luni, 31 mai 2021

Petre Chirea, „De ce mor păsările?”, de Ana Amelia Dincă

 Petre Chirea, „De ce mor păsările?”

Proiectele vizuale ale lui Petre Chirea sunt foarte diferite conceptual, însă punctul lor comun este tensiunea lumii în care trăim și amintirea unor ruine ale timpului, niciodată uitate de memoria noastră. Folosind arsenalul stilistic modern, acesta i-a suprapus vederea artistului contemporan asupra nevoii noastre de umanitate și de a privi atent asupra unor lucruri imediate ce necesită resuscitarea cel puțin mentală, așa cum este mediul înconjurător, cu tot ceea ce presupune el, natură și civilizație, în scopul de a fi noi înșine fericiți. Privind vechile ansambluri de lucrări ale lui Petre Chirea observăm că proiectul „Midway”, expus la Art Safary în anul 2015, aduce în atenție acea perpetuă discuție globală despre soluțiile salvării planetei, la care artistul nu rămâne indiferent. În permanenta sa dorință de informare, acesta a descoperit un film realizat de Chris Jordan, producător, fotograf, artist american, care a surprins în pelicula sa dezastrul ecologic în care trupuri putrezite de albatros erau umplute cu materiale plastice. Păsările care populează atolul Midway se hrănesc cu acești compuși chimici, care plutesc pe apele Oceanului Pacific, fiind confundați cu mâncarea. Pe rețelele de socializate există sute de imaginii cu acest dezastru natural, iar Petre Chirea nu rămâne rezervat la calamitățile aflate nu foarte îndepărtate de noi, menționând modul cum s-a raportat la filmul lui Chris Jordan și cum a început artistul român să-și structureze imaginile: „ în pictura mea fac un crop de imagine și selectez”, preocupându-l „contrastele dintre armonie și dezacord, dintre ordine și haos”, ca rezultat al inadvertențelor și indiferenței lumii în care trăim. Pictând stomacul păsărilor moarte, în care s-au format cuiburi cu resturi de plastic, constituind rejecția unei umanități aducătoare de ce poate fi mai rău, Petre Chire pledează împotriva distrugerii atâtor specii de păsări, supuse dispariției, prin neglijență. Dar ce selectează acesta din multitudinea imaginilor de la care pornește proiectul său? Îndreptându-și atenția asupra unor elemente ale societății consumeriste, pictorul începe să construiască în datele unui limbaj care folosește atât nonfiguralul, cât și expresia formei, o lume a deșeurilor care populează apele și corpul păsărilor, ca rezultat al caracterului agresiv și indiferent al omului. Obiecte de plastic și metalice, adevărate arme ecologice, sunt evocate în relație cu pescărușii care apar ca reprezentări figurative, interpretate liber, doar în măsura în care contextul și mesajul să fie complete. În atente sugestii de tridimenional, în suprafețe structurale susținute gestual sau aplatizate de mijloace vizuale, Petre Chirea utilizează ca dominante nelipsite prin puterea lor de a impacta asupra ochiului, nuanțe de ocru și oranj, luminate cu accente de galben, ce se întrec cu alburi grizate și rafinate griuri, neutralizează chiupuri de pescăruși sau gunoaie periculoase, scoase în evidență prin culoare și formă, întărind nota de dramatism a imaginilor. Formele volumetrice bine desenate se alătură unor materiale degradate, care neputând fi digerate, aduc suferința și moartea. Astfel, în prelungirea capetele de păsări, torace secționate de obiecte ascuțite precum foarfece sau diferite resturi de obiecte tăioase, îngurcitate împreună cu capace de sticle și tuburi de plastic, creează în anatomia perscărușilor datele inimaginabile ale unor dramatice disecții. Intenția artistului este aceea de a dezvolta această serie de compoziții, prin exprimarea nu numai în plan bidimensional, considerând că și o reevaluare plastică neconvențională a temei ar da amplitudine proiectului său, totodată atrăgându-ne atenția asupra faptului că viața și moartea sunt împreună în orice secundă, iar cea din urmă poate triumfa datorită greșelilor, dar mai ales neglijenței omului.
Ana Amelia Dincă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu