încât să poată fi aşezat într-un spaţiu
generos.
În ceea ce priveşte redarea ideii de frumuseţe
feminină, seria de lucrări „Carolina şi alte eternităţi”, relevă consecinţa
ludică a expresiilor ivite din alăturarea liniilor unduioase şi a volumelor
rotunde, specifice modelului. Construite din papier mâché, asupra acestor
sculpturi planează un erotism care nu are nimic lasciv, din contră, armonia,
staticul şi senzaţia de pictural a suprafeţei, se află în zona de preponderenţă
a graţiei, a sintezei şi sugestiei plastice.
Eternul feminin este evocat de Victor Grigore în
toate lucrările sale de până acum, indiferent dacă este vorba de acuarelă,
desen, pastel sau pictură în ulei. Oricare ar fi tehnica încercată, artistul
găseşte motive de a specula griurile colorate şi neutre, evidenţiind
capacitatea lor de a împrumuta tonul elementelor din jur, fie că se rezumă la
pasta aşezată în straturi suprapuse, fie că analizează în transparenţe delicate
de apă ori în consistenţa onctuoasă a cretei, atitudini şi psihologii.
Portretul şi nudul constituie cele două subiecte care sunt constante în
reprezentările sale, nota sugestivă a unui gest sau a unei trăiri completând partea
de plasticitate, aflată de fiecare dată în zona picturalului.
În crochiuri, Victor Grigore surprinde în
trăsături rapide şi succinte liniile corpului uman, observând particularităţile
formelor şi conturând proporţii, segmente anatomice specifice modelului, după
cum se opreşte şi asupra caracteristicilor faciale definitorii pentru chipul
reprezentat. Abordând portretul cu aceeaşi dezinvoltură şi siguranţă a
execuţiei, străbătută de diverse emoţii şi comportamente citite în starea de
visare, de bucurie sau de aşteptare, artistul lasă loc unui spaţiu amplu de
intepretări ale comportamentelor
interioare feminine, atât în desen, cât şi în acuarelă. Pigmentul pastelului,
permiţând o bogată descriere vizuală a temei, o expresivitate relaţionată cu
alternanţa, asonanţa, armonia şi unitatea de ansamblu a imaginii, îi permite
artistului să vibreze cromatica prin modelarea unei scrieri pe care o alătură
petelor de culoare. Mai evidentă în tehnica uleiului, explorarea proporţiilor
corpului şi a diferitelor stări în care elementele şi nuanţele se înlănţuie,
rămânând într-un registru de evocare apropiat de dimensiunea poeticului,
diversifică analiza cromatică a lucrărilor, lăsând sinteza să se observe la
nivel compoziţional.
Ocolind partea provocatoare a imaginii şi fiind
departe de latura erotică, dar păstrând o apropiere de senzualitatea
nedisimulată a formelor feminine, Victor Grigore schimbă registrul
plasticităţii când se ocupă de relaţia dintre ecleraje şi umbre, aşezate pe
planurile moi şi rotunde ale trupurilor şi evidenţiind latura descriptivă a
tonalităţilor, eul liric, sentimentul de admiraţie faţă de o creaţie biologică
evocată de-a lungul timpului de mai toate epocile artistice. Maniera senzuală,
cu forme conturate incisiv, o remarcăm în acuarele, lucrate în tehnica umed pe
uscat, în straturi transparente şi glasiuri, care lasă lumina să cadă aproape
în mod natural asupra chipului şi nudului, deopotrivă. În ipostaze pe care le
vedem la modelele din şcolile de artă, personajele stau ghemuite, sunt redate
din trei sferturi sau din spate, raccourciurile lăsând la vedere aptitudinile
de desenator ale lui Victor Grigore, pentru care, şi în acest caz, preocuparea
estetică este statornicită de potenţele culorii.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu