Artistul Nicolae Zâmbroianu
Tapiseria maestrului Nicolae
Zîmbroianu are aceeași aură a prețiozității, specifică vechilor țesături cusute
cu fire de aur din vechiul Bizanț, numai că, estetica sa postmodernă se pliază
pe experimente ale artei contemporane, așezate într-un discurs vizual în care
regăsim înțelepciunea unui artist, căutător al adevărului despre starea
materiei în mișcare. Această realitate este descoperită în capacitatea firului
de a crea lumi, în moliciunea și mobilitatea lui de a descrie labirinturi ale
sufletului, cu infinite căi de acces spre nucleele osmotice ale pământului,
spre fluiditatea apei, spre transcendența
aerului și spre puterea de mistuire a focului. Tocmai pentru redefinirea acestor componente,
Nicolae Zîmbroianu osmozează materia universului cu ajutorul unui traseu de
bumbac, generând și contradicții, și metamorfoze unitare ale spațiului plastic,
încearcând să confere noi configurații elementelor primordiale, cu mijloacele
de reprezentare ale tapiseriei. Fie că este vorba de broderie bidimensională
sau de compoziții tridimensionale, de tapiserie cu toate fațetele ei tainice, artistul
detectează în acestea profunzimi spirituale, conținătoare ale unei tehnici
exemplare, înzestrată cu plurivalențe conceptuale, reașezate în aria unei arte
de înaltă ținută estetică, cu valențe profund ontologice. Reperarea
subiectului, revenirea asupra gestului repetitiv, asupra multiplicării semnelor
inerente tehnicii, acesta dă naștere unui dialog între apă, foc , pământ și aer,
determinând o dorința de tactilitate și o libertate a privirii de a pătrunde în
neanturile de dincolo de zidul binevoitor și cald al texturii, de unde se
ivește senzualitatea feminină a firului
flexibil, care se modulează printre bătăturile țesăturii, devenind oponentă
durității masculine și încordării acesteia printre traseele ce analizează
decisiv frământarea materialului. Lucrări, având calități formale prin ineditul
discursului lor vizual, așa cum se relevă în ansamblurile expoziționale
disecate de artist pe serii ideatice, dar și în compoziții care vorbesc în
parte, despre trăirile, legendele și istoria omului, construiesc o operă
complexă și vastă, așezată în reperele stilistice le postmodernismului. Un
artist privilegiat din perspectiva forței de creație și a talentului, a
problemelor de plasticitate pe care le impune tapiseriei și broderiei, cu o
putere de imaginație inedită, dar și cu surse în cultura umanității, Nicolae
Zîmbroianu va rămâne un reper prin opera creată până acum, datorită problematicii
plastice pe care o reformulează neîncetat, demonstrând cu fiecare lucrare,
faptul că tapiseria are firul poveștii
ei inepuizabil.
Apa în tapiseria lui Nicolae
Zîmbroianu
În viziunea lui Nicolae
Zîmbroianu, apa este receptată ca sumă universală a principiilor cosmosului, ca
esență a regenerării, ca transformare, cădere și transcendență prin recurența
firului care, în fluidizarea lui, leagă și modelează lumi misterioase,
născătoare de liniști și generatoare de tensiuni. Apa este concepută drept o ofrandă, regândită
cu mijloace plasticele ale tapiseriei, un fluid devenit solid în discursul artistului,
care susține acest simbol al vieții și purității, prin claritatea reprezentării
explicite a temei în instalații, unde căderea liberă a firului, relaționând materia
grea a pământului cu cerul dumnezeiesc, determină conotații mistice și oferă
spiritului dual și avid de cunoaștere al omului, dimensiunea reîncarnării și redevenirii sale
simbolice. Variațiunile ființări apei sunt evocate de Nicolae Zîmbroianu printr-o corelație a
raportului dintre plin și gol, opunând viața, morții, printr-o înlănțuire de
fire întrețesute, cu efecte de picturalitate și plasticități expresive,
reflectând rațiunea de a fi a texturii. În lucrările tridimensionale,
aplatizate ori volumetrice, tratate vizual în zona stilistică a instalației sau
în spiritul formei pline a ronde-bossului, această substanță indispensabilă
vieții este recunoscută prin curgerea firului devenită o cădere surdinizată
peste armătura fizică ori imaginată a compoziției, sugerând substanța apei,
îmbietoare și grea, monolitul stării ei solide de agregare. Linia șerpuitoare
se alătură firelor drepte ca într-o ploaie construită din grafia traseelor
lăsate în cădere liberă, expresia plastică a acestor structuri dialectice
indicând metafore, coborâtă parcă din
osmozele alchimiei. Verticalizarea și creșterea, suprapunerea și dispersia, implică
apariția caracterului sonor și muzicalitatea, reinventate de Nicolae Zâmbroianu, cel care reperează și
ideea de reflexie, de lumină și umbră, prin închisuri și deschisuri,
venite din accentele cromatice ale unor fire colorate, ceea ce conduce la stimularea senzorială și la determinarea factorului
afectiv. Vastitatea și serenitatea regăsite de artist pe întinderea suprafeței
tapiseriilor sale, cu asperități și unduiri asemănătoare valurilor, cu adâncimi
perspectivale de unde izvoare de fire izbucnesc molcom sau în șuvoaie, aclamă
compoziții dinamice unde amintirea vegetației acvatice devine memoria unei inimaginabile lumi paradisiace.
Focul în tapiseria lui Nicolae
Zîmbroianu
Unul dintre primele lucruri
create de Dumnezeu, însă receptat diferit în religiile și mitologiile lumii,
focul, oponent apei, îl regăsim în câteva compoziții reprezentative ale
maestrului Nicolae Zîmbroianu, fiind evocat în ipostazele sale de lumină, cădură, fulger,
electricitate, chiar și timpul aflându-se sub aura sa purificatoare și
nimicitoare. Combustia interioară a artistului, arzând în matca contradicțiilor
sale în raport cu destinul personal, este cea care exprimă mistuirea ființei
evolutive în „Cursul vieții”, „Cuibul dorințelor”, „Vârtejul vieții” „Calea”. Alternanțe, simetrii și asimetrii,
repetiții, cu un caracter narativ al distribuirii elementelor în câmpul
imaginii și cu o direcție abstractă de interpretare a temelor, dar și cu
varietăți stilistice în care descoperim acumulările remarcabile, se alătură
coloritului variat și influorescențelor organizate într-un spectacol textil,
încărcat de vitalitate și vibrant prin diversitatea lui, în contextul fiecărei
lucrări. Elansate pe verticală, compozițiile lui Nicolae Zîmbroianu evocă
flacăra în deplinătatea forței sale, prin reprezentarea unor învolburări
grafice, așezate pe structură metalică, străbătând aerul și încorporând în
nucleul lor energii și spații necesare unor imaginare experimente metafizice și
ale increatului. În alte compoziții, focul mocnește, apoi se stinge prin
figurarea gradată, în deplin acord și
inseparabil de trecerea timpului pe care, la nivel simbolic, o mistuie,
dramantic și lent. „Clepsidra”, „Poarta timpului” , „Fereastra amintirilor”, „Univers apropiat” reexaminează tiparele cunoașterii de sine,
introspecția în climatul unor ritmuri continue ale existenței și destinului. Dimensiunea calorică și lumina
cosmică („Poarta soarelui”,
„Izvor astral”), dar și cea artificială („Becul”),
indispensabile devenirii noastre, sunt posesoarele unei game inepuizabile de
expresivități. Volute, spirale, zone agitate și surdinizate, geometrii
concentrate sau sintetizând spații, încorporează spasmul începuturilor lumii,
primordialitatea vieții, încorporarea clipei, freamătul neîncetat și
transcendent al materiei în mișcare evocând focul benefic, sacru, purificator,
care în tapiseria lui Nicolae Zîmbroianu nu se dezlănțuie cu furie, ci cunoaște
fațete multiple în utilizarea elementelor de limbaj plastic. Acest semn
primordial apare și sub forma fulgerului prin diagonalele și traseele
zigzagate, prin motivele desenate liber în câmpul ornamental, cu efecte de
suprafață inducând iluzii optice.
Ana Amelia Dincă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu