Mariana Ioniţă şi Franz Josef Schwelle expun la
Muzeul Municipal Călăraşi
Expoziţia „Dincolo de tăcere”, semnată de Mariana
Ioniţă şi Franz Josef Schwelle, prezintă două viziune artistice diferite, dar
unite prin sensibilitatea de a recepta lumea în detaliile ei. Cei doi au o
elaborată activitate artistică, evocând tendinţele plasticii austriece din
acest moment, demersul lor vizual pendulând între realism şi abstract, ambele viziuni
având tangenţe cu dimensiunea invizibilă a eului şi cu proiecţia acestuia
asupra imaginii plastice. Ambii expozanţi se raportează la tăcere, ca stare
incipientă a lumii (la început a fost tăcerea), dar în cadrul unor abordări
personale.
Mariana Ioniţă îşi îndreaptă elementele şi
mijloacele de expresie către sfera existenţială a copilăriei şi a
microcosmosului legat de universul familiei. Aceste desene au o grafie extrem
de delicată, o abordare figurativă, aproape hiperealistă, a ambientului
reprezentat. Lucrările Marianei Ioniţă sunt un protest împotriva violenţei
asupra minorilor, evidenţiind latura ludică şi senzitivă a acestora.
Tăcerea copiilor, învocată în titlul proiectului,
apare în urma unei traume sau a unei dorinţe care nu este îndeplinită, iar
dincolo de aceasta există liniştea, idee transpusă cu ajutourul grafitului pe
hârtie albă. Mariana nu a vrut să distragă atenţia de la concept prin tehnică, preferând
folosirea materialelor şi instrumentelor simple, cu maximum de expresivitate,
accentuând astfel caracterul dramatic al mesajului. Copilul traumatizat se
scufundă în marea de emoţii, iar reprezentarea apei şi a unor spaţii de
trecere, indică tocmai acea stare emotivă şi modul cum aceasta transformă o
fiinţă atât de fragilă, izolând-o în interiorul său.
În compoziţiile sale apare lumea interioare a
fiinţei, trăirile ei prin atitudini diferite ce transpar în figurile cu ochii
închişi, în simţămintele intrinseci nedescoprite şi ascunse în străfundurile
chipurilor inocente. În aceste compoziţii, Mariana Ioniţă ne lasă libertatea de
a visa, de a recupera stările nostalgice de care entitatea noastră are nevoie,
de a înlătura incertitudinile vieţii cotidiene, salvate doar de poezia gândurilor,
de puterea artistei de a fi fericită şi de a se reinventa prin opera sa. Aceasta
ne vorbeşte despre suferinţa copiilor
agresaţi psihic, care nu se rezumă la lipsa de îngrijire, ci la absenţa
timpului acordat de părinţi pentru dezvoltarea emoţională, care este importantă
în evoluţia către vârsta adultă.
Mariana Ioniţă doreşte prin arta sa să determine
părinţii, prea ocupaţi cu problemele cotidiene, să fie mai apropiaţi de copii
lor, să le dedice mai mult timp, atrâgând atenţia asupra faptului că, pe
parcursul anilor, progeniturile lor pot prezenta dificultăţi de concentrare, de
comportament, atitudine rezervată şi retrasă, o stare introvertită, fără ca ei
să prezinte vreo afecţiune psihică. Trăirile copiilor evocaţi de lucrările
Marianei Ioniţă sunt diverse, dar relaţionate cu sensibilitatea firească a
vârstei lor, care reiese din modalitatea de reprezentare obiectivă a unor
atitudini. Se evidenţiază starea pasivă şi submisivă, lumea interioară, în care
citim delicateţea, aşteptarea, dorinţa de absolut, frumuseţea şi delicateţea sufletului
inocent.
Alături de această direcţie conceptuală, care
vizează demersul de reprezentare figurativă şi inducerea psihismelor interioare
ale modelelor, indicate prin notaţii de plasticitate rafinată, care ţin de
ştiinţa compoziţiei, a portretului, a proporţiilor corpului şi a redării
psihologiei, Marian Ioniţă se apropie de peisaj prin prisma propriei revelaţii
avute în faţa naturii. Aceasta devine o poezie în interpretarea sa, care
percepe dimensiunea terestră într-o viziune meditativă, în care domină liniştea
şi tăcerea. Structuri diferite, pete de
negru şi griuri, orizontale şi zone albe, necesare alternanţelor de suprafeţe
închise şi deschise, definesc o tendinţă unde modificările tonale şi valorice
concordă cu o proiecţie fantastică şi expresivă asupra câmpului imaginii.
Franz Josef
Schwelle merge către zona peisajului interior, a stărilor care îi cuprind
sufletul, metamorfozate în sugesti vizuale, aflate la limita abstractului şi
reprezentând câmpuri infinite, alăturarea cerului şi pământului, ariditatea şi
vegetalul, elemente antagonice, firesc opuse, dar necesar supuse structurii
biologice şi cosmice a naturii exterioare, regăsită în componentele gândirii
sale plastice.
Păduri întunecoase şi vulcani, conglomerate
tectonice şi limpezimi telurice, dau impresia de zbucium, de tensiune venind
din tumultul de linii directoare şi
din materia coborâtă din străfunduriel fiinţei, lăsând alternanţa dintre plin şi gol să se
releve.
Reprezentările sintetice sunt o consecinţă a
devenirii interioare a artistului, care evocă liniştea de la marginea lumii şi
feeriile unor peisaje onirice, coborâte din subconştient şi relevate în
compoziţii ce evidenţiază contrastul dintre partea întunecată şi cea luminoasă
a vieţii. Aceste trăiri cotradictorii sunt explicitate printr-o tehnică
specială constând în utilizarea smoalei pe care o topeşte, folosind-o drept
suport pentru reveriile sale plastice. Foile de gudron prinse de placaj şi
încălzite pe această suprafaţă, topirea producându-se chiar în spaţiul
bidimensional în care artistul desenează forme şi reliefuri, sunt acoperite cu
acrilice mate, utilizate pe suprafaţa caldă sau rece.
Astfel, compoziţiile
dobândesc o strălucire aparte când sunt aşezate peste smoală, acest tip de
suprapunere vorbind despre subconştientul omului, despre faţetele trăirilor
sale. Franz Josef Schwelle foloseşte conceptul de suprafaţă, de faţă şi substrat,
arta sa fiind un simbol al stărilor interioare, al viziunilor şi senzaţiilor,
al căutărilor unor soluţii mentale de a dezerta din realitate şi de a se regăsi
pe sine.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu