Îngerii răului
- un segment din viziunea desenelor Filomenei
Elena Bucur-
Contingenţele cu estetica urâtului apar în
contextul unei lumi decăzute, în
dimensiunea demonică a figurii, în deformarea fizică, în scenele orgiace,
contextul compoziţional fiind marcat de spiritul baudelairian. Astfel am
defini, pe scurt, un segment din grafica Filomenei Elena Bucur, un creuzet de
imagini dominate de cavalcade de linii, puncte, pete de culoare, sentimente de
iubire şi deziluzii, o combinaţie între fantasticul imaginar al artistei şi
surse ale realului. Cu ajutorul acestora, evocă o lume veselă, jovială, pusă pe
şotii şi în permanent dinamism şi vibraţie, care ascunde decadenţa din spatele
aparenţelor. Modalitatea de tratare a desenului prin traiectorii descriptive, indică
o anumită extravaganţă formală şi cromatică, regăsită în fond, în
transparenţele laviurilor, în spaţiile miltiplicate şi în careiaje. Inclusiv
aici analiza minuţioasă a liniei creează trasee labirintice în structurarea
registrului secundar susţinând personajele, dispuse în raccourciuri şi cuprinse
în dezinvoltura perspectivelor. Cursivitatea ductului linear precizează
stăpânirea desenului de către artistă şi existenţa viziunii plastice formate în
timp, dominată de un pronunţat caracter burlesc. Partea comică se descifrează
în atitudinile hazlii, în chipurile situate în zona bizarului, a expresiilor
ciudate, adesea cu trimiteri stilistice spre caricatural, datorită exagerării
trăsăturilor faciale, a atmosferei şi atitudinilor. Femeile şi bărbaţii par a descinde
dintr-o piesă de teatru, unde comedianţi fiind, sunt caracterizaţi de vervă şi
bună dispoziţie. Dar să nu ne lăsăm înşelaţi de aparenţe. Sub măştile
protectoare se petrec dedublarea, drama, viclenia, iese la suprafaţă animalicul
din om, comportamente antagonice, amintind starea de dezamăgire a fiinţei
ascunsă sub propriul chip, multiplicat ca
circumstanţă psihologică şi derutant prin trăirile afişate.
Figura şi corpul denotă un sistem de reprezentare vizând
atitudini barocizante prin frământările şi răsucirile în profunzime
perspectivală, poziţionări alambicate şi arabescuri. Nici teatralitatea şi patetismul nu lipsesc, fiind analizate
prin inserţiile de decor abundente, dominate de linii curbe ample, de îmbinarea
formei închise cu forma dechisă, de tuşe scurte şi puncte îmbogăţind câmpul
suportului pentru desen.
Curbă sau şerpuitoare, favorizând mişcări
ondulatorii şi concentrice, întreruptă, dreaptă şi oblică, modulată şi
modelată, descriind detalii care permit amplasarea elementelor de limbaj
plastic în planul unor conture închise, linia creează asimetrii, structurând, în final, unitar
întreaga compoziţie. Ducturi de tipul parabolei şi hiperbolei, înfăţişează cu
fervoare femei, care prin dansul lor, seduc bărbaţi cu expresii ademenitoare, amintind
atmosfera cabaretelor pariziene de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Roşul fardului de pe pomeţi şi al rujului evident
în machiaje stridente şi măşti, liniatura unduioasă a gâtului continuată cu
decolteul adânc şi provocator, vestimentaţie fantezistă care pune în evidenţă
caracterul lasciv al comportamentului, trezesc fascinaţie şi dezgust, dar certifică
stări de aroganţă şi blazare, determinate de mediul existenţial incitant al
curtezanelor preocupate, în desenele Filomenei Elena Bucur, de petreceri
dansante, motiv pentru artistă să surprindă latura grotescă a stabilimentelor
rău famate de la periferia societăţii. Ne atrag atenţia preocuparea pentru
podoaba capilară, viu colorată şi abordată în diverse modulaţii şi degradeuri
şi abordată decorativ, stridenţa gesturilor şi a mişcărilor, promptitudinea
privirii iscoditoare, posturi reprezentate în nuanţe opulente de roşu, albastru
şi verde, însă estompate de negru şi tonalităţi de gri.
Laviurile sunt şi ele prezente conferind o frumuseţe
în plus imaginii plastice, antrenată de spirale şi anumite inscrisuri, explicitind
mesajul lucrării.
Am putea numi personajele Filomenei Elena Bucur,
îngeri şi îngeriţe ale răului, acestea reprezentând doar o mică parte din prolifica
sa operă, care are un pronunţat caracter
decorativ, cu accente discrete venite din zona picturalului, cu ajutorul cărora
artista nu ţinteşte un personaj, ci un anumit segment social.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu