„Vestale și jertfe”, de Mihai Marcu
Pe parcursul deceniilor de
creație, maestrul Mihai Marcu a afirmat dumnezeiescul din om, sub diferitele lui forme. Gestul, transcendența, zborul, curgerea,
iubirea, frumosul, binele și adevărul, au unit volumele sale în marmură,
piatră, lemn și bronz, conturându-i expresia plastică, amprentată de analiza
modernă a materiei sculpturale. În acest
discurs vizual, polisarea este condusă la desăvârșire și esență, iar ideea,
sintetizată și evocată ca o trăire, devine o impresie și un mesaj. Aceasta are
fațetele ei spirituale, cu surse în istorie, în creștinism și mitologie, dar este
supusă bogatului imaginar personal al maestrului. Reluând problematica
sacrificiului, pe care o mai regăsim în creația sa, sub forma dăruirii divine
și a renașterii, Mihai Marcu abordează în proiectul „Vestale și
jertfe”,
devotamentul și apartenența ființei la propria identitate, printr-o implicare
expresivă și conceptuală a viziunii. Acest ansamblu sculptural este martorul
profunzimii la care a ajuns Mihai Marcu în cercetarea raportului cu istoria
personală, dar și una dintre culmile
atinse de artist în relație cu trecutul pământului său, tematica nefiind
străină în abordările recente, ecvestrele și proiectele în bronz pentru
monumente de for public, stând mărturia legăturii sale cu valorile perene ale
spațiului unde s-a născut. Dedicată
Centenarului Marii Uniri, expoziția de la Centrul Cultural „Palatele
Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” ilustrează sacrificiul suprem al soldaților care au
luptat în războaiele de apărare a țării, aspect ce readuce în memoria noastră un
moment din nenumăratele drame ale poporului român, în care străbunii și-au
dedicat sufletul păstrării unor valori în care au crezut și pe care le-a apărat
cu propria viață. În acest citat vizual, lucrările maestrului nu mai dialoghează
cu spațiul, nu mai străpung eterul, așa cum au făcut până acum. Ele vorbesc cu glia, își
însușesc mirosul pământului din care omul a fost modelat și în care se va
întoarce, lăsând loc jocului cu moartea, cu Marea trecere, cu diseminarea
binelui de rău, idei susținute admirabil de atitudinile variate ale corpurilor
în letargie și conturate într-o notă de tendință postmodernă și la limita
abstractului, prin păstrarea forței de sugestie, într-o stilizare cu caracter
de generalitate a formelor anatomice. Trupurile au aderență cu orizontalitatea,
fiind în consonanță cu mesajul, iar terminațiile membrelor par răni prin
nefinisare. Vestala, prin valențele sale
simbolice, este asimilată soldatului sacrificat, Mihai Marcu transformându-și
personajele în zeițe ale regenerării lumii și interpretându-le plastic în stilul unitar și postmodern, caracteristic
amplei opera de până acum. Factorul decisiv în structurarea estetică a
ansamblului este efectul optic creat de
interacțiunea muchiilor cu zonele calme, rotunde și strălucitoare ale materiei,
curburile suprafețelor și concavitățile, surprinzând suferințele, capacitatea de sacrificiu, fluxul vieții. Gradația contrastelor pe care o presupune
reflexia directă a luminii pe materialul sculptat, este structurată logic, dar
artistul face ca mobilitatea eclerajelor
să accentueze intangibilitatea luminii, senzația infinitului ei, care scapă de
sub control gândirii noastre. Neliniștile, zbuciumul și contradicțiile
interioare ale artistului asociază lumina, element al Universului, cu ființa
imuabilă a omului și cu ideea că orice sacrificiu lasă loc altor forme de
paradigmă. Portretist remarcabil, Mihai Marcu nu mai insistă asupra figurii,
aceasta fiind reprezentată în notele sale sintetice, sculptorul redând astfel
diferitele ipostaze ale mântuirii prin suferință. Evocate în momentul agoniei,
în posturi cristice ale supliciului, trupurile sunt supuse eclerajului divin,
lumina coborând liniștită și misterioasă pe întinderea marmurei, dominată de
curbe line, dar și de unghiuri, cerute de o anumită structurare a anatomiei,
corelată cu o simbolică a binelui și răului, marcând existența omului.
Ansamblul „Vestale și jertfe” a fost conceput ca o groapă comună, unde artistul introduce și ideea de
tortură a sufletului viu, cu bocetele sale sfâșietoare, cu golul lăsat în urmă de
cei care au plecat tineri și care au întreținut focul virtuții. Prin alegerea
unui număr de 7 vestale, care evocă
dimensiunea spirituală a vieții, pacea interioară și iluminarea, însăși arta
maestrului Mihai Marcu și-a atins misiunea.
Ana Amelia Dincă,
critic de artă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu