luni, 4 noiembrie 2019


Pictorița Georgeta Atanasiu și sculptorul Constantin Rădulescu
-expoziție la Cercul Militar Național-

Sala Rondă a Cercului Militar Național găzduiește expoziția Portal a artiștilor Georgeta Atanasiu și Constantin Rădulescu, doi plasticieni pentru care abordarea imaginii într-un limbaj modern, cu valențe de interpretare libere asupra formei figurative,  evocă imaginea a două spirite identitare în zona picturii și sculpturii. Georgeta Atanasiu abordează cadre citadine, detalii vegetale și marea văzută prin ogivele unei vechi arhitecturi. Florile care se afirmă în splendoarea coloritului lor, sunt pictate pe armătura unui contur lejer, în trasee largi și gestuale, lăsând nuanțele să confere efecte picturale și expresivități, gestului artistic pe care îl descifrăm în pensulații, alternând pata de culoare cu juxtapuneri, care să particularizeze specia florală utilizată drept subiect. Afirmarea în plină pagină a corolelor și buchetelor descrise, pun în discuție preferința Georgetei Atanasiu pentru contrastele cromatice puternice, pentru sinteză și picturalitate, pentru acromatizări distincte ale câmpului vizual. Alături de acestea, peisaje citadine aflate în vecinătatea naturii, structurează lucrări în care observăm perspective și inserții geometrice cerute de componentele arhitectonice. Dacă de obicei, artista privește vechile clădiri din afară și pictează fațadele lor interpunând un arbore între aceasta și privitor, există și excepția în care Georgeta Atanasiu se plasează în interior, privind meditativ pe sub ogivele gotice, albastrul intens al mării, într-o compoziție echilibrată, închisă din punct de vedere structural. Problemele de alăturare a elementelor devin mai complexe în reprezentarea copacilor, priviți din diferite unghiuri, perspectiva fiind procedeul folosit pentru redarea profunzimilor. Grafiile crengilor sunt completate de tușe repetate de tonalități ce ritmează spațiul pânzelor. Uitându-se în sus de la rădăcina arborilor, privindu-i de aproape de la înălțimea ochilor săi ori cuprinzând ansamblul cu interes pentru armonia de ansamblu a tabloului, Georgeta Atanasiu se apleacă asupra principiilor de interpretare a realității, cu datele plastice și poetice ale unei naturi care îi provoacă simțurile.
Constantin Rădulescu poate fi definit drept sculptorul esențelor diferite de lemn (nuc, tei, cireș, stejar), ce pare a le fi sculptat cu multă ușurință, datorită supleții și contorsiunilor obținute, fineții și rafinamentului formelor definitivate tehnic și estetic,   într-un acord total cu dorința sa de a exprima imaterialitatea într-o structură palpabilă.   Volumele sale se elansează monumental  în spațiu, deși sunt reduse ca dimensiuni, dar maiestuoase prin plasticitatea intrinsecă a variatelor expresii și simboluri conținătoare. Filosof prin însăși abordările ideatice, lucrările sale fac referiri la fațetele existenței (Întrepătrunderi, Dualitate,Ascensiune”),  la trecerea clipelor (Fractura timpului”, „Un fluture pe lampă”, „Fluture”), făcând trimiteri în istorie (Războinicul”), spre alte civilizații exotice (Egipteanca”), dar ocupându-se și de relevarea sinelui (Maternitate, Scrisoarea”), precum și de transformarea perpetuă a materiei („Geneză”, „Metamorfoză”). Constantin Rădulescu, punându-și întrebări asupra eului, descoperă  morfologii, ce sintetizează prin modalitatea  de abordare sentimente, emoții și trăiri directe asupra temelor selectate, pe care încearcă să le construiască mental, relaționând idealitatea cu realitatea, recognoscibilul cu nonfigurativul. Tăieturi care creează spații, spirale și sfere, contorsiuni ale lemnului, evidențiind stăpânirea materialului de către artist, se află în contrapondere cu plinuri și goluri, cu greutatea maselor de materie sculpturală, dar și cu ochiurile de lumină ritmate prin repetitivitatea tensiunilor plastice, variate, dar consonante. Fiecare lucrare este diferită de cealaltă, nu numai prin cromatica impusă de textura lemnului, ci prin găsirea unor soluții tridimensionale, care ne arată un discurs artistic, adecvat conceptului de la care sculptorul a pornit.

Ana Amelia Dincă     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu