Femeia în desenele lui Augustin Costinescu
Desenul a avut o continuitate neîntreruptă pe
parcursul operei pictate a lui Augustin Costinescu. Acesta nu necesită
întrebări sofisticate asupra mesajului, el fiind simplu ca adevărul, ca binele
şi frumosul. Ce poate fi complicat în chipul unei femei care îşi acceptă
destinul, relaxându-se resemnată în faţa unui buchet de flori? Nimeni nu
bănuieşte cât este încărcătură filosofică şi cât este religiozitate în
reprezentarea nudului unei tinere evocată în deplinătatea purităţii ei, cu
forme trupeşti totuşi apetisante şi vulnerabile.
Femeia, căci acesta este un subiect elaborat al
desenelor sale, este prezentată în linii unduioase, obţinute din modulări ale
desenului, din ducturi curbilinii care mângâie retina, făcând-o să parcurgă traseele
unor hiperbole şi parabole închegând
armonios imaginea, construită pe forme rotunde, feminine.
Din trăsătura întreruptă sau continuă a
instrumentului de lucru, pensulă îmbibată de negru, cărbune, pastel sau tuş, Augustin
Costinescu ne ţine o lecţie despre stil, despre posibilităţile nelimitate ale
imaginaţiei de a reprezenta acelaşi motiv artistic în variante care ţin de
reevaluarea mijloacelor de expresie. Paralel cu investigaţia realistă a
anatomiei, cu respectarea criteriilor compoziţionale, a proporţiilor miologice
şi osteologice, artistul interpretează corpul prin păstrarea limitelor
figurativului, amplificând notaţiile lirice ale imaginii prin rafinamentul
liniei, prin atitudinea demnă şi ţinuta
elegantă a posturii. Modelul de atelier rămâne în atenţia artistului prin
redarea acestuia în crochiuri, studii şi schiţe, dominate de un pronunţat
caracter liric.
Reprezentând femeia în minimum de linii, uneori cu
accente de culoare, pentru a plasticiza o dată în plus expresia estetică a
lucrării, artistul execută o sinteză
deplină a subiectului, având avantajul vizualizării rapide, al impactului
direct asupra privirii, printr-o transmitere implicită a ideii şi a emoţiei. Notaţia
rapidă, invocând caligrafia elegantă a maeştrilor clasici, este interpretată
într-un mod personal de artistul care, de la dezinvoltura şi simplitatea gestului,
ajunge la scriitura unei caligrafii vibrante de linii cu rol de a ondula drapajul
rochiilor unor dansatoare de cabaret şi balerine efilate, creând ritmuri şi
tensiuni plastice, evocând, în acelaşi timp, o mişcare continuă. Deseori apare
nota de picturalitate, obţinută din aceleaşi tonalităţi deschise, efectele
ultime fiind asemănătoare tendinţei fove a pânzelor.
Stând cu mâna leneşă peste spătarul scaunului,
având capul acoperit de o pălărie după moda timpului, lucrarea este tratată deopotrivă
în linii grose, subţiri şi intermediare, adică modulate pentru a reda lumina şi
umbra prin sugestii metaforice de interpretare, tânăra schematizând prototipul
stării de graţie, ce caracterizează reprezentările feminine din opera lui
Augustin Costinescu. În faţa unei ceşti de cafea, o altă doamnă grafiată seminud
afirmă concizia grafică la care poate ajunge măiestria artistului şi jocul de
volume în alternanţa aproape- departe. În timp, desenele care redau nudul şi
frumuseţea feminină ca subiecte de reprezentare, au devenit uneori interpretări
mai libere din punct de vedere al tratării anatomiei, Augustin Costinescu fiind
interesat de poezia atmosferei, de tainele induse de o astfel de temă. Din
linii mici, întrerupte, dispuse în registre orizontale, creând impresia de
plutire, acesta fixează lapidar detalii, lăsând fantezia creatoare să susţină
un tip spiritual de nud, scoţând în evidenţă deplina putere de analiză şi
stilizare şi unificând ansamblul de reţele şi trasee divizate ale liniei,
fixate admirabil în forma cadru.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu