sâmbătă, 7 martie 2020


Un reușit salon de caricatură, în spațiul Pizzeriei Bya din Călărași

Pe 22 februarie s-a deschis la Pizzeria Bya expoziția de caricatură Dragobeți și Dragobete, în cadrul căreia au expus artiști călărășeni și bucureșteni. Aceasta este cea de a doua ediție desfășurată într-un spațiu neconvențional cu tematică legată de sărbătoarea dragostei la români. Anul trecut, Victor Grigore și Jimmy Stănescu, promotorii acestei manifestări artistice, au etalat aici o serie de portrete, unele având caracter umoristic, reprezentând grafică și caricatură, titulatura Actori și roluri, fiind sugestivă pentru expoziția din 2019, la care au participat mai mulți invitați, practicanți ai altor genuri artistice. Și anul acesta, expozanții sunt numeroși, tehnicile și mai diverse, iar stilurile reflectă plăcerea de desena, prin utilizarea unor expresivități, care să cuprindă o arie bogată de identități creatore. În lucrările lui Victor Grigore, chipurile abordate înseamnă menținerea ținutei academice de tratare a portretului după norme clasice, uneori apărând o ușoară atitudine de ridiculizare (Mitică Popescu), alteori  culoarea menținând notele trăsăturilor biologice ale modelului (Charlie Chaplin, Clint Eastwood). Figura umană face parte din preocupările sale permanente, experiența în ceea ce privește anatomia facială și observarea particularităților fizionomice, fiind concretizată în sfera picturii de șevalet.  În alt punct imaginativ, se află grafica satirică a lui Mihai Gabriel Boboc din București, inspirată din viața politică, din sfera socială și din frumoasele întâmplări amoroase ale oamenilor. Acesta denotă o fină observație a situațiilor umoristice cotidiene, cărora le conferă un plus de savoare prin capacitățile interpretative, alăturând culoarea unei grafii ce implică nu numai desenul, cu ajutorul căruia reușește să întărească mesajul direct, pe care dorește să îl transmită privitorului. Admirabila caricatură a lui Stefan Mihăilescu Brăila, semnată de Jimmy Stănescu se alătură sarcasmului pe care îl descoperim în tratarea umoristică a lui George Mihăiță sau a evocării lui George Bacovia, reprezentarea acestuia din urmă rămânând aproape de redarea portretistică. Caricatura, grafica satirică și portretele umoristice, în care îi descoperim actori și personalitățile ale istoriei, ale culturii locale și naționale, (sculptorul Constantin Brâncuși, președintele Vladimir Putin, compozitorul și interpretul Tudor Gheorghe, activista Greta Thunberg), dar și figuri implicate la modul hilar în situații necorespunzătoare statutului lor (cântăreața Irina Rimes), sunt realizate în creion clasic, cărbune, tuș, pastel, evocând un artist talentat, cu preocupări susținute în aria acestui gen artistic. În lucrările lui Florian Vâlsan apare o anumită volumetrie, personajele dând iluzia unui static sculptural prin modul personal în care autorul utilizează cărbunele, actori John Wayne, Humphrey Bogard, Kirk Douglas, având o anumită greutate a detaliilor, o accentuare vizibilă a caracteristicilor, cu insistență asupra bărbiei, pe care o alungește și o maximizează sau o implică într-o iluzorie exprimare tridimensională. În evocarea întemeietorului sculpturii moderne, Constantin Brâncuși, Florian Vâlsan se oprește  asupra plasticității podoabei capilare, asupra bărbii și mustății, desenând variat cele trei componente, specifice, în planurile cărora caută expresivități.  Cornel Ursu Dobrogea și-a adaptat exponatele la tematica sărbătorii românești a Dragobetelui, unde a prezentat panouri cu 12 caricaturi realizate în tehnica ulei, cariocă, colaj, partea de grafică fiind susținută de un desen clar, degajat. Textele inserate stârnesc zâmbete și sunt relaționate cu timpurile recente, atât politic, cât și artistic: Dacă, în vremurile moderne, cineva pictează naturi statice, se poate numi postmodernist?.  George Iulian Bădițescu, elev în clasa a XI-a la Liceul Pedagogic din Călărași, clasa de arte plastice, o caricaturizează pe Angela Merkel, cancelarul federal al Germaniei, speculând suportul lucrării, conturând prin câteva trasee gestuale fizionomia, cu suspansuri plastice în anumite zone ale lucrării. În alt registru figurativ se situează Petronella Milea.  Portretul lui Constantin Brâncuși uitându-se insistent la Domnișoara Pogany sau Cupidon lovind cu săgeta persoanele de vârsta a treia, evocă modalitățile autoarei de a se exprima în diferite registre umoristice. Alexa Petre așează pe simeze un tablou de mici dimensiuni, în cariocă, pornind de la un banc sec care sugerează dialogul dintre cireșica fată și cireașa băiat. Aceasta a debutat în anul 2019, alăturându-se grupului de artiști de la Călărași. Cele două chipuri feminine  realizate de Eva Stan și Clara Stan alternează spațiul colorat cu cel liber, grafiile schițelor lăsând la vedere modalitatea de concepere a compozițiilor, ce par a fi autoportrete. Dialogul dintre elementele de limbaj plastic îl regăsim și la Gabriela Apostol. Figurile lui Traian Băsescu și  Jimmy Stănescu sunt evocate expresiv, în date generale, deosebit de relevante pentru trăsăturile definitorii ale modelelor, dar cu note caricaturale, obținute prin exagerarea trăsăturilor. Teodor Florea se află la un debut la o manifestare de caricatură. Copil fiind, are capacitatea de sinteză evidentă în portretul reprezentându-l pe Charles Chaplin. O compoziție eliptică, cu minime accente detaliate în zona pălăriei și a mustății personajului, alternantă cu zone de respiro și accente de verde și negru. Aceștia au fost expozanții expoziției Dragobeți și Dragobete, o frumoasă reușită a organizatorilor, a  participanților cu experiență, dar și a celor aflați la început de drum, toți dând savoare manifestării, prin lucrările adaptate la contextul expozițional sau la situații pline haz, pe care le descoperim în fiecare zi în jurul nostru. Felicitări Pizzeriei Bya,  pentru susținerea artiștilor plastici călărășeni!

Ana Amelia Dincă





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu