Mişcarea abisală şi decorporalizarea în pictura
lui Sorin Dumitrescu Mihăeşti
Sorin Dumitrescu Mihăeşti, un pictor al stărilor
interioare şi al substanţei corporale, carnale şi eterice, care aşează pe pânză,
într-o materie zbuciumată şi cosmică, un expozeu plastic al bucuriei şi
suferinţei, al condiţiei umane.
Relaxarea, încordarea, respiraţia, concentrarea,
refuzul realităţii, frustrarea, le regăsim în tuşele devenind unde ale unei
energii care decorporalizează fiinţa, imprimându-i în zona vizibilului,
mişcarea abisală, specifică invizibilului. Interpretată în nuanţele ei
existenţiale, susţinute de mişcările culorilor implicate în perspective şi
modulări complicate, creând iluzii osmotice, metamorfoze şi permutări ale
trăirilor subconştiente ale omului, figura şi corpul uman evocă starea de a fi,
prin concreteţea mesajului şi condiţia de
a nu fi, prin fracţionarea imaginii în reminiscenţe figurative şi pete
alternate cu trasee de culoare. „In extremis”, personajele lui Sorin Dumitrescu
Mihăeşti sunt traversate de sentimentul unei desprinderi de corp a unui
conţinut energenic, necunoscut nouă, pe al
cărei parcurs de volatilizare, sufletul iese din matca trupească şi se prelungeşte
sinergic în masa tonalităţilor de
factură orfică.
Însuşirea vibratorie a culorilor şi efectelor de
lumină se revarsă peste chipurile femeii şi bărbatului, reprezentate separat,
uneori şi împreună, implicând momentul de graţie al tinereţii şi maturităţii. Nici
copilăria cu exuberanţa sa, cu fericirea fără margini şi tristeţea implicită,
nu lipseşte din adordările pictorului. Construind şi deconstruind figura umană,
stilizând liniatura anatomiei, sugerată în raccourci-uri decive pentru
frumuseţea imaginii, artistul creează stări profunde, pe care le citim în
privirile şi în gestica modelelor ivite din mentalul obiectiv al artistului,
care îşi subiectiveză abordarea prin însăşi incertitudinile sale privitoare la
existenţă. Acest mod de a-şi reprezenta personajele, echivalează pentru Sorin
Dumitrescu Mihăeşti, cu dezvăluirea unor confesiuni purtate cu sine în alte
zeci de lucrări, prin care artistul îşi dezvăluie esenţa afectivă şi, implicit,
permanenta stare sensibilă şi tranzitorie a fiinţei umane. Ansamblul de
portrete şi atitudini, apoi infinitele stări, precum latenţa, nesiguranţa,
aşteptarea, pofta de viaţă, bucuria măruntă a zilei, sunt faţete ale comportamentului
dat omului de natura sa biologică, pe care Sorin Dumitrescu Mihăeşti le
adaptează crezului artistic, având convingerea că omul şi trăirile sale
reprezintă măsura tuturor lucrurilor.
Izbucnite din interiorul său, din
simţăminte şi pasiuni, din impresii şi experienţe, aceste compoziţii au în
subsidiar o antinomie prin care pictorul ne vorbeşte despre persistenţa contradicţiilor. Liniştea
personajelor reprezentate de Sorin Dumitrescu Mihăeşti este perturbată de
tensiunile trăsăturilor de pensulă, „persistenţa memoriei” de uitare, fericirea
de zbucium, lumina de întuneric, sânii şi coapsele femeii de absenţa
bărbatului, copilul de zeci de întrebări şi gânduri nedesluşite încă, de lipsa
precauţiilor, a copilăriei sau de fericirea inconştienţă, figura masculină de regăsirea eului şi a
timpului care trece.
Improvizaţiile structurale ale imaginii sunt
construite după criterii compoziţionale dominate de asamblaje de tuşe ample sau
grupate într-o conformaţie armonică, de forme elegante urmând traseele unor
curbe sau linii drepte aflate în simbioză, care par a se mula pe pânză, dorind
să treacă dincolo de aceasta.
Detaliile cromatice cunosc diferite maniere de a simţi sugestiile
simbolice, dar mai ales, nuanţele tonurilor, analizate de la plasticitatea lor
lirică până la expresionismul abstract, pe alocuri, dându-ne libertatea să
intuim în sistematizarea elementelor de limbaj, o dezordine deliberată,
ordonatoare a compoziţiei, detectată în transcrierea nemijlocită a senzaţiilor
obţinute prin nonfiguraţii şi sugestii senzitive, oferite de modul de aplicare
al culorii ori prin raportări explicite la forma figurativă.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu