Trei personale aparţinând pictorului Gheorghe
Coman
Expoziţia de la Galeria „Mariana Berinde” din Cluj-
Napoca
Gheorghe Coman ne pare un personaj romantic,
judecând după modul cum priveşte lumea în pictura sa. Subiectele citadine
abordate ca tematică a peisajului ne oferă o multitudine de cadre imagistice
preluate din structura urbanistică. Ajutându-se de acestea drept punct de
pornire al realităţii arhitectonice avute la îndemână, acesta ne readuce în
memorie frumuseţea clădirilor religioase şi civile ale oraşelor medievale. Umbrite
sau luminate, casele uitate de timp, ruinele, bisericile fac o întoarcere la
plenitudinea originară a omului printr-o aducere aminte a ideii de periferie,
de marginal, impunând o notă de melancolie asupra existenţei noastre.
Privitorul remarcă sinteza spaţiului compoziţional
aerat, întretăiat uneori de câte un arbore grafiat să întregească pitorescul
locului, dar adăugat în scopul de a echilibra planurile şi componentele
lucrării sau pentru a le imprima o asimetrie expresivă şi relaxantă.
Tablourile lui Gheorghe Coman au o evidentă notă
de picturalitate provenită din tuşa de culoare vibrantă, ca urmare a folosirii
instinctive a tehnicii stăpânită în mod firesc datorită experienţei şi plăcerii
de a picta. Planurile ample de alburi grizate, complemetarele, griurile
colorate, contrastele şi distinsele armonii cromatice sunt capabile de a
sintetiza subiectul plastic şi de a reliefa faţadele clădirilor care lasă pasta
din tub să se observe sub influienţa luminii din atelier şi a observării
nuanţelor ei la faţa locului. Verticale, orizontale şi diagonale, antrenând în
tensiuni vizuale liniatura structurală a imaginilor, nu ezită să creeze un
discurs geometric al formelor de pe pânză.
În ceea ce priveşte reprezentarea femeii şi a
feminităţii, Gheorghe Coman realizează portrete şi idealizează corpul evocat în
ipostaza senzuală a nudului. Pentru ambele repere foloseşte modelul de atelier,
aşa cum făceau vechii maeştri ai picturii.
Explorând frumuseţea aparte a fiecărui model, dar
căutând frumosul în materia preţioasă a carnalităţii, în gesturile delicate, în
atitudinile care implică probleme de compoziţie din partea artistului, acesta
încearcă să diversifice vocabularul plastic la nivelul culorii prin ecleraje
studiate, care alunecă mângâind conturele rotunde ale trupurilor.
Raccourci-urile accentuează senzualitatea, lumina rece şi caldă se
metamorfozează, picturalitatea rămânând punctul forte al imaginii alături de
stăpânirea anatomiei artistice. Datorită intensităţilor care transpar în anumite
zone ale tabloului, cromatica devine grea atunci când albastrul şi verdele
grizate, cercetate într-o gamă infinită, de la variate nuanţe metalice până la
cea mai fină combinaţie a nonculorilor, se unifică într-o atmosferă apăsătoare.
Cantităţile de alb şi negru folosite în amestec cu alte culori sunt ponderate,
petele picturale ample sugerând spaţii între nud şi cele câteva elemente
succinte ale încăperii, adesea tablouri pictate în tablou, semn că momentul
creaţiei artistice s-a petrecut în intimitatea atelierului. Modul de aşezare al
tuşelor creează volume concave şi
convexe, urmârind liniatura formelor trupului cu uşoare tentative de
lascivitate citite discret în gesturi, lăsând complemetaritatea dintre câteva
nuanţe de albastru potolit şi oranj/ocru să devină dominante.
În peisajele marine vedem maluri aride, mici golfuri
delimitate de către o casă sau de un sat arhaic, valuri care se lovesc de
stânci si vase pescărești, ceea ce ne face să simțim bucuria
pe care artistul o are in fața întinderilor apei, îndemnându-l la
visare. De asemenea, Gheorghe Coman pictează lacuri presărate cu insule unde
arborii își înalță crengile spre cer, fără sa neglijeze
bălțile de la marginea pădurilor. Nostalgia vizibilă în aceste lucrări se transformă în contemplare în fața peisjului
mediteraneean. Acesta este un exemplu grăitor al solaritații
artistului, care privește țărmurile
Sardiniei cu noblețea unui patrician. Transluciditatea apei
este surprinsă cu maximă intensitate, pictorul păstrând identitatea naturii,
peste care stabilește corelații plastice
si restructurări de expresie.
Desenul aflat sub culoare este acoperit de surprinzătoare trăsături de pensulă, scurte sau prelungi, apropiate sau distanțate, adunate în enclave de tușe ușoare sau puternic aplicate, de mare forța sugestivă.
Gheorghe Coman este credincios naturii, iar sentimentul de admirație pentru aceasta îl descifrăm intr-un soi de comunicare între concordanțele coloristice catifelate în nuanțe adesea surdinizate, dând iluzia unor tragice sonorități, rezonând cu artistul.
Desenul aflat sub culoare este acoperit de surprinzătoare trăsături de pensulă, scurte sau prelungi, apropiate sau distanțate, adunate în enclave de tușe ușoare sau puternic aplicate, de mare forța sugestivă.
Gheorghe Coman este credincios naturii, iar sentimentul de admirație pentru aceasta îl descifrăm intr-un soi de comunicare între concordanțele coloristice catifelate în nuanțe adesea surdinizate, dând iluzia unor tragice sonorități, rezonând cu artistul.
Expunerea de la Casino Sinaia
-vernisaj, sâmbătă, 27 mai, 2017-
Gheorghe Coman vede pictura ca o matrice a
vechilor locuri uitate de timp. Din acest punct de vedere este un melancolic,
asemeni lui Ion Andreescu, maestrul său indirect, la care a observat dezolarea
fiinţei şi contemplarea deplină în faţa naturii. Şi Gheorghe Coman a reuşit să
transmită compoziţiilor sale un anumit accent dramatic, dar nu acesta este
punctul de forţă al tablourilor expuse la Galeria Regală a Casinoului Sinaia,
ci picturalitatea înglobând esenţa căutărilor stilistice ale artistului.
Aspectele Bucureştilor de odinioară sunt prezente
în contemporaneitate picturii lui Gheorghe Coman prin degradarea arhitecturii şi aspectul de ruină,
dar şi prin detalii care amintesc o lume demult apusă în umbra unui zid sau a
unei biserici, pe drumurile înguste şi prăfuite sau în colţuri ascunse de
cartier, unde case vechi, care şi-au trăit gloria la sfârsitul secolului al
XIX-lea sau în vremuri mai îndepărtate, sunt încoronate cu atributele
poeticului de penelul exersat al lui Gheorghe Coman.
Peisajele de la Sozopol evocă vederi panoramice,
dar şi porţiuni din geografia zonei, în care apa se îngemănează cu ţărmul,
desenul şi pata de culoare exprimând, în acorduri surdinzate cu preţiozităţi
coloristice asemănătoare catifelelor şi cu o lumină dramatică şi stinsă,
raportul pictorului cu acest tip de reprezentare şi cu motivul pictural în faţa
căruia se află. Efuziunea emoţională străbate timbrul cromatic lăsând forma să
fie desluşită în tuşele aşezate lin şi cursiv, câteodată presărate de nervul
grafic al liniei, care îi permite artistului să redea informaţii de natură
afectivă, dublate deseori de rigoarea logică şi raţiune.
„Gabroveni”, „Strada Bărăţiei”, „Calea Plevnei”,
„Hotel Central”, „Piaţa Ovidiu”, „Veneţia”, „Portul Algero” sunt doar câteva
aspecte ale peisajului urban şi natural, unde observăm căutarea diversităţii
compoziţionale şi perspectivale, descoperirea unor unghiuri inedite de redare a
arhitecturii şi a componentelor urbanului. Varietatea pământurilor cu nuanţe
corespunzând sensibilităţii artistului,
se datorează nu numai studiului ceramicii la Universitatea Naţională de
Arte din Bucureşti, care l-a apropiat de structura caldă a lutului, ci este
tributară însăşi fiinţei sale, aparţinând în mod univoc teluricului. Ornamente
legate de feroneria Art Nouveau şi cupole baroce selectate din arealul
arhitecturii civile ori arcele pe care se descarcă frumoase bolte bizantine se
întrec pe suprafaţa pânzei cu ziduri a căror platitudine îi stimulează simţul
coloristic lui Gheorghe Coman. Acestuia îi atrag atenţia, în egală măsură,
străzile pe unde altădată treceau tranvaie trase de cai. Casele sărăcăcioase
aflate, prin frumuseţea reprezentării şi a soluţiilor plastice surprinzătoare,
la mare concurenţă cu clădirile de patrimoniu, sunt tratate toate cu mijloacele
unui simţ estetic evident, reevaluând un
Bucureşti interbelic în acord cu nostalgia acelor vremuri.
Tablourile de pe simezele Galeriei Regale au fost
realizate în ultimii 2-3 ani şi au mai fost expuse pe grupaje la Galeria
„Mariana Berinde” din Cluj, la Cercul Militar Naţional şi la Galeria EriCris
Art din Bucureşti, demonstrând faptul că, pentru Gheorghe Coman, pictura are
puţine secrete.
Gheorghe
Coman şi amprentele timpului
Nu
demult, în intervalul 3-16 iulie 2017, la Galeria Luceafărul a Centrului
Cultural „Mihai Eminescu”, Răzvan Ionuţ Cirică a curatat o expoziţie de peisaje
citadin şi portrete aparţinând pictorului Gheorghe Coman, despre al cărui
demers vizual, publicaţia italiană „Il Convivio” are numai cuvinte de laudă.
Preocupat de definirea timpului şi spaţiului, ca proiecţie subiectivă a
simţămintelor umane, Gheorghe Coman reuşeşte în fiecare lucrare să redea spiritul arhaic al
unei lumi demult apuse, cu al cărui spirit am vrea, uneori, să ne identificăm. Nostalgia pe care o are, atunci când priveşte oraşul
trecutului, cu clădiri asupra cărora timpul şi-a pus pecetea, ruinându-le,
făcându-le mai preţioase, mai frumoase şi parcă mai exotice prin lipsa omului,
ne determină pe noi înşine să aruncăm o privire discretă asupra modului de
viaţă al burgheziei din a doua jumătate a secolului al XIX- lea, asupra
pretenţiilor pentru habitat şi ambient, care demonstra nivelul ei existenţial.
Splendidele construcţii, comandate de această nouă clasă socială, au o forţă
pictogenă neignorată de artist, prin monumentalitatea şi aerul de epocă
stimulând imaginaţia artistului pentru pitorescul nedisimulat al Bucureştiului
de altădată. Presiunea timpului şi uitarea de sine sunt evocate de pictor prin
efecte psiho-senzoriale, rezultate din influenţa reciprocă a elementelor
calorice, spaţial-volumetrice, statice şi dinamice. Purtătoare a mesajului
poetic, culoarea este accentul regăsit în fiecare pânză. Clădiri maestuoase,
fragmente de calcane văzute de artist din diferite unghiuri, posesoare ale unor
cromatisme şi perspectivele ce contribuie la diversitatea compoziţiilor,
margini de cartiere amintind secolele trecute ale aşezărilor îndrăgite de
plastician, interferează cu importanţa acordată repartiţiei planurilor de
culoare şi a liniilor de forţă.
Multe
clădiri sunt privite de sus, pe altele pictorul le vede de aproape, trecând pe
lângă ele şi comunicându-le admiraţia sa pentru aspectul general şi pentru
detalii, pentru urmele vremurilor vizibile pe tencuială, acoperişuri,
feronerie, plastica faţadelor.
Pictorul
Gheorgeh Coamn ne mărturiseşte că timpul nu lasă urme devastoare doar asupra
fiinţelor,
oamenilor, asupra structurilor naturale sau cosmice. Acesta nici nu rezolvă
inadvertenţele lumii, ci ne învinge prin trecerea sa ori prin iluzia că stă pe
loc, făcându-ne să îi simţim apăsarea.
Expoziţia „Amprentele timpului” pune tocmai
această problemă a caracterului nimicitor al clipelor care se derulează
vizibil, lăsând urme ireparabile asupra a tot ceea ce înseamnă existenţă.
Clădiri pitoreşti, străzi cu amintiri, cu
expresivităţi, nuanţe, patină a unui trecut glorios şi o frumuseţe
nepieritoare, sunt reprezenate de Gheorghe Coman printr-o sintaxă impresivă şi
prin armonia derivată din tensiunea contrastelor, din raportul dintre culori.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu