Arta documentaristă, Radu Marți și „Regina Maria, un model de viață, mereu prezentă în inimile noastre”
Manifestarea de la Muzeul Național Brukenthal „Regina Maria și membrii Casei Regale a României” a fost un dublu eveniment, care a marcat apariția unui catalog cu desene semnate de Radu Marți și o expoziție de evocare, de atitudine a artistului în fața modernității României, în fața unui trecut glorios și în respect pentru familia regală, pentru Regina Maria, care a așezat țara noastră pe harta lumii. Abordarea unui proiect plastic de această anvergură a fost o provocare pentru cel care și-a asumat o serioasă documentare fotografică, făcând apel și la istoriografia inerentă unui astfel de demers. Lucrările de grafică, realizate în tehnica pastelului ceracolor și creion, dau măsura abilităților artistului în ceea ce privește o temă clasică a artei, portretul. Stăpânind datele desenului, acesta surprinde trăsăturile și tonusul interior al personajelor Familiei Regale a României, tipul de veșminte care erau la modă și psihologia fiecărui chip, realizată după datele miologice și osteologice ale anatomiei craniene, după fotografii de epocă, dar și conform experienței conferite de confruntarea artistului cu suprafața bidimensională și subiect. Redând în mod veridic și obiectiv galeria de demnitari care ne fac cinste, Radu Marți se apropie de arta documentaristă și implicit de realismul fotografic, a cărei sterilitate a fost înlăturată de metamorfozele armoniei cromatice, de stilul unitar și coerent, ținut sub control și condus riguros de la o lucrare la alta. Această bogăție de culori vecină cu picturalitatea este posesoarea unei frumuseți aparte atunci când se completează cu siguranța de sine în execuție, cu grafia instrumentului de desenat a cărui finețe a creat juxtapuneri și transparențe, hașuri dispuse în repetare trasee drepte sau curbe, rotunjimile cerute de un anumit element giroscopat cum ar fi coafura, o bijuterie sau un amănunt expresiv, inducând romantismul și feminitatea Reginei Maria, distincția și starea de beatitudine a tinereții ei. Pornind de la documentul fotografic, Radu Marți a condus plasticitatea specifică fotografiei timpului spre posibilitățile unui stil grafic modern, trecând de la o tehnică la alta, de la un tip de lumină la ecleraje, de la zonele estompate la alternanțe de spații contrastante coloristic, dar echilibrate și închegate în ansamblu. Este evident faptul că artistul s-a concentrat asupra geografiei chipului uman care, prin complexitatea lui biologică este analog lumii interioare a personajelor. Tinerețea și seninătatea Reginei Maria de la o vârstă fragedă este înlocuită pe măsura înaintării în vârstă cu o numită înțelepciune condescendentă, blazare și resemnare, iar inocența copilărească a regelui Mihai implică de la un capăt al altul al abordării liniștea sa interioară, chir și atunci când figura brăzdată de riduri anunță trecerea într-o altă etapă existențială.
Dexteritatea lui Radu Marți de a se apleca asupra detaliului și de a alterna suprafețe tratate plastic la nivelul figurii, cu spații în care descoperim un caracter geometric impus de cochetăria feminină sau de rigurozitatea hainelor bărbătești, creând suprafețe sintetice de culoare, impune un desenator de formație academică, ale cărui principii de creație se bazează pe precepte prestabilite de secolele anterioare. Modelele sunt înconjurate de spațiul de respiro al fondului, uneori discret hașurat cu o nuanță estompată, care le neutralizează punând în evidență și mai mult volumul fizionomiei. Alteori, pasajul vizual care conturează portretele se angajează în a fi în contrast puternic, caloric ori complementar, cu figurile luminoase și de poveste.Prin lucrările sale de grafică, artistul aduce în discuție două coordonate ale timpului: ideea de moment istoric etern, la a cărei statornicirecontribuie prin omagiul său artistic, dar face tacit referire și la timpul biologic, necruțător, ale cărui clipe trecătoare se citesc în aceste portrete. Evocați în diferite etape ale vieții, membrii Casei Regale a României sunt redați cu insistență asupra chipului așezat în plină pagină sau bust, din față, profil și trei sferturi.Atitudinile diferite ale personajelor inspirate de maestrul fotograf au fost menținute, Radu Marți alăturând statutului lor oficial și pe cel din afara rangului de demnitari.Purtând tiara sau în ipostaza cotidiană, Regina Maria rămâne pentru Radu Marți idealul artistic de frumusețe feminină și exemplul absolut de model de viață.În concluzie, artistul este foarte atent la amănunt, la atributele fizionomice și simbolice ale fiecărui personaj, ceea ce denotă o vocație indiscutabilă pentru tematica portretului, readucând în memoria noastră, într-o ținută estetică exemplară, regii, reginele și descendenții familiei Hohenzollern-Sigmaringen, care au pus bazele României moderne.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu