luni, 8 aprilie 2013

Regele Mariei Unţanu


Prin trei dintre cele mai comune elemente care aparţin văzului- punctul, linia şi culoarea, Maria Unţanu afirmă, şi nu subiectivizează, comunicând direct şi dând sinelui diferite înfăţişări care sunt de fapt elogiul adus fiinţei umane. Acest discurs îmbină efecte stranii în redarea regelui, relevând partea de masculinitate, de forţă şi cuprindere a universului prin figura ovală, sprâncenele arcuite într-o nelămurire evidentă, capul uşor înclinat, orientat spre „Regina verde”, pe care o prezintă privitorului într-o mişcare descendentă. Corpul este hieratic şi contravine vizual forţei nevăzute pe care o posedă, regele acumulând prin această contradicţie plastică neliniştea, trăirea exterioară, epuizarea fiinţei şi totodată enunţul cerebral al entităţii sale. Fiind personaj singular în creaţia Mariei Unţanu, fiindcă „Regele” este doar unul, artista îl înzestrează cu însuşi energetice, umbra mâinii arătând puterea sa nemăsurată şi simbolică, inducând atributele definitorii ce relaţionează Cerul, Omul şi Pământul. Aici, pare mai degrabă un îmblânzitor, un idol ce-şi duce cu sine lumea purgatoriului ca pe o povară, adunând în registrul inferior al corpului numeroase capete, pe care le poartă pe matie, structurarea plastică amintind şi de osuarele vechi. Prin  caracterul dominator, „Regele” Mariei Unţanu păstrează spiritul cameleonic, dar şi partea caducă a existenţei, chiar dacă transfigurarea este apanajul fiinţei în sine prin aceeaşi reiterare a nenumăratelor măşti ce anunţă dedublarea. Poziţionarea regelui în acest triptic are scopul de a prezenta cele două chipuri feminine: „Regina verde”, spre care are îndreptată privirea şi pe care artista a conceput-o în spiritul structural al egiptencei Neferttiti, şi „Regina albastră”, care se uită la noi, cu privirea directă şi în aşteptare. Gestul „Regelui”  este teatral, cele trei lucrări fiind înlănţuite de o traiectorie de lumină oblică ce leagă mantia stăpânitorului cu obrazul stâng al femeii din centru, eclerajul oprindu-se pe braţele portretului bust. Caracteristica stilistică este efilarea, armonizată de graficiană cu  tonul coloristic al fondului aplatizat cu subtile valorări şi accente. „Regina verde” are ochii închişi semn că se află într-o adormire sub semnul visării lăuntrice într-un  spaţiu compoziţional cu efecte ce conferă picturalitate lucrării purtătoare a  germenului reâncarnării.
Sistematizarea construcţiei evidenţiază relevarea afectului, psihologiile diferite şi unicitatea atitudinilor. 

                                                                                            Ana Amelia Dincă 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu