duminică, 3 iunie 2018


Graficiana Maria Unțanu


Reprezentările grafice ale Mariei Unțanu nu înseamnă numai ansamblul de puncte conturând forme, ci implică o gândire artistică bine conturată în acest moment, o viziune specifică în care descoperim tangențe legate de conceptul de ființă, de relaționări ale sufletului cu lucrurile sensibile ale acestei lumi, pe care le redescoperim la aparițiile expoziționale. Proiectate, adaptate și combinate într-o ordine definind păsări, vase, personaje, flori, ștergare, punctele conturează reguli estetice de structurare a compoziției, evocând esența spirituală a Mariei Unțanu, puterea sa de contemplare asupra câtorva motive plastice, reprezentate de-a lungul experienței artistice, prin capacitatea de a simți de fiecare dată altfel compoziția, cromatica, aplatizarea formelor sau reprezentarea lor prin sugestii volumetrice. Uneori ochiul desprinde geometrii, alteori detectează efecte ale picturalului, în nota unitară a stilului său, care a selectat dintre elementele de limbaj plastic, un singur semn, căruia i-a alăturat mijloace expresive, modelând texturi din țesătura ivită prin metamorfozarea unor grupări de nuanțe, puncte, enclave de structuri vizuale. Coerentă și riguros organizată, Maria Unțanu utilizează simetrii axiale generale, în alcătuirea cărora întâlnim asimetrii așezând compoziția în cadrele criteriilor academice, privind armonia și echilibrul, dar cu determinarea unor variante de prezentare specifice, aparținând modului său de gândire plastică. Orizontalele și verticalele frontale le întâlnim în naturile statice, în portrete, autoportrete și personaje imaginare, citim o distribuire în profunzime a abordării. Plinuri și goluri sunt receptate datorită efectelor născute din suma tuturor punctelor structurale, perspectiva de aur și diagrame de ecleraje se proiectează într-un mod unic, evanescent sau care devin puternice prin alternanțe de interpretate gândite analitic, dar conturându-se în final în clare forme recognoscibile. Lipsa perspectivei tradiționale și dispunerea simbolurilor în prim-plan implică iluzia dilatării spațiului, iar prezența rotunjimilor, a redării lor într-o discretă transgresare în nota vizuală a volumului, prin creștere și descreștere, prin concentrarea în centrul imaginii a conglomeratului de elemente, sunt specifice anumitor lucrări, integrate unui conținut estetic unitar.
Aceste caracteristici aparțin expoziției Texturi grafice”, care s-a deschis în ziua de 8 martie 2018 la Muzeul Județean Ialomița, dar și a celei din foaierul sălii Euterpe  a Consiliului Județean Ialomița, numită  Ritmuri, armonii, deschizând în data de 3 mai 2018, seria manifestărilor din cadrul Festivalului și Concursul Național de Interpretare a Lied-ului Ionel Perlea”, organizat de Centrul Cultural UNESCO „Ionel Perlea”.

Ana Amelia Dincă,
critic de artă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu